Bu araştırmanın amacı, Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki lise öğrencilerinin okulu bırakma
eğilimlerini belirlemek ve okulu bırakma eğilimine etki eden faktörleri saptamaktır. Araştırmaya
Güneydoğu Anadolu Bölgesinde yer alan sekiz il merkezinde toplam 54 lisede farklı sınıflarda okuyun ve
seçkisiz olarak belirlenen 1106 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan bir
anketle toplanmıştır. Verilerin analizinde değişkenlere bağlı olarak frekans ve yüzdeler dikkate alınmış,
anlamlı farklılık aranan durumlarda, kay kare tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, okulu
bırakma eğiliminin başta kişisel özellikler olmak üzere, aile özellikleri, eğitim sistemi, okul ve öğretmen
gibi çeşitli değişkenlerin etkilediği karmaşık bir süreç sonunda gerçekleştiğini göstermiştir. Elde edilen
bulgulara göre Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki lise öğrencilerinin % 17’si şimdi ya da geçmişte okul
bırakmayı düşündüğünü belirtmiştir. Okulu bırakma eğilimi en fazla lise 3. sınıfta görülmektedir. Kız
öğrencilerde erkek öğrencilere oranla okulu bırakma eğilimi belirgin biçimde düşüktür. Çok çocuklu
ailelerden gelen lise öğrencilerinin okulu bırakma eğilimleri az çocuklu aileden gelenlere oranla daha
yüksektir. Öğretmenden ve okuldan memnuniyet oranı azaldıkça okulu bırakma olasılığı belirgin biçimde
artmaktadır.
The aim of this study is to determine the dropout tendencies of the high school students in the
Southeastern Anatolia Region and to state the factors affecting on dropout tendency. The samples of the
study are 1106 students chosen randomly from 54 various high schools in the centers of nine provinces
throughout this region. The data of study were collected with the questionnaire prepared by researcher.
Findings of the study have indicated that school dropout tendency is a complex process dependant on
several factors affected by elements such as personal character, family background, educational system,
school environment and teachers. According to the findings, 17% of high school students in the
Southeastern Anatolia Region have stated that they considered dropping out of school at some time in
their educational period. The tendency of dropout is most widely seen at 3rd grade of high school. The
dropout tendency rates are considerably lower in female students compared to the male students. The
dropout tendency rate is higher among the students coming from crowded families which have six or
more children. The rate of dropout tendency increases notably dependant on the students’ satisfaction
with teachers and school.
Other ID | JA82ZA43ZM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 2 |