Marka kişiliği, marka imajını doğrudan etkileyen faktörlerden birisidir. Olumlu marka kişiliği şehirlere önemli katkılar yapmaktadır. Şehirlerin marka kişiliğini tespit ederken, yalnızca o şehirde yaşayan insanların değil, şehirde yaşamayan insanların da şehri nasıl algıladıklarına önem verilmelidir. Aksi halde, şehrin dünyaya açılması mümkün değildir.
Bu çalışmada, Trabzon şehrinin sembol yapısını ve şehrin marka kişiliği boyutlarını tespit etmek amaçlanmıştır. Tespit edilen boyutlar, katılımcıların demografik özelliklerine göre analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarının, şehrin hedef kitlesine yönelik pazarlama faaliyetlerinde bulunacak olan şehrin paydaşlarına ve diğer işletmelere bir yol gösterici olacağına inanılmaktadır.
Çalışmanın veri toplama aracı ankettir. Ankette kullanılan ölçek Aaker (1997)’in geliştirdiği marka kişiliği boyutları ölçeğidir. Araştırmanın toplam örnek hacmi 423’tür. Çalışmada faktör analizi, independent samples t test ve Anova analizleri kullanılmıştır.
Trabzon’un sembol yapısı Sümela Manastırı olarak tespit edilmiştir. Trabzon’un marka kişiliğine yönelik boyutlar ise “samimiyet, sofistike, agresiflik ve heyecan” olarak tespit edilmiştir. Agresiflik boyutu katılımcıların en yüksek oranda katılım sağladığı boyuttur ve neredeyse bir fikir birliğinden söz edilebilmektedir. Ayrıca, evli ve bekarlar arasında, Trabzon’u ziyaret etme sıklığında, Trabzonlu olanlar ve olmayanlar arasında ve Trabzon’da yaşayanlar ve yaşamayanlar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Brand personality is one of the factors that directly affect the brand image. Positive brand personality is important to cities. When determining the brand personality of the cities, it is necessary to pay attention to how both the people living in that city and the people living in other cities perceive the city. Otherwise, it is not possible to open the city to the world.
In this study, it was aimed to determine the symbol structure of Trabzon city and the brand personality dimensions of the city. The determined dimensions were analyzed according to the demographic characteristics of the participants. It is believed that the results of the research will be a guide for the city's stakeholders and other businesses that will carry out marketing activities for the target audience of the city.
The data were collected through questionnaire forms. The scale used in the survey is the brand personality scale developed by Aaker (1997). The total sample volume of the research is 423. Factor analysis, independent sample t-test and Anova analysis were used in the study.
The symbol structure of Trabzon has been identified as Sümela Monastery. Dimensions for Trabzon's brand personality are determined as “sincerity, sophistication, aggression and excitement”. The aggressiveness dimension is the dimension that the participants mostly participate in and can almost talk of a consensus. In addition, significant differences were found between married and single people, the frequency of visiting Trabzon, those who are and are not Trabzon, and those who live and are not in Trabzon.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | July 15, 2020 |
Acceptance Date | November 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |