Many researches have been conducted on leadership style. There is no ideal
definition and way found in the literature to define and develop leadership. Every society
has taxonomied leadership according to their values. The term “born to be a leader” belongs
to the leadership style approach that purports leadership as genetically gained properties.
The physical traits depicted are found in the basement of the trait approach. Having found
some adverse outcomes in the trait approach, the style approach is starting to become
emphasized. This approach analyzes and defines the behaviors of successful leaders and
deals with the fact that a leaders’ ability to solve problems come from his/her effective
problem solving ability. According to studies that ascertain the situations of a leader’
successes, the reason leaders emerge is due to the environment in which he/she dwells. The
core point is that no leader's behavior is valid in every situation. Different leaders’ behaviors
are at stake in different situations and groups (Şişman, 2011).
Motivational Language Scale for School Principals School principal Teacher Motivational Language Theory
Araştırmanın amacı, Motivasyonel Dil Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 219 ilkokul ve ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Ölçeğin uyarlaması İngilizce dilinden Türkçe’ye çeviri ile başlamış sonra geri çeviri ile İngilizceye dönüştürülmüştür. Çeviri geçerliği amacıyla İngilizce uzmanlarına test-tekrar test uygulaması yapılmış, her iki testin maddeleri arasında korelâsyon yoluyla Pearson Momentler Çarpımı Katsayısı belirlenmiştir. Yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. AFA sonucunda ölçeğin üç boyutta oluştuğu görülmüş ve yönlendirici dil, cesaret verici dil ve aitlik yaratıcı dil olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin güvenirlik düzeyi ve maddelerin ayrışıklığı Cronbach Alfa Katsayısı, Düzeltilmiş Madde-Toplam Korelâsyon ve % 27’lik alt-üst grup farkına ilişkin t- değerleri hesaplanarak sağlanmıştır. Ayrıca ölçeğin alt faktörlerinin ortalama ve standart sapma değerleri ile alt ölçekleri arasındaki ilişkinin tespitinde Pearson Momentler Çarpımı korelâsyon analizi uygulanmıştır. Bu işlemlerden sonra ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu görülmüştür
Okul Müdürlerine Yönelik Motivasyonel Dil Ölçeği Okul müdürü Öğretmen Motivasyonel Dil Teorisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | JA47GB37NE |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 1 |