Research Article
BibTex RIS Cite

Kobi'lerde İnovasyon Stratejilerinin Önceliklendirilmesine Yönelik Bir Uygulama: Giresun İli Örneği

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 156 - 168, 25.06.2020

Abstract

Bu çalışma, Küçük ve Orta Büyüklükteki (KOBİ) işletmelerde inovasyon stratejilerinin önceliklendirilmesine yöneliktir. Zira, inovasyon unsuru tüm faaliyet alanlarını kapsamakta gereken inovasyon ve inovasyon stratejisi düzeyini yakalamayan işletmeler varlıklarının sürdürülebilir olmasında çeşitli problemler yaşamakta ya da yok olmaktadır. Özellikle Endsütri 4.0’ın yaşandığı çağımızda inovasyona bağlı uygulamalar ağırlık kazanmakta dolayısıyla dönüşümler teknolojik ve akıllı sistemler aracılığıyla etkinleştirilmektedir. Çünkü inovasyon ve inovasyon stratejileri işletmelerin başarısına, verimliliğine, müşteri memnuniyetine, kapasite kullanım düzeyine ve performansına etki etmesi nedeniyle KOBİ’lerdeki önemli ve karmaşık karar problemleriden biridir. Bu çalışma kapsamında Giresun’daki KOBİ’lerde inovasyon stratejilerinin önceliklendirilmesi için uygulama gerçekleştirilmiştir. Çok kriterli karar verme problemi olarak değerlendirilebilecek bu problemin çözümünde ENTROPİ Ağırlık yönteminden faydalanılmıştır. Karar kriterleri belirlenirken uzman görüşleri ile kapsamlı literatür taramasından yararlanılmış ve bu çerçevedeki kriterler; “Taklitçi İnovasyon Stratejisi, “Savunmacı İnovasyon Stratejisi”, “Farklılaştırma İnovasyon Stratejisi”, “Bağımlı İnovasyon Stratejisi”,” Geleneksel İnovasyon Stratejisi”,”Fırsatları İzleme İnovasyon Stratejisi”, “Saldırgan İnovasyon Stratejisi” ve “Elde Etme İnovasyon Stratejisi” olduğu saptanmıştır. Entropi Ağırlık yönteminden elde edilen analiz sonuçlarına göre en önemli kriterlerin”Fırsatları İzleme İnovasyon Stratejisi” ve “Taklitçi İnovasyon Stratejisi” olmuştur. En az öneme sahip olan inovasyon stratejisinin ise “Saldırgan İnovasyon Stratejisi” olduğu tespit edilmiştir.

Supporting Institution

GİRESUN ÜNİVERSİTESİ, BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ BİRİMİ

Project Number

SOS-BAP-A-150219-58

References

  • Abdullah L. ve Otheman A. (2013). A New Weight for Sub-Criteria in Interval Type- 2 Fuzzy TOPSIS and Its Application, I. J. Intelligent Systems and Applications,Vol: 02, 25-33.
  • Alkan, M. (2014). Girişimcilerin Girişimcilik, İnovasyon Yapma, İnovatif Düşünce ve İnovatif Girişimcilik Düzeylerinin İncelenmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Arslan, E. T. (2012). İnovasyon ile İç Girişimcilik Etkileşimi: Bilişim 500 Şirketlerinde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Aygen, S. (2006). İşletmelerde Yenilik Yönetimi Sürecinde Örgüt Yapılarında ve Hizmet Tasarımlarında Yaşanan Dönüşümler: Antalya İli Beş Yıldızlı Konaklama İşletme Amprik Bir Araştırma ve Hizmet Tasarımı Önerisi. Doktora Tezi, Konya Selçuk Üniversitesi, SBE.
  • Bowonder, B., Dambal, A., Kumar, S. ve Shirodkar, A. (2010). Innovation Strategies for Creating Competitive Advantage. Journal of Research & Technology Management, 53(3), 19-32.
  • Çiçek H. (2013). Maksimum Entropi Yöntemi İle Türkiye'deki Coğrafi Bölgeleri Yıllık Hava Sıcaklık Değerlerinin İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Coşkun, S., Mesici, M. ve Kılınç, İ. (2013). Stratejik Rekabet Üstünlüğü Sağlama Aracı Olarak İnovasyon Stratejileri: Kocaeli Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 101-132.
  • Durna, U. (2002). Yenilik Yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ellison, S. (2009). Hard-Wired for Innovation? Comparing Two Policy Paths Toward Innovative. International Education, 39(1), 30-48.
  • Gentle, C. ve Contri, B. (2005). Glittering Prize- How Fınancial Institutions Can Drive Growth Through Process And Service Innovation. Deloitte Research, 1-16.
  • Güleş, H.K. ve Bülbül, H, (2004). Yenilikçilik- İşletmeler İçin Stratejik Rekabet Aracı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Işık, N., Işık, B. ve Kılınç, E. C. (2015). Girişimcilik ve İnovasyon İlişkisi: Teorik Bir Değerlendirme, Kırıkkale Üniversitesi İ.İ.İ.B.F. Ekonomi, İşletme, Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi-JEBPIR, 1(2), 57-90.
  • İraz,R. (2010). Yaratıcılık ve Yenilik Bağlamında Girişimcilik ve KOBİ’ler, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • İZTO (2015), 2015 Yönetim Kurulu Çalışma Kurulu ve Bütçesi, http://www.izto.org.tr/Portals/0/2015calismaprogrami/TEMAT%C4%B0K%20B%C3%96L%C3%9CM.pdf.
  • Kowang, T.K., Sang Long, C. ve Rasli, A. (2015). Innovation Management And Performance Framework For Research University in Malaysia”. International Education Studies, 8, (6), 32-45.
  • Lendel, V. ve Varmus, M. (2012). Innovation Strategy in Slovak Businesses, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 6(4), 660-669. Li, H. ve Kwaku A.-G. (2001). Product Innovation Strategy and thePerformance of New Technology Ventures in China, The Academy of Management Journal, 44(6), 1123-1134.
  • Örücü, E., Kılıç, R. ve Savaş, A. (2011). Kobi’lerde İnovasyon Stratejileri ve İnovasyon Yapmayı Etkileyen Faktörler: Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 58-73.
  • Özçer, S. (2006). İnovasyon Sürecinde İnsan Kaynaklarının Rolü”, http://www.maydanis.com.tr/may.php?syf=34&haber_id=35
  • Özkul, G. ve Örün, E. (2016). Girişimcilik ve İnovasyonun Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir Araştırma, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 5(2), 17-51.
  • Satı, Z.E, (2013). İnovasyon Yöntemede Kesitler, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Şen, E. (2017). Girişimci Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimi Üzerine Etkisi, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 15(4), 1847- 1855.
  • Taşkın, H. ve Adalı, M. R. (2003). Teknolojik Zekâ ve Rekabet Stratejileri. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Trott, P. (2002). Innovation Management and New Product Development, 2nd ed., London:Prentice Hall, Pearson Education.
  • Tekin, Z, (2018). İşletmelerde Bilgi, İnovasyon ve Yeni Ürün Geliştirme Yönetimi, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa
  • Wu, J. (2011). Asymmetric Roles of Business Ties and Political Ties in Product Innovation. Journal of Business Research, 64, 1151-1156.
  • Wu, Z., Sun, J., Liang, L.,& Zha, Y. (2011). Determination of Weights for Ultimate Cross Efficiency Using Shannon Entropy, Expert Systems with Applications, 38, 5162-5165.
  • Yıldırım, M. H., Sunman, G. ve Şükran, O. R. U. Ç. (2018). Kobi’lerde Uygulanan İnovasyon Stratejilerinde Yöneticilerin Dönüşümcü Liderlik Özelliğinin Rolü, İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(7), 213-229.
Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 156 - 168, 25.06.2020

Abstract

Project Number

SOS-BAP-A-150219-58

References

  • Abdullah L. ve Otheman A. (2013). A New Weight for Sub-Criteria in Interval Type- 2 Fuzzy TOPSIS and Its Application, I. J. Intelligent Systems and Applications,Vol: 02, 25-33.
  • Alkan, M. (2014). Girişimcilerin Girişimcilik, İnovasyon Yapma, İnovatif Düşünce ve İnovatif Girişimcilik Düzeylerinin İncelenmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Arslan, E. T. (2012). İnovasyon ile İç Girişimcilik Etkileşimi: Bilişim 500 Şirketlerinde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Aygen, S. (2006). İşletmelerde Yenilik Yönetimi Sürecinde Örgüt Yapılarında ve Hizmet Tasarımlarında Yaşanan Dönüşümler: Antalya İli Beş Yıldızlı Konaklama İşletme Amprik Bir Araştırma ve Hizmet Tasarımı Önerisi. Doktora Tezi, Konya Selçuk Üniversitesi, SBE.
  • Bowonder, B., Dambal, A., Kumar, S. ve Shirodkar, A. (2010). Innovation Strategies for Creating Competitive Advantage. Journal of Research & Technology Management, 53(3), 19-32.
  • Çiçek H. (2013). Maksimum Entropi Yöntemi İle Türkiye'deki Coğrafi Bölgeleri Yıllık Hava Sıcaklık Değerlerinin İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Coşkun, S., Mesici, M. ve Kılınç, İ. (2013). Stratejik Rekabet Üstünlüğü Sağlama Aracı Olarak İnovasyon Stratejileri: Kocaeli Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 101-132.
  • Durna, U. (2002). Yenilik Yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ellison, S. (2009). Hard-Wired for Innovation? Comparing Two Policy Paths Toward Innovative. International Education, 39(1), 30-48.
  • Gentle, C. ve Contri, B. (2005). Glittering Prize- How Fınancial Institutions Can Drive Growth Through Process And Service Innovation. Deloitte Research, 1-16.
  • Güleş, H.K. ve Bülbül, H, (2004). Yenilikçilik- İşletmeler İçin Stratejik Rekabet Aracı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Işık, N., Işık, B. ve Kılınç, E. C. (2015). Girişimcilik ve İnovasyon İlişkisi: Teorik Bir Değerlendirme, Kırıkkale Üniversitesi İ.İ.İ.B.F. Ekonomi, İşletme, Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi-JEBPIR, 1(2), 57-90.
  • İraz,R. (2010). Yaratıcılık ve Yenilik Bağlamında Girişimcilik ve KOBİ’ler, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • İZTO (2015), 2015 Yönetim Kurulu Çalışma Kurulu ve Bütçesi, http://www.izto.org.tr/Portals/0/2015calismaprogrami/TEMAT%C4%B0K%20B%C3%96L%C3%9CM.pdf.
  • Kowang, T.K., Sang Long, C. ve Rasli, A. (2015). Innovation Management And Performance Framework For Research University in Malaysia”. International Education Studies, 8, (6), 32-45.
  • Lendel, V. ve Varmus, M. (2012). Innovation Strategy in Slovak Businesses, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 6(4), 660-669. Li, H. ve Kwaku A.-G. (2001). Product Innovation Strategy and thePerformance of New Technology Ventures in China, The Academy of Management Journal, 44(6), 1123-1134.
  • Örücü, E., Kılıç, R. ve Savaş, A. (2011). Kobi’lerde İnovasyon Stratejileri ve İnovasyon Yapmayı Etkileyen Faktörler: Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 58-73.
  • Özçer, S. (2006). İnovasyon Sürecinde İnsan Kaynaklarının Rolü”, http://www.maydanis.com.tr/may.php?syf=34&haber_id=35
  • Özkul, G. ve Örün, E. (2016). Girişimcilik ve İnovasyonun Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir Araştırma, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 5(2), 17-51.
  • Satı, Z.E, (2013). İnovasyon Yöntemede Kesitler, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Şen, E. (2017). Girişimci Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimi Üzerine Etkisi, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 15(4), 1847- 1855.
  • Taşkın, H. ve Adalı, M. R. (2003). Teknolojik Zekâ ve Rekabet Stratejileri. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Trott, P. (2002). Innovation Management and New Product Development, 2nd ed., London:Prentice Hall, Pearson Education.
  • Tekin, Z, (2018). İşletmelerde Bilgi, İnovasyon ve Yeni Ürün Geliştirme Yönetimi, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa
  • Wu, J. (2011). Asymmetric Roles of Business Ties and Political Ties in Product Innovation. Journal of Business Research, 64, 1151-1156.
  • Wu, Z., Sun, J., Liang, L.,& Zha, Y. (2011). Determination of Weights for Ultimate Cross Efficiency Using Shannon Entropy, Expert Systems with Applications, 38, 5162-5165.
  • Yıldırım, M. H., Sunman, G. ve Şükran, O. R. U. Ç. (2018). Kobi’lerde Uygulanan İnovasyon Stratejilerinde Yöneticilerin Dönüşümcü Liderlik Özelliğinin Rolü, İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(7), 213-229.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Relations
Journal Section Research Articles
Authors

Selçuk Korucuk 0000-0003-2471-1950

Salih Memiş 0000-0003-1345-3618

Mustafa Ergün 0000-0003-1675-0802

Project Number SOS-BAP-A-150219-58
Publication Date June 25, 2020
Submission Date March 4, 2020
Acceptance Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Korucuk, S., Memiş, S., & Ergün, M. (2020). Kobi’lerde İnovasyon Stratejilerinin Önceliklendirilmesine Yönelik Bir Uygulama: Giresun İli Örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 156-168.