With the development of information technologies and formation of cyberspaces, peer bullying has experienced a transformation. Cyberbullying is the behaviour of any kind of cognitive, emotional, behavioral or sexual harassment that is applied in the relationship through these technologies. Adolescents, who are a critical stage in the development process, are the primary target of these behaviors called cyberbullying. Ability of empathy is seen as a prohibitive for cyberbullying. This study is determined the cyberbullying and cyber-victimization behaviors of 7th and 8th grade students in a private school in Eskisehir. In this research, it is aimed to reveal whether there is a correlation between students’ ability of empathy and cyberbullying, cyber-victimization behaviors. It is revealed that there is a significant correlation between cyberbullying and cyber-victimization, and as the empathy decreased cyberbullying behaviour increased.
Bilişim teknolojilerinin gelişmesi ve siber ortamların oluşmasıyla birlikte akran zorbalığı da bir dönüşüm yaşamıştır. Siber zorbalık, bu teknolojiler aracılığıyla karşı tarafa uygulanan bilişsel, duygusal, davranışsal ya da cinsel her türlü zarar verici davranıştır. Gelişim sürecinde kritik bir evre olan ergenlik dönemi bireyleri, siber zorbalık olarak adlandırılan bu davranışların başat hedefi halindedir. Empati yeteneği ise bu süreci kıran ve önüne konulabilecek bir bariyer olarak görülmektedir. Bu çalışma Eskişehir’deki bir özel okulun 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sergiledikleri, maruz kaldıkları siber zorbalık ve siber mağduriyet davranışlarını belirlemektedir. Bu araştırmada öğrencilerin empati yetenekleri ile siber zorbalık-siber mağduriyet davranışları arasında bir ilişki olup olmadığını açığa çıkarmak amaçlanmıştır. Yapılan çalışmada siber zorbalık ve siber mağduriyet arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş, aynı zamanda empati yeteneği azaldıkça siber zorbalık davranışının arttığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |