Duygusal zekânın eğitim ortamlarındaki etkisi, sayısı gittikçe artan çalışmalarla incelenmektedir. Birçok sosyal beceriye etkisi kanıtlanan duygusal zekânın akademik performansı, takım performansını, çatışma çözümü için gerekli yetenekleri, sosyal ilişkileri ve sosyal bağlantıları, vatandaşlıkla ilgili becerileri, etkin katılımı, örgütsel vatandaşlık davranışlarını, görev performansını, sivil katılımı ve sivil katılıma bağlılığı geliştirdiği bulguları da bu alandaki çalışmalarda yer almaktadır. Bu çalışmada bir eğitim fakültesinde öğrenim gören sınıf eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyleri ile etkili vatandaşlık yeterlikleri arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Çalışmaya 42 kadın, 21 erkek, toplam 63 öğretmen adayı katılmıştır. İlişkisel tarama modeli ile yürütülen çalışmada veri toplama araçları olarak duygusal zekâ ve etkili vatandaşlık yeterlikleri ölçekleri kullanılmıştır. Duygusal Zekâ ölçeği, Hyuneung Lee ve Yungjung Kwak tarafından geliştirilmiştir. Türkçeye Şehri Nur Kayıhan ve Serhat Arslan tarafından uyarlanmıştır. Toplam 20 maddeden oluşan, Likert tipi bir ölçektir. Alt boyutları duygusal farkındalık, duygusal kolaylaştırma ve duygusal düzenlemedir. Etkili Vatandaşlık Yeterlikleri Ölçeği Halil İbrahim Sağlam tarafından geliştirilmiştir. 23 maddeden oluşan, beşli Likert tipi bir ölçektir. Veriler Pearson çarpım momentler korelasyonu, basit doğrusal regresyon ve çoklu doğrusal regresyonla analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda duygusal zekâ puanlarıyla etkili vatandaşlık yeterlikleri puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur ve katılımcıların duygusal zekâ puanlarının etkili vatandaşlık yeterlikleri puanlarını anlamlı biçimde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Effects of emotional intelligence in educational environments are investigated with a growing amount of research. Emotional intelligence has positive impacts on many social skills regarding citizenship. The aim of this study is to investigate the association between emotional intelligence and effective citizenship proficiency for preservice primary teachers who are 4th graders in a faculty of education. A total of 63 preservice teachers, 42 females and 21 males, participated to the research. The relational screening model was used for the research. Emotional intelligence and effective citizenship proficiency scales were used as data collection tools. The Emotional Intelligence Scale is a 20-item, Likert-type scale developed by Hyuneung Lee and Yungjung Kwak. It includes the subdimensions of emotional recognition, emotional facilitation and emotional regulation. The Effective Citizenship Proficiency Scale is also a Likert-type scale with 23 items developed by Halil İbrahim Sağlam and consists of two sub dimensions of citizenship values and citizenship information skills. Data were analyzed by Pearson product-moment correlation, simple linear regression and multiple linear regression. The results of the research show that there is a significant positive correlation between emotional intelligence and effective citizenship scores and preservice teachers’ emotional intelligence scores significantly predict the effective citizenship proficiency variable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |