Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlıkla İlgili Bölümlerde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Disiplinlerarası Eğitim Algılarının Ekip Çalışması Tutumlarına Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 28 - 34, 30.09.2022

Öz

Giriş: Ekip çalışması sağlık profesyonelleri arasında başarıya ulaşmanın altın anahtarıdır. Çeşitli sağlık meslekleri arasındaki zorunlu ekip çalışması, eğitimde disiplinlerarası bir yaklaşıma duyulan ihtiyacı ortaya koymaktadır. Bu kapsamda sağlık alanında öğrenim gören öğrencilerin ekip çalışmasını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve bu çalışmalara pozitif yönde katkı sunacak faaliyetlere dikkat çekilmesinin önemi günümüzde daha da artmaktadır. Amaç: Araştırmanın amacı disiplinlerarası bir ekibin üyeleri olacak olan sağlıkla ilgili eğitim veren bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin disiplinlerarası eğitim algılarının ekip çalışması tutumları üzerine etkisinin araştırılmasıdır. Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı tipte gerçekleştirilen araştırmaya sağlık alanında öğrenim gören son sınıf 269 öğrenci dahil edilmiştir. Normal aralığa girmeyeyen 28 veri, veri setinden çıkarılmış ve analiz 241 veri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Veriler; 28 Şubat – 15 Mart 2022 tarihleri arasında online anket formu kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %17’si erkekler, %83’ünü kadınlar oluşturmaktadır (n=241). “Disiplinlerarası Eğitim Algısı Ölçeği (DEAÖ)” ve ‘’Ekip Çalışması Tutumları Ölçeği (EÇTÖ)’’ toplam puan ortalamalarıyla bölümler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca öğrencilerin akademik not ortalaması arttıkça istatiksel olarak DEAÖ ve EÇTÖ puanlamalarında da artış görülmektedir. Sonuç:. Disiplinlerarası eğitimin ekip çalışması üzerine pozitif yönde bir etkisi bulunmaktadır. Çalışma akademik ortalama ile ekip çalışması tutumu arasındaki olumlu etkiyi ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • 1. Allen, D. D., Penn, M. A., & Nora, L. M. Interdisciplinary Healthcare Education: Fact or Fiction? American Jour- nal of Pharmaceutical Education, 2006;70(2).
  • 2. Horacek, T., Brann, L., Erdman, M., Middlemiss, M. A., & Raj, S. Interprofessional Learning Community: Edu- cating Dietetic And Other Health Profession Students Through an Interdisciplinary, Service-Learning Expe- rience. Topics in Clinical Nutrition, 2009;24(1), 6-15.
  • 3. Brehm, B., Breen, P., Brown, B., Long, L., Smith, R., Wall, A., & Warren, N. S. An İnterdisciplinary Approa- ch to İntroducing Professionalism. American Journal of Pharmaceutical Education, 2006;70(4).
  • 4. Duerst, B., Boh, L., Rosowski, P., Elvers, L., Geukink, E., & Hanson, J. Fostering Interdisciplinary Education For Disiplinlerarası Eğitim Algısı Pharmacy Students In A Rural Health Care Setting. Ame- rican Journal of Pharmaceutical Education, 1997;61(4), 371-373.
  • 5. McCallin, A. Interdisciplinary Practice--a Matter of Te- amwork: An İntegrated Literature Review. Journal of Clinical Nursing, 2001;10(4), 419-428.
  • 6. Vyt, A. Interprofessional and Transdisciplinary Te- amwork in Health Care. Diabetes/Metabolism Research and Reviews, 2008;24(S1), 106-109.
  • 7. Buelow, J. R., McAdams, R., Adams, A., & Rich, L. E. In- terdisciplinary Teamwork: Student Differences and Tea- ching İmplications. American Journal of Health Scien- ces (AJHS). 2010;1(1), 11-22.
  • 8. Terzioğlu, F., Aktaş, D., Ertung, N., ve Boztepe, H. Di- siplinlerarası Eğitim Anlayışının (DEAÖ) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalişması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma. 2019;16 (1), 15-20.
  • 9. Yardımcı, F., Başbakkal, Z., Beytut, D., Muslu, G., ve Er- sun, A. Ekip Çalişması Tutumları Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anatolian Journal of Psychiatry/ Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2012;13(2)
  • 10. Luecht, R. M., Madsen, M. K., Taugher, M. P., & Petter- son, B.J. Assessing professional perceptions: design and validation of an Interdisciplinary Education Perception Scale. J Allied Health. 1990;19(2), 181-191.
  • 11. Baker, D. P., Krokos, K. J., & Amodeo, A. M. Team STEP- PS. Teamwork Attitude Questionnaire Manual. Washin- gton, DC: American Institutes for Research;2008.
  • 12. Tabachnick, B.G.,Fidell, L.S., and Ullman, J.B. Using Multivariate Statistics. Boston MA: Pearson Publis- hing;2007
  • 13. Coşkun, R., Altunişik, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygu- lamaları. 8. Baskı. Sakarya: Sakarya Kitabevi, 2015
  • 14. Yıldırım, A. Disiplinlerarası Öğretim Kavramı Ve Prog- ramlar Açısından Doğurduğu Sonuçlar. Hacettepe Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1996;12: 89-94
  • 15. Given B, ve Simmons S. The Interdisciplinary He- alth-Care Team: Fact Or Fiction? Nursing Forum. 1997;16(2):165–84. doi:10.1111/j.1744-6198.1977. tb00632.x
  • 16. Klaassen, R. G. Interdisciplinary Education: A Case Study. European journal of Engineering Education, 2018;43(6), 842-859.
  • 17. Hall, P. ve Weaver, L. Interdisciplinary Education And Teamwork: A Long And Winding Road. Medical Educa- tion. 2001;35(9), 867-875.
  • 18. Kara, P., Yıkar, S., K., Çerçer, Z., Tosunöz, İ. K., Ars- lan, S., ve Nazik, E. Perception And Readiness For In- ter-Professional Education Of Health Discipline Stu- dents: A Cross-Sectional Study. Nurse Education Today. 2022;112, 105333.
  • 19. Jimenez, Y.A., Thwaites, D.I., Juneja, P., and Lewis, S.J. Interprofessional Education: Evaluation Of A Radiation Therapy And Medical Physics Student Simulation Work- shop. Journal of Medical Radiation Science. 2018;65, 106–113. doi:10.1002/jmrs.256.
  • 20. Lie, D.A., Fung, C.C., Trial, J., and Lohenry, K. A Com- parison Of Two Scales For Assessing Health Professional Students’ Attitude Toward Interprofessional Learning. Medical Education Online. 2013;18(1). (21885), 1–10. doi:10.3402/meo. v18i0.21885.
  • 21. Yılmaz, A.T. ve Yıldırım, A. Hemşirelerin Ekip Çalışma- sına İlişkin Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Akademik Sosyal Araştırmaları Dergisi. 2018;6(67), 40-52.
  • 22. Dhaqane, M. K. and Afrah, N. A. Satisfaction Of Stu- dents And Academic Performance In Benadir University. Journal of Education and Practice. 2016;7(24): 59–63.
  • 23. Ersoy, N. C. ve Peker, M. Öz Yeterlik ile Genel Not Ortala- ması Arasındaki İlişkide Akademik Bütünleşme ve Zaman Yönetiminin Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 2020;35(85), 85-96. doi: 10.31828/tpd1300443320190205m000017
  • 24. Wang, L., MacCann, C., Zhuang, X., Liu, O. L., & Ro- berts, R. D. Assessing Teamwork And Collaboration in High School Students: A Multimethod Approach. Cana- dian Journal of School Psychology. 2009;24(2), 108-124.
  • 25. Ahles, C. B., & Bosworth, C. C. The Perception and Reality Of Student and Workplace Teams. Journalism and Mass Communication Educator. 2004;59, 42-59
  • 26. Tosunöz, İ. K., Yıkar, S. K., Çerçer, Z., Kara, P., Arslan, S., & Nazik, E. Perceptions of Interdisciplinary Educa- tion and Readiness For Inter-Professional Education Of Nursing Students: A Sample of Three Different Cities in Turkey. Nurse Education Today. 2021;97, 104673.
  • 27. Patel, V. L., Nicole A., Yoskowitz, N. A. and Arocha, J. F. Towards Effective Evaluation And Reform In Medical Education: A Cognitive And Learning Sciences Perspe- ctive. Advances in Health Sciences Education. 2009;14, 791–812
  • 28. Çelik, A. ve Karaca, A. Hemşirelerde Ekip Çalışması ve Motivasyon Arasındaki Ilişkinin Ve Etkileyen Faktörle- rin Değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14(4), 254-263.
  • 29. Hull, L. Teamwork in the operating theatre: Scientific principles of assessment and clinical applications. 2013.
  • 30. Önler, E., Yıldız, T., Süzen, E. R., Aydınyılmaz, H., Urca- noğlu, Ö. B., Kılıç, Ö. ve Malak, A. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumları ile Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin Değerlendirilmesi. Health Sciences. 2014;2, 19-29.
Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 28 - 34, 30.09.2022

Öz

Kaynakça

  • 1. Allen, D. D., Penn, M. A., & Nora, L. M. Interdisciplinary Healthcare Education: Fact or Fiction? American Jour- nal of Pharmaceutical Education, 2006;70(2).
  • 2. Horacek, T., Brann, L., Erdman, M., Middlemiss, M. A., & Raj, S. Interprofessional Learning Community: Edu- cating Dietetic And Other Health Profession Students Through an Interdisciplinary, Service-Learning Expe- rience. Topics in Clinical Nutrition, 2009;24(1), 6-15.
  • 3. Brehm, B., Breen, P., Brown, B., Long, L., Smith, R., Wall, A., & Warren, N. S. An İnterdisciplinary Approa- ch to İntroducing Professionalism. American Journal of Pharmaceutical Education, 2006;70(4).
  • 4. Duerst, B., Boh, L., Rosowski, P., Elvers, L., Geukink, E., & Hanson, J. Fostering Interdisciplinary Education For Disiplinlerarası Eğitim Algısı Pharmacy Students In A Rural Health Care Setting. Ame- rican Journal of Pharmaceutical Education, 1997;61(4), 371-373.
  • 5. McCallin, A. Interdisciplinary Practice--a Matter of Te- amwork: An İntegrated Literature Review. Journal of Clinical Nursing, 2001;10(4), 419-428.
  • 6. Vyt, A. Interprofessional and Transdisciplinary Te- amwork in Health Care. Diabetes/Metabolism Research and Reviews, 2008;24(S1), 106-109.
  • 7. Buelow, J. R., McAdams, R., Adams, A., & Rich, L. E. In- terdisciplinary Teamwork: Student Differences and Tea- ching İmplications. American Journal of Health Scien- ces (AJHS). 2010;1(1), 11-22.
  • 8. Terzioğlu, F., Aktaş, D., Ertung, N., ve Boztepe, H. Di- siplinlerarası Eğitim Anlayışının (DEAÖ) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalişması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma. 2019;16 (1), 15-20.
  • 9. Yardımcı, F., Başbakkal, Z., Beytut, D., Muslu, G., ve Er- sun, A. Ekip Çalişması Tutumları Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anatolian Journal of Psychiatry/ Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2012;13(2)
  • 10. Luecht, R. M., Madsen, M. K., Taugher, M. P., & Petter- son, B.J. Assessing professional perceptions: design and validation of an Interdisciplinary Education Perception Scale. J Allied Health. 1990;19(2), 181-191.
  • 11. Baker, D. P., Krokos, K. J., & Amodeo, A. M. Team STEP- PS. Teamwork Attitude Questionnaire Manual. Washin- gton, DC: American Institutes for Research;2008.
  • 12. Tabachnick, B.G.,Fidell, L.S., and Ullman, J.B. Using Multivariate Statistics. Boston MA: Pearson Publis- hing;2007
  • 13. Coşkun, R., Altunişik, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygu- lamaları. 8. Baskı. Sakarya: Sakarya Kitabevi, 2015
  • 14. Yıldırım, A. Disiplinlerarası Öğretim Kavramı Ve Prog- ramlar Açısından Doğurduğu Sonuçlar. Hacettepe Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1996;12: 89-94
  • 15. Given B, ve Simmons S. The Interdisciplinary He- alth-Care Team: Fact Or Fiction? Nursing Forum. 1997;16(2):165–84. doi:10.1111/j.1744-6198.1977. tb00632.x
  • 16. Klaassen, R. G. Interdisciplinary Education: A Case Study. European journal of Engineering Education, 2018;43(6), 842-859.
  • 17. Hall, P. ve Weaver, L. Interdisciplinary Education And Teamwork: A Long And Winding Road. Medical Educa- tion. 2001;35(9), 867-875.
  • 18. Kara, P., Yıkar, S., K., Çerçer, Z., Tosunöz, İ. K., Ars- lan, S., ve Nazik, E. Perception And Readiness For In- ter-Professional Education Of Health Discipline Stu- dents: A Cross-Sectional Study. Nurse Education Today. 2022;112, 105333.
  • 19. Jimenez, Y.A., Thwaites, D.I., Juneja, P., and Lewis, S.J. Interprofessional Education: Evaluation Of A Radiation Therapy And Medical Physics Student Simulation Work- shop. Journal of Medical Radiation Science. 2018;65, 106–113. doi:10.1002/jmrs.256.
  • 20. Lie, D.A., Fung, C.C., Trial, J., and Lohenry, K. A Com- parison Of Two Scales For Assessing Health Professional Students’ Attitude Toward Interprofessional Learning. Medical Education Online. 2013;18(1). (21885), 1–10. doi:10.3402/meo. v18i0.21885.
  • 21. Yılmaz, A.T. ve Yıldırım, A. Hemşirelerin Ekip Çalışma- sına İlişkin Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Akademik Sosyal Araştırmaları Dergisi. 2018;6(67), 40-52.
  • 22. Dhaqane, M. K. and Afrah, N. A. Satisfaction Of Stu- dents And Academic Performance In Benadir University. Journal of Education and Practice. 2016;7(24): 59–63.
  • 23. Ersoy, N. C. ve Peker, M. Öz Yeterlik ile Genel Not Ortala- ması Arasındaki İlişkide Akademik Bütünleşme ve Zaman Yönetiminin Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 2020;35(85), 85-96. doi: 10.31828/tpd1300443320190205m000017
  • 24. Wang, L., MacCann, C., Zhuang, X., Liu, O. L., & Ro- berts, R. D. Assessing Teamwork And Collaboration in High School Students: A Multimethod Approach. Cana- dian Journal of School Psychology. 2009;24(2), 108-124.
  • 25. Ahles, C. B., & Bosworth, C. C. The Perception and Reality Of Student and Workplace Teams. Journalism and Mass Communication Educator. 2004;59, 42-59
  • 26. Tosunöz, İ. K., Yıkar, S. K., Çerçer, Z., Kara, P., Arslan, S., & Nazik, E. Perceptions of Interdisciplinary Educa- tion and Readiness For Inter-Professional Education Of Nursing Students: A Sample of Three Different Cities in Turkey. Nurse Education Today. 2021;97, 104673.
  • 27. Patel, V. L., Nicole A., Yoskowitz, N. A. and Arocha, J. F. Towards Effective Evaluation And Reform In Medical Education: A Cognitive And Learning Sciences Perspe- ctive. Advances in Health Sciences Education. 2009;14, 791–812
  • 28. Çelik, A. ve Karaca, A. Hemşirelerde Ekip Çalışması ve Motivasyon Arasındaki Ilişkinin Ve Etkileyen Faktörle- rin Değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14(4), 254-263.
  • 29. Hull, L. Teamwork in the operating theatre: Scientific principles of assessment and clinical applications. 2013.
  • 30. Önler, E., Yıldız, T., Süzen, E. R., Aydınyılmaz, H., Urca- noğlu, Ö. B., Kılıç, Ö. ve Malak, A. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumları ile Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin Değerlendirilmesi. Health Sciences. 2014;2, 19-29.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yusuf Uyan

Ahmet Gülsoy

Mahinur Durmuş İskender Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Uyan Y, Gülsoy A, Durmuş İskender M. Sağlıkla İlgili Bölümlerde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Disiplinlerarası Eğitim Algılarının Ekip Çalışması Tutumlarına Etkisi. Emergency Aid and Disaster Science. Eylül 2022;2(2):28-34.