Research Article
BibTex RIS Cite

AN EXAMINATION ON PROPAGANDA POSTERS PREPARED FOR SOVIET PARTISANS IN THE SECOND WORLD WAR

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 123 - 143, 30.06.2019

Abstract

Nazi Germany attacked to Soviet Union on June 22, 1941. In this process, the Soviet Union declared mobilization throughout the country and called on the Soviet people to fight against the German Army. Partisan groups formed from the Soviet people began to give guerrilla war against the German Army. The Soviet partisans, during the most critical moments of the war, organized heavy sabotages, causing heavy losses against German troops. At the same time, the Soviet partisans damaged the German Army's transport lines, cut off communication lines and informed the Red Army about the places where German troops were located. Soviet propaganda made propaganda activities against Nazi Germany in order to increase the number of partisans who fought throughout the country. How and in what way the Soviet posters prepared to organize the Soviet people against Nazi Germany as partisans for propaganda purposes in the Second World War was examined. The posters were analyzed by using the semiotic analysis method in qualitative research methods. The posters were analyzed by the Swiss Language Scientist Ferdinand de Saussure's Indicators Model. In the findings, it was revealed that the destruction caused by the German Army in the Soviet propaganda posters was transformed into hate speech and with the help of hate, the Soviet people was called to fight as a partisan against the German Army.

References

  • Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • All World Wars (2018). http://www. allworldwars. com/Russian %20WWII%20 Propaganda %20Posters.html (Erişim Tarihi: 21.10.2018).
  • Çakı, C. (2018). Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(2), 252-272.
  • Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). Vichy Fransası'nda İşgal Propagandası. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Delarue, J. (2013). Gestapo, Doğuşu, Yükselişi ve Çöküşü. Çev., Muzaffer Sever. 2. Baskı. İstanbul: Asur Yayınları.
  • De Saussure, F. (2014). Genel Dilbilim Yazıları. Çev., Savaş Kılıç. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Grenkevich, L. D. (2013). The Soviet Partisan Movement, 1941-1944: A Critical Historiographical Analysis. The Great Britain: Routledge.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 2. Baskı, İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi. Çev., Kerim Bağrıaçık. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Howell, E. M. (1997). The Soviet Partisan Movement, 1941-1944. The USA: Merriam Press.
  • Jowett, G. S., & O’donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage.
  • Karaca, M. (2018). Waffen SS Askere Çağırma Propagandası. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 2(2), 100-118.
  • Keegan, J. (2016). İkinci Dünya Savaşı, Çev., Samet Öksüz. İstanbul: Say Yayınları.
  • Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Macksey, K. J. (2012). İkinci Dünya Savaşı’nda Askeri Hatalar. Çev., M. Tanju Akad. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mcmahon, J. R. (2013). Soğuk Savaş. Çev., Sinem Gül. Ankara: Dost Kültür Yayınları.
  • McNab, C. (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi. 1939-1945, (Çev. Okan Doğan). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Priestland, D. (2017). Kızıl Bayrak Bir Komünizm Tarihi, Çev., Ali Çakıroğlu, Egemen Yılgür. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Riasanovsky, V. N., & Steinberg, D. M. (2011). Rusya Tarihi. Çev., Figen Dereli. İstanbul: İnkılap Yayınları,
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.

İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI'NDA SOVYET PARTİZANLARA YÖNELİK HAZIRLANAN PROPAGANDA POSTERLERİ ÜZERİNE İNCELEME

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 123 - 143, 30.06.2019

Abstract

22 Haziran 1941 tarihinde Nazi Almanyası, Sovyetler Birliği'ne saldırmıştı. Bu süreçte Sovyetler Birliği ülke genelinde seferberlik ilan ederek, Sovyet halkını Alman Ordusu'na karşı savaşa çağırmıştı. Sovyet halkından oluşturulan partizan gruplar, Alman Ordusu'na karşı gerilla savaşı vermeye başlamıştı. Sovyet partizanlar, savaşın en kritik anlarında sabotajlar düzenleyerek, Alman birliklerine karşı ağır kayıplar verdirmekteydi. Aynı zamanda Sovyet partizanları Alman Ordusu'nun ulaşım yollarına zarar vermekte, iletişim hatlarını kesmekte ve Alman birliklerinin konumlandıkları yerleri Kızıl Ordu'ya haber vermekteydi. Sovyet propagandası, ülke çapında savaşan partizan sayısını arttırmak amacıyla Nazi Almanyası'na karşı propaganda faaliyetleri yürütmekteydi. Çalışma kapsamında İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyet yönetimi tarafından Nazi Almanyası'na karşı Sovyet halkını partizan olarak örgütlemek için Sovyet propaganda posterlerinin nasıl ve ne yönde kullanıldığı incelemiştir. Posterler, nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz metodu kullanılarak ele alınmıştır. Posterler İsviçreli Dil Bilimci Ferdinand de Saussure'ün Göstergeler Modeli üzerinden analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, Sovyet propaganda posterlerinde Alman Ordusu'nun yol açtığı yıkımın nefret söylemine dönüştürüldüğü ve oluşturulan nefret ile Sovyet halkının Alman Ordusu'na karşı partizan olarak mücadele etmesinin amaçlandığı görülmüştür.

References

  • Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • All World Wars (2018). http://www. allworldwars. com/Russian %20WWII%20 Propaganda %20Posters.html (Erişim Tarihi: 21.10.2018).
  • Çakı, C. (2018). Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(2), 252-272.
  • Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). Vichy Fransası'nda İşgal Propagandası. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Delarue, J. (2013). Gestapo, Doğuşu, Yükselişi ve Çöküşü. Çev., Muzaffer Sever. 2. Baskı. İstanbul: Asur Yayınları.
  • De Saussure, F. (2014). Genel Dilbilim Yazıları. Çev., Savaş Kılıç. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Grenkevich, L. D. (2013). The Soviet Partisan Movement, 1941-1944: A Critical Historiographical Analysis. The Great Britain: Routledge.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 2. Baskı, İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi. Çev., Kerim Bağrıaçık. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Howell, E. M. (1997). The Soviet Partisan Movement, 1941-1944. The USA: Merriam Press.
  • Jowett, G. S., & O’donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage.
  • Karaca, M. (2018). Waffen SS Askere Çağırma Propagandası. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 2(2), 100-118.
  • Keegan, J. (2016). İkinci Dünya Savaşı, Çev., Samet Öksüz. İstanbul: Say Yayınları.
  • Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Macksey, K. J. (2012). İkinci Dünya Savaşı’nda Askeri Hatalar. Çev., M. Tanju Akad. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mcmahon, J. R. (2013). Soğuk Savaş. Çev., Sinem Gül. Ankara: Dost Kültür Yayınları.
  • McNab, C. (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi. 1939-1945, (Çev. Okan Doğan). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Priestland, D. (2017). Kızıl Bayrak Bir Komünizm Tarihi, Çev., Ali Çakıroğlu, Egemen Yılgür. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Riasanovsky, V. N., & Steinberg, D. M. (2011). Rusya Tarihi. Çev., Figen Dereli. İstanbul: İnkılap Yayınları,
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Ozan Gülada

Caner Çakı

Publication Date June 30, 2019
Submission Date June 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Gülada, M. O., & Çakı, C. (2019). İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI’NDA SOVYET PARTİZANLARA YÖNELİK HAZIRLANAN PROPAGANDA POSTERLERİ ÜZERİNE İNCELEME. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 123-143.