Bu çalışmada görme engellilere yönelik grafik ürün tasarımı ve grafik tasarım eğitimindeki yeri sosyal sorumluluk kavramı kapsamında alanyazın incelemesi olarak ele alınmıştır. Türkiye’de 2014 yılı itibariyle grafik, grafik tasarım, iletişim tasarımı ve görsel iletişim tasarımı lisans bölümlerine özel yetenek sınavı ile öğrenci alan 20’si devlet, 17’si vakıf olmak üzere toplam 37 üniversitenin web sitesinde ulaşılabilen öğretim programları incelendiğinde, sosyal sorumluluk konularını ve projelerini içeren derslerde “engelli bireylere yönelik tasarım” sürecine ya da projelerine değinilmediği; vakıf üniversitelerinde sosyal sorumluluk eğitimine ve projelerine devlet üniversitelerine oranla daha çok yer verdiği görülmektedir. Görme engellilere yönelik az sayıda grafik ürün ise kurumsal sosyal sorumluluk projeleri kapsamında ya da bireysel çabalarla gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda tasarımda sosyal sorumluluk ve evrensel tasarım kavramının Türkiye’de grafik ürün tasarımında ve grafik tasarımı eğitiminde yaygın bir biçimde benimsenebilmesi için çeşitli öneriler geliştirilebilir
Social responsibility can be considered the duty for all individuals and administrators in
a society to support economic, environmental, cultural and social developments in order to
improve the quality of life and sustainability of resources (Paksoy, 2014; Aktan 2014). Societal
responsibility, public responsibility, and corporate social responsibility are expressions used
in academic literature and international organizations to express similar concerns (Yamak,
2007). The first discussions of the concept and practice of corporate social responsibility took
place in Europe. The concept was later developed in North America. In the United States of
America, discussions regarding social responsibility started with an economic crisis, known as
the Great Depression, in 1930’s. Later, Howard Bowen laid down the theoretical foundations
of the social responsibility concept in his book, Social Responsibility of Businessman, which was
published in 1953 (Bowen, 2005). In the 1960’s, not only in the United States, but also in many
countries around the world, the social responsibility concept became an important topic in
business, law, politics, and economic theories and practices (Lembet, 2014).
Other ID | JA47FN96SZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 2 |