Bilgi uçurma olgusu, bir örgütteki yasa ve etik dışı davranış ve eylemlerin, bilgi sahibi
kişiler tarafından iç ve dış yetkililere iletilmesi olarak tanımlanmaktadır. Park ve diğerleri
(2008), yapmış oldukları çalışmalarda bilgi uçurma davranışını yapılış itibari ile
sınıflandırmışlardır. Bu sınıflandırmada, bilginin uçurulduğu makam (örgüt içi/örgüt dışı),
bilgi uçuran kişinin izlediği yol (formal/informal) ve bilgi uçuran kişinin kendine ait bilgileri
açıklama durumu (gizli/açık) şeklinde ele almışlardır. Bir öğretmenin, bir başka öğretmenin
ya da mutemedin yaptığı yasa dışı bir davranışı okul müdürüne bildirmek veya okul
müdürünün sergilediği etik veya yasa dışı bir davranışı ilçe, il ya da Milli Eğitim Bakanlığı
yetkililerine bildirmesi, içsel bilgi uçurmaya örnek olarak verilebilir. Bir öğretmenin, bir başka
öğretmenin, mutemedin ya da okul müdürünün sergilediği etik veya yasa dışı bir davranışı
basına bildirilmesi, dışsal bilgi uçurmaya örnek olarak verilebilir. Örgütler içsel bilgi uçurma
davranışlarını teşvik ederek dışsal bilgi uçurmaya olan gerekliliği ortadan kaldırması
mümkündür. Bu sayede örgüt var olan sorunları kendi içinde çözme fırsatı elde eder. Bu
durum örgütte yaşanan sorunların örgüt dışına sızmasını ve örgüt imajının zarar görmesini
engelleyebilir.
The purpose of this study is to examine the relationship between whistleblowing and
organizational citizenship behaviors in high school teachers. The research was conducted
using the screening model. A total of 381 teachers participated in the research from general
and vocational high schools. 216 (56.7%) of them were male and 165 (43.3%) were female. The
"Whistleblowing Scale" and "Organizational Citizenship Scale" were used to collect the data.
Descriptive statistics, t-test and ANOVA were used in the data analysis. The Scheffe test was
used for the comparison of multiple tests in order to determine the source of the difference for
the F values. Pearson correlation analysis was used to determine the relation between the level
of organizational citizenship behavior and whistleblowing. The results were tested at the level
of p<.01 and p<.05. The survey findings indicate that the teachers’ level of whistleblowing
behavior is moderate and that males are whistleblowers significantly more than females, and
that there is no significant difference between the groups in terms of the type of school. The
teachers’ level of organizational citizenship behavior was high and does not differ according
to gender, but significantly differs according to the type of school in favor of vocational
schools. In addition, correlation analysis indicates a positive and significant relationship
between teachers' whistleblowing behavior and organizational citizenship behavior at a low
level.
Other ID | JA82EV35AC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |