Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği kavramına ilişkin algılarını
metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirebilmek için çalışmada okul yöneticilerinin
teknoloji liderliği kavramına ilişkin metaforları, belirlenen metaforların hangi kavramsal kategoriler
altında toplandığı, bu kavramsal kategoriler arasında anlamlı farklılık olup olmadığı ve kavramsal
kategorilerin okul yöneticilerinin cinsiyet ve yöneticilik deneyimine göre farklılaşıp farklılaşmadığı
incelenmiştir. Araştırmada nitel ve nicel veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Araştırma katılımcıları
111 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre okul yöneticilerinin teknoloji
liderliği metaforları 5 kategoriye ayrılmıştır. Bunlar: 1) Dönüşümcü Liderlik, 2) Vizyoner Liderlik, 3)
Öğrenme Kültürü, 4) Sistematik Gelişim, 5) Yansıtıcı Uygulamadır. Araştırma sonunda, yapısalcı
çözümleme tekniğinin kullanıldığı veri analizine göre elde edilen kategorilerin birbiriyle etkileşimini
gösteren bütünsel bir şema oluşturulmuştur.
The purpose of this study is to determine the perception of school administrators regarding
the concept of technology leadership through the use of metaphors. In order to realize this objective,
the study investigated the metaphors used by school administrators to define technology leader.
These metaphors were categorized under conceptual themes and the significance between the
conceptual themes, and variables such as gender and administrative experience were also
investigated. Qualitative and quantitative data collection techniques were used. Participants of the
study were composed of 111 school administrators. According to the results of the study, technology
leadership metaphors for school administrators were classified under five categories: 1)
Transformational Leadership, 2) Visionary Leadership, 3) Learning Culture, 4) Systematic
Development, and 5) Reflective Practice. At the end of the study, those five categories that were
acquired using the constructive analysis technique were presented in a table form which shows the
interaction between categories as a holistic view.
Other ID | JA54GH75EY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 1 |