This research aims to reveal the opinions of special education teachers about the problems experienced in special education and the solutions for these problems. The research was conducted using a qualitative research design. The study group consists of the teachers of the Trabzon Province Sürmene Special Education Practice School in the 2022-2023 academic year. Qualitative data were analyzed by content analysis. According to the findings, teachers working in special education schools experience problems arising from the education system, parents, school management, teachers and students. In addition, they stated that educational environments do not meet the needs of special education students and that the tools provided are insufficient. Teachers working in special education schools, graduated from different fields, consider the wages they receive to be insufficient. In the appointment of field experts and special education graduates as teachers to special education schools, it is expected that it is necessary and important to have competencies such as patience, understanding, compassion, effective communication and motivation within the scope of personal and professional competencies.
MEB
Bu araştırma, özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitimde yaşanan sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri ile ilgili görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma deseni kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Trabzon ili Sürmene ilçesi Özel Eğitim Uygulama Okulu öğretmenleri oluşturmaktadır. Nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Ulaşılan bulgulara göre, özel eğitim okulunda görev yapan öğretmenler eğitim sistemi, veli, okul yönetimi, öğretmenlerle ve öğrencilerden kaynaklanan sorunlar yaşamaktadır. Ayrıca eğitim ortamlarının özel eğitim öğrencilerinin ihtiyaçlarına cevap vermediği, sunulan araç gereçlerin yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Özel eğitim okullarında çalışan farklı alan mezunu öğretmenler, aldıkları ücreti yetersiz görmektedirler. Özel eğitim okullarına alan uzmanı ve özel eğitim mezunlarının öğretmen olarak atanmasında, kişisel ve mesleki yeterlilikler kapsamında sabır, anlayış, merhamet, etkili iletişim ve motivasyon gibi yeterliliklere sahip olmanın gerekli ve önemli görülmesi beklenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |