Bu araştırma, yükseköğretimde öğrencilerin öğretim elemanlarında görmek istedikleri moral
erdemlere ilişkin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Harran Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan 242 öğrenci oluşturmaktadır.
Verilerin analizinde Kaiser‐Meyer‐Olkin (KMO) ve Bartlett testleri, faktör analizi, temel bileşenler
analizi ve varimax dik döndürme teknikleri kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucuna göre
ölçek, saygı, adalet, sadakat, cesaret, dürüstlük, zarafet ve güven gibi beş alt boyuttan ve beşli Likert tipi 50
maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans % 65.5’tir. Ölçekte bulunan maddelerin
faktör yük değerleri .30 ile .78 arasında değişmektedir. Güvenirlik analizi sonuçlarına göre ölçeğin alt
boyutları için güvenirlik katsayıları 0.72 ile 0.95 arasında değişmekte; ölçeğin tamamı için ise 0.97’dir.
Araştırma sonunda Moral Erdemler Ölçeği’nin yükseköğretimde uygulanabilir geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır
This research was conducted to develop a valid and reliable likert type scale to measure the
perceptions of students towards moral virtues expected from academic staff in higher education. 242
students from Faculty of Education in Harran University constitue the study group of this research. In
this study Kaiser‐Meyer‐Olkin (KMO) and Barlett test, factor analysis, simple component analysis and
varimax rotation techniques were utilized. According to the exploratory factor analysis results, the
scale consists of seven factors including: respect, justice, loyalty, courage, honesty, grace, and trust with a
total of 50 five‐Likert type items. Total variance explained was computed as 65.5%. Item factor
loadings in the related scale range from 0.30 to 0.78. It was found out for sub scale of scale between
0.72 and 0.95 and the level of 0.97 for whole scale. Results of analysis revealed that Moral Virtues Scale
is a valid and reliable scale can be used in higher education.
Other ID | JA97EF83TG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 2 |