In the new century, mobile devices and online tools have become increasingly important in the social lives of many individuals. In this context, it is important to access valuable information for life, understand information in a short time at once, and shorten the process of accessing meaningful information from a pile of data, especially if we are in the learning process. In this regard, this study aims to examine the research conducted on Interactive Web 2.0 tools, which have recently been included in many different areas of research in Turkey between 2014 and 2020. The research method is a systematic review, and the study uses the systematic method. Detailed information is provided on the structure of the systematic review, databases and keywords, study selection criteria, data extraction methods, data analysis methods, and the evaluation of potential biases. Based on an examination of the trends in studies conducted using the keywords "Interactive Technology", "Education", and "University Students" in national databases in Turkey (such as ULAKBİM and DergiPark) and the Google Scholar database, conclusions are drawn according to the criteria identified in the study objectives. The data obtained in the study is categorized by year, research topics, study groups/samples, and research results. It is expected that the results of this study will contribute to new research in the relevant literature.
Yeni yüzyılda pek çok bireyin sosyal yaşamında mobil cihazlar ve çevrimiçi araçlar önemli yer tutmaktadır. Bu noktada yaşam için değerli olan bilgiye ulaşmak, bilgiyi kısa sürede bir seferde anlamak, öğrenme sürecindeysek veri yığınından anlamlı bilgiye ulaşma sürecini kısaltmak önemlidir. Bu bağlamdan hareketle bu çalışma, Türkiye'de 2014-2020 yılları arasında birçok farklı konuda daha önce yapılan araştırmalar kapsamına son zamanlarda dâhil olan Etkileşimli Web 2.0 araçları ile ilgili yapılan araştırmaları incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma yöntemi sistematik bir incelemedir. Çalışmada sistematik metodu kullanılmıştır. Sistematik derlemenin yapısı, veri tabanları ve anahtar kelimeler, çalışma seçim kriterleri, veri çıkarma yöntemleri, veri analizi yöntemleri ve potansiyel önyargıların değerlendirilmesi hakkında ayrıntılı bilgi verir. Araştırmanın amacı kapsamında belirlenen kriterlere göre Türkiye’deki ulusal veri tabanlarında (ULAKBİM, Dergi Park gibi) ve Google Akademik veri tabanında “İnteraktif Teknoloji” “Eğitim” ve “Üniversite Öğrencileri” anahtar kelimeleri kullanılarak yapılan çalışma eğilimleri incelemelerine dayalı çıkarımlarda bulunulmuştur. Çalışma sonucunda elde edilen veriler yıllara, araştırma konularına, çalışma grubu/örneklem ve araştırmaların sonuçlarına göre kategorize edilmiştir. Bu araştırma sonuçlarının ilgili literatürdeki yeni çalışmalara katkı sağlaması beklenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |