Research Article
BibTex RIS Cite

Primary School Third Grade Science Course Strength and Movement Unit Academic Achievement Test Development Study

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 126 - 154, 30.10.2024
https://doi.org/10.54637/ebad.1431353

Abstract

The aim of this study was to develop a valid and reliable academic achievement test for the Force and Motion unit of a third-year primary school science course. A survey design, one of the quantitative research designs, was used in the study. The study sample was determined according to the purposive sampling method. Accordingly, the sample of the study comprised 535 fourth-grade students studying in one province of the Central Anatolia region in the 2023-2024 academic year. The data collection instrument used was the draft form of the Academic Achievement Test of the Force and Motion Unit of the Third Grade Primary Science Course, which was prepared by the researchers for the Force and Motion Unit of the Third Grade Primary Science Course. The achievement test consisted of 33 items with three options for four learning outcomes within the unit. For content and face validity, a specification table was prepared, and expert opinion was obtained. After the analysis with the Test Analysis Program (TAP), three items were found to be flawed and removed from the test. The item difficulty value of the Academic Achievement Test, which was finalized as 30 items with three options, was 0.501, the item discrimination value was 0.470, and the KR-20 was 0.831. It is suggested that teachers and researchers use the multiple-choice academic achievement test, whose validity and reliability have been ensured.

References

  • Bakaç, E. (2019). 2005 Fen ve teknoloji dersi öğretim programı, 2013 ve 2018 fen bilimleri dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Journal of Human Sciences, 16(3), 857-870.
  • Balcı, E., ve Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Baştürk, S. (2014). Ölçme araçlarının taşıması gereken nitelikler. S. Baştürk (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (s. 21-54). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bayırlı, H., ve Köksal, H. (2022). 3. Sınıf hayat bilgisi dersi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 86-99.
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Pegem Akademi.
  • Birgin, O. (2016). Matematik eğitiminde teoriler. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ.Ö. Zembat (Ed.), Bloom taksonomisi (s.839-860). Pegem Akademi.
  • Boz, S., Özcan, H., ve Sarıoğlan, A. B. (2023). Ortaokul öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili bilgilerini ölçmeye yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(19), 14-29.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri.(25. Baskı). Pegem Akademi.
  • Canpolat, E., Hasan, A., ve Ayyıldız, K. (2019). Fen bilimleri öğretmen adayları kimya bilgilerini günlük yaşamlarıyla ne kadar ilişkilendirebiliyor? Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(38), 66-84.
  • Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kibele Yayınları.
  • Childs, K. R. (2020). Write away: writing across the curriculum and beyond. Texas Association for Literacy Education Yearbook,7, 44-48.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni (Çev. Bursal, M: Ed.: Demir, S. B.). Eğiten Kitap.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S., ve Bolat, A. ‘Güneş sistemi ve tutulmalar’ ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26.
  • Dağ, M., ve Karamustafaoğlu, S. (2023). “Maddenin özellikleri” ünitesi: başarı testi geliştirme ve öğrenci başarısını belirleme. Milli Eğitim Dergisi, 52(237), 221-254.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya (30. Baskı). Pegem Akademi. Doğru, M., ve Kıyıcı, F. B. (2005). Fen eğitiminin zorunluluğu. İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, 1-8.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Gürler, S. A., ve Akgün, H. (2023). 4. Sınıf fen bilimleri dersi “maddenin özellikleri” ünitesine ilişkin akademik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1849-1870.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., ve Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • İpek Akbulut, H., ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Kan, A. (2011). Ölçme aracı geliştirme. S. Tekindal (Ed.) Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.239-276). Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11. Baskı). Nobel Yayınları.
  • Karslı, F., ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., ve Kırbağ Zengin, F. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 3(1), 96-114.
  • Keskinkılıç, V. (2019). Ortaokul 6.Sınıf matematik dersi geometri öğrenme alanında gösterip yaptırma yönteminin öğrenci başarısına ve kalıcılığına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Kılıç, Ç., ve Girgin, S. (2022). 7. sınıf hücre ve bölünmeler ünitesi akademik başarı testi geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik analizi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 9(81), 407-420. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2997
  • Köroğlu, M. N., Karaca, M., ve Bektaş, O. (2023). Maddenin yapısı ve özellikleri konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(1), 1-32.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Opara, I. M., ve Magnus-Arewa, E. A. (2017). Development and validation of mathematics achievement test for primary school pupils. British Journal of Education, 5(7), 47-57.
  • Özkılıç, G. E., Bektaş, O., ve Karaca, M. (2023). Sindirim sistemi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8(1), 115-154.
  • Öztürk, T. (2008). Paleolitik, neolitik ve ilkçağda bilim, teknoloji ve sosyal değişme. B. Ata (Ed.). Bilim, teknoloji ve sosyal değişme (s. 39-68). PegemA Yayıncılık.
  • Pazar, B., ve Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(2), 404-432.
  • Soylu, Ü. İ., Karamustafaoğlu, S., ve Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. sınıf “madde ve ısı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik, Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271–293. https://doi.org/10.47479/ihead.800620
  • Taşoğlu, A. K., ve Bakaç, M. (2023). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 855-884.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık.
  • Temizkan, M., ve Sallabaş, M. E. (2011). Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesinde çoktan seçmeli testlerle açık uçlu yazılı yoklamaların karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 207-220.
  • Turgut, M. F., ve Baykul, Y. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 234-243.
  • Yahşi, D. (2006). Farklı laboratuvar yaklaşımlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin asit – baz konularındaki kavramları anlamalarına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yangın, S., ve Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (33), 240-252.
  • Yaşa, K. N., ve Kale, M. (2023). Matematik derslerinin zenginleştirilmiş öğrenme ortamlarında yapılması ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-8.
  • Yılmaz, M., Yüksel, R., Kurt, M., ve Toy, M. (2023). İlkokul düzeyinde yaratıcı drama uygulamalarının akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. International Journal of Education and New Approaches, 6(1), 78-95. https://doi.org/10.52974/jena.1258938.

İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Hareket Ünitesi Akademik Başarı Testi Geliştirme Çalışması

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 126 - 154, 30.10.2024
https://doi.org/10.54637/ebad.1431353

Abstract

Bu çalışmanın amacı ilkokul üçüncü sınıf fen bilimleri dersi kuvvet ve hareket ünitesi yönelik olarak geçerli ve güvenilir bir akademik başarı testi geliştirmektir. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi amaçlı örneklem yöntemine göre belirlenmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın örneklemi 2023-2024 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesindeki bir ilde öğrenim görmekte olan 535 dördüncü sınıf öğrencisidir. Veri toplama aracı olarak, ilkokul üçüncü sınıf fen bilimleri dersi “Kuvvet ve Hareket” ünitesine yönelik olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Hareket Ünitesi Akademik Başarı Testi taslak formu kullanılmıştır. Başarı testi ünite kapsamında yer alan 4 kazanıma yönelik olarak üç seçenekli 33 maddeden oluşmuştur. Kapsam ve görünüş geçerliği için belirtke tablosu hazırlanarak uzman görüşü alınmıştır. Test Analysis Program (TAP) ile yapılan analiz sonrasında üç soru hatalı bulunarak testten çıkartılmıştır. Üç seçenekli 30 madde şeklinde son hali verilen akademik başarı testinin madde güçlük değeri 0.501, madde ayırt edicilik değeri 0.470, KR-20 ise 0.831 olarak bulunmuştur. Geliştirilen çoktan seçmeli akademik başarı testini öğretmen ve araştırmacıların kullanması önerilmektedir.

References

  • Bakaç, E. (2019). 2005 Fen ve teknoloji dersi öğretim programı, 2013 ve 2018 fen bilimleri dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Journal of Human Sciences, 16(3), 857-870.
  • Balcı, E., ve Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Baştürk, S. (2014). Ölçme araçlarının taşıması gereken nitelikler. S. Baştürk (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (s. 21-54). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bayırlı, H., ve Köksal, H. (2022). 3. Sınıf hayat bilgisi dersi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 86-99.
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Pegem Akademi.
  • Birgin, O. (2016). Matematik eğitiminde teoriler. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ.Ö. Zembat (Ed.), Bloom taksonomisi (s.839-860). Pegem Akademi.
  • Boz, S., Özcan, H., ve Sarıoğlan, A. B. (2023). Ortaokul öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili bilgilerini ölçmeye yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(19), 14-29.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri.(25. Baskı). Pegem Akademi.
  • Canpolat, E., Hasan, A., ve Ayyıldız, K. (2019). Fen bilimleri öğretmen adayları kimya bilgilerini günlük yaşamlarıyla ne kadar ilişkilendirebiliyor? Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(38), 66-84.
  • Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kibele Yayınları.
  • Childs, K. R. (2020). Write away: writing across the curriculum and beyond. Texas Association for Literacy Education Yearbook,7, 44-48.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni (Çev. Bursal, M: Ed.: Demir, S. B.). Eğiten Kitap.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S., ve Bolat, A. ‘Güneş sistemi ve tutulmalar’ ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26.
  • Dağ, M., ve Karamustafaoğlu, S. (2023). “Maddenin özellikleri” ünitesi: başarı testi geliştirme ve öğrenci başarısını belirleme. Milli Eğitim Dergisi, 52(237), 221-254.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya (30. Baskı). Pegem Akademi. Doğru, M., ve Kıyıcı, F. B. (2005). Fen eğitiminin zorunluluğu. İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, 1-8.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Gürler, S. A., ve Akgün, H. (2023). 4. Sınıf fen bilimleri dersi “maddenin özellikleri” ünitesine ilişkin akademik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1849-1870.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., ve Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • İpek Akbulut, H., ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Kan, A. (2011). Ölçme aracı geliştirme. S. Tekindal (Ed.) Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.239-276). Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11. Baskı). Nobel Yayınları.
  • Karslı, F., ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., ve Kırbağ Zengin, F. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 3(1), 96-114.
  • Keskinkılıç, V. (2019). Ortaokul 6.Sınıf matematik dersi geometri öğrenme alanında gösterip yaptırma yönteminin öğrenci başarısına ve kalıcılığına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Kılıç, Ç., ve Girgin, S. (2022). 7. sınıf hücre ve bölünmeler ünitesi akademik başarı testi geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik analizi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 9(81), 407-420. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2997
  • Köroğlu, M. N., Karaca, M., ve Bektaş, O. (2023). Maddenin yapısı ve özellikleri konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(1), 1-32.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Opara, I. M., ve Magnus-Arewa, E. A. (2017). Development and validation of mathematics achievement test for primary school pupils. British Journal of Education, 5(7), 47-57.
  • Özkılıç, G. E., Bektaş, O., ve Karaca, M. (2023). Sindirim sistemi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8(1), 115-154.
  • Öztürk, T. (2008). Paleolitik, neolitik ve ilkçağda bilim, teknoloji ve sosyal değişme. B. Ata (Ed.). Bilim, teknoloji ve sosyal değişme (s. 39-68). PegemA Yayıncılık.
  • Pazar, B., ve Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(2), 404-432.
  • Soylu, Ü. İ., Karamustafaoğlu, S., ve Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. sınıf “madde ve ısı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik, Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271–293. https://doi.org/10.47479/ihead.800620
  • Taşoğlu, A. K., ve Bakaç, M. (2023). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 855-884.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık.
  • Temizkan, M., ve Sallabaş, M. E. (2011). Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesinde çoktan seçmeli testlerle açık uçlu yazılı yoklamaların karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 207-220.
  • Turgut, M. F., ve Baykul, Y. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 234-243.
  • Yahşi, D. (2006). Farklı laboratuvar yaklaşımlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin asit – baz konularındaki kavramları anlamalarına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yangın, S., ve Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (33), 240-252.
  • Yaşa, K. N., ve Kale, M. (2023). Matematik derslerinin zenginleştirilmiş öğrenme ortamlarında yapılması ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-8.
  • Yılmaz, M., Yüksel, R., Kurt, M., ve Toy, M. (2023). İlkokul düzeyinde yaratıcı drama uygulamalarının akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. International Journal of Education and New Approaches, 6(1), 78-95. https://doi.org/10.52974/jena.1258938.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section Research Articles
Authors

Fatih Özcan 0009-0009-9869-5835

Ahmet Turan Orhan 0000-0001-9613-3761

Publication Date October 30, 2024
Submission Date February 4, 2024
Acceptance Date July 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Özcan, F., & Orhan, A. T. (2024). İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Hareket Ünitesi Akademik Başarı Testi Geliştirme Çalışması. Eğitim Bilim Ve Araştırma Dergisi, 5(2), 126-154. https://doi.org/10.54637/ebad.1431353



         download   24218