Differentiating brand in market is constitution of main starting point for creative
strategy. Creative strategy contains a plan for communication, a general expression of
thoughts for a product or brand and guides a creative team. In this study, creative strategies
and creative tactics, which are used in television commercials, have been examined. In the
theoretical part of the study, creative strategies used in advertisement and creative tactics have
been discussed extensively as main subjects. In the empirical part of the study, a quantitative
research has been conducted for detecting creative strategies and creative tactics used in
television advertisements produced by international advertising agencies that are active in
Turkey. The study conducted on advertisements on TV, creative strategies have been
examined and strategies mainly used in advertisements have been determined. Even though
similar cretive strategies are used according to message that is wanted to be transmitted and
advertised product/service in commercial films, advertising agencies mainly use
"positioning”, "brand image" and "emotional strategy" in commercial movies.
Pazarda markayı farklılaştırmak reklamda yaratıcı stratejinin temel çıkış noktasını
oluşturmaktadır. Yaratıcı strateji iletişim için bir planı, ürün ya da marka için genel bir
düşünce ifadesini içermekte ve yaratıcı ekibe kılavuzluk etmektedir. Bu çalışmada televizyon
reklamlarında kullanılan yaratıcı stratejiler ve yaratıcı taktikler incelenmiştir. Çalışmanın
teorik bölümünde, reklamlarda kullanılan yaratıcı stratejiler ve yaratıcı taktikler kapsamlı
olarak ele alınmıştır. Çalışmanın uygulama bölümünde ise Türkiye’de faaliyet gösteren
uluslararası reklam ajansları tarafından üretilen televizyon reklamlarında kullanılan yaratıcı
stratejilerin ve yaratıcı taktiklerin tespit edilmesine yönelik nicel bir araştırma
gerçekleştirilmiştir. Televizyon reklamları üzerinde gerçekleştirilen bu araştırmada yaratıcı
stratejiler incelenmiş ve reklamlarda ağırlıklı olarak kullanılan stratejiler tespit edilmiştir.
Reklam filmlerinde reklamı yapılan ürün/hizmet ve iletilmek istenen mesaja göre benzer
yaratıcı stratejiler kullanılmasına rağmen reklam ajansları ağırlıklı olarak reklam filmlerinde
“konumlandırma”, “marka imajı” ve “duygusal strateji” kullanmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |