Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin görev yaptıkları okulların yeni teknolojiler
bakımından yeterliliği, fen ve teknoloji öğretimine yeni teknolojileri kullanmanın etkisi, fen ve
teknoloji öğretiminde yeni teknolojileri kullanma sıklıkları, kullanma koşulları veya az kullanma
sebeplerinin tespit edilmesi ve öğretmenlerin branş, cinsiyet, kıdem ve yeni teknolojilerle ilgili hizmet
içi kurs alıp almama durumlarına göre değişip değişmediğinin belirlenmesidir. Tarama modeli ile
gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi, Diyarbakır il merkezde bulunan 20 ilköğretim okulunda
görev yapan 58 fen bilgisi ve 135 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 193 öğretmenden oluşmaktadır.
Veriler, betimsel istatistikler, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda; ilköğretim fen bilgisi ve sınıf öğretmenleri fen ve teknoloji öğretiminde yeni teknolojileri
kullanmanın çok etkili olduğunu belirtirken, fen ve teknoloji öğretiminde yeni teknolojileri
kullanmama oranlarının oldukça yüksek, çok sık kullanma oranlarının ise oldukça düşük olduğu
belirlenmiştir
This study’s object is to explore and present both elementary teachers’ and science teachers’
dispositions toward incorporating new technologies into their classrooms. To achieve this end, survey
questions were prepared aiming to probe the following themes: the adequacy of new technologies, the
potential effect of using technology on the teaching of science courses, the frequency of using
technology in classrooms, and if any, reasons for less frequent use of technology. This research was
conducted using the survey method. The sample of the research was determined by a stratified
sampling method by gauging the minimum sample size. Accordingly, a sample of the research
comprises 58 science teachers and 193 elementary teachers working in Diyarbakır. Descriptive
statistics, Kruskal Wallis H test and the Mann Whitney U test were used for the analyses. Research
results indicate that science and elementary teachers gave rather positive opinions about the
effectiveness of technologies in science and technology learning. However, analyzing the distribution
of new technology use by elementary and science teachers within the scope of the research, it was
determined that the ratio of teachers who never use these technologies is quite high compared to the
ratios of those who frequently or very frequently use technology; furthermore, the scale decreases as
the number of teachers using technologies moves from rarely towards very frequently.
Other ID | JA65DE98FK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 1 |