The aim of this study was to develop a valid and reliable academic achievement test for the Force and Motion unit of a third-year primary school science course. A survey design, one of the quantitative research designs, was used in the study. The study sample was determined according to the purposive sampling method. Accordingly, the sample of the study comprised 535 fourth-grade students studying in one province of the Central Anatolia region in the 2023-2024 academic year. The data collection instrument used was the draft form of the Academic Achievement Test of the Force and Motion Unit of the Third Grade Primary Science Course, which was prepared by the researchers for the Force and Motion Unit of the Third Grade Primary Science Course. The achievement test consisted of 33 items with three options for four learning outcomes within the unit. For content and face validity, a specification table was prepared, and expert opinion was obtained. After the analysis with the Test Analysis Program (TAP), three items were found to be flawed and removed from the test. The item difficulty value of the Academic Achievement Test, which was finalized as 30 items with three options, was 0.501, the item discrimination value was 0.470, and the KR-20 was 0.831. It is suggested that teachers and researchers use the multiple-choice academic achievement test, whose validity and reliability have been ensured.
Science education measurement and evaluation force and motion achievement test and test development validity and reliability
Bu çalışmanın amacı ilkokul üçüncü sınıf fen bilimleri dersi kuvvet ve hareket ünitesi yönelik olarak geçerli ve güvenilir bir akademik başarı testi geliştirmektir. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi amaçlı örneklem yöntemine göre belirlenmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın örneklemi 2023-2024 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesindeki bir ilde öğrenim görmekte olan 535 dördüncü sınıf öğrencisidir. Veri toplama aracı olarak, ilkokul üçüncü sınıf fen bilimleri dersi “Kuvvet ve Hareket” ünitesine yönelik olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Hareket Ünitesi Akademik Başarı Testi taslak formu kullanılmıştır. Başarı testi ünite kapsamında yer alan 4 kazanıma yönelik olarak üç seçenekli 33 maddeden oluşmuştur. Kapsam ve görünüş geçerliği için belirtke tablosu hazırlanarak uzman görüşü alınmıştır. Test Analysis Program (TAP) ile yapılan analiz sonrasında üç soru hatalı bulunarak testten çıkartılmıştır. Üç seçenekli 30 madde şeklinde son hali verilen akademik başarı testinin madde güçlük değeri 0.501, madde ayırt edicilik değeri 0.470, KR-20 ise 0.831 olarak bulunmuştur. Geliştirilen çoktan seçmeli akademik başarı testini öğretmen ve araştırmacıların kullanması önerilmektedir.
Fen bilimleri eğitimi ölçme değerlendirme kuvvet ve hareket başarı testi ve test geliştirme geçerlik ve güvenirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2024 |
Submission Date | February 4, 2024 |
Acceptance Date | July 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |