BibTex RIS Cite

Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim stilleri

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 95 - 111, 01.10.2016

Abstract

-

References

  • Altay, S. (2009). Beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersindeki öğretme stillerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ardakani, R. G., Alikhani, M., Shafayi, S., Soltan, F., & Ravangard, Z. (2012). The relationship between teaching style and students’ satisfaction of Isfean City. International Journal of Science and Technology, 1(11), 622-630.
  • Artvinli, E. (2010). Teaching styles of geography teachers. Electronic Journal of Social Sciences, 9(33), 387-408.
  • Barrett, K. R. (2004). A comparison of online teaching styles in Florida Community College (Unpublished Doctoral Dissertation). Florida State University, Tallahassee, Florida. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No: 3160545).
  • Bilgin, İ., & Bahar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin öğretme ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 19-38.
  • Bilgin, İ., Uzuntiryaki, E., & Geban, Ö. (2002). Kimya öğretmenlerinin öğretim yaklaşımlarının lise 1 ve 2. Sınıf öğrencilerinin kimya dersi başarı ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Paper presented at V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara.
  • Blanch-Payne, E. (2000). Teaching styles of faculty and learning styles of their students: Congruent versus incongruent teaching styles with regards to academic disciplines and gender. (Unpublished Doctoral Dissertation). Kent State University. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9991695)
  • Dunn, R., & Griggs, S. A. (1998). Learning styles and the nursing profession. New York: NLN Press.
  • Dunn, R., Ingham, J., & Deckinger, L. (1995). Effects of matching and mismatching corporate employees’ perceptual preferences and instructional strategies on training achievement and attitudes. Journal of Applied Business Research, 11(3), 30-37.
  • Grasha, A. F. (1994). Discovering your best teaching styles. College Teaching, 42(4), 122-123.
  • Grasha, A. F.(1995-96). Teaching with style: The integration of teaching and learning styles in the classroom. Essays on Teaching Excellence, 7(5).
  • Grasha, A. F. (2002). Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. San Bernadio: Alliance Publishers.
  • Grasha, A. F. (2003). The Dynamics of one-on-one teaching. The Social Studies, 94(4), 179-187.
  • Gülten, D. Ç., & Özkan, E. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 193-218.
  • Işıkoğlu, N., Baştürk, R., & Karaca, F. (2009). Assessing in-service teachers’ instructional beliefs about student-centered education: A Turkish Perspective. Teaching and Teacher Education, 25(2), 350-356.
  • Johnson, C. S. (1999). A comparison of the teaching styles full-time and part-time community college faculty (Unpublished Doctoral Dissertation). Florida Atlantic University. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9950468)
  • Kılıç, F., & Dilbaz, G. A. (2013). Fen lisesi öğretmenlerinin öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(6), 715-738.
  • Pallant, J. (2001). SPSS Survival manual. Buckingham: Open University Press.
  • Sert, N. (2008). Constructivism in the elementary school curricula. Journal of Theory and Practice in Education, 4(2), 291-316.
  • Sutton, S. E. (2003). A Study Of Elementary School Teachers' Perceptions Regarding The Match Between Teachers' Teaching Styles And Students' Learning Styles (Unpublished Doctoral Dissertation). Seton Hall University.
  • Ünal, G., & Akpınar, E. (2006). To what extent science teachers are constructivist in their classrooms? Journal of Baltic Science Education, 2, 40-50.
  • Üredi, F. (2011). İlköğretim öğretmenlerin öğretim stili tercihleri ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy. 6(1), 1129-1141.
  • Üredi, I. T., & Üredi, L. (2009). Yapılandırmacı öğrenme ortamı üzerinde etkili olabilecek bir değişken: Öğretim stili tercihi. E-Journal of New Sciences Academy, 4(4), 1171-1185.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim I. Ve II. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi (Yayımlanmamış Doktota Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Üredi, L., & Güven, Y. (2007). İlköğretim I. ve II. Kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26), 163-179.
  • Üredi, L., & Üredi, I. (2007). Sınıf öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretim stillerinin yordayıcısı olarak öğretmenlik mesleğine ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 133-144.
  • Vaughn, L., & Baker, R. (2008). Do different pairings of teaching styles and learning styles make a difference? Preceptor and resident perceptions, Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 20(3), 239-247.
  • Vaughn, L., & Baker, R. (2001). Teaching in the medical setting: Balancing teaching styles, learning styles and teaching methods. Medical Teacher, 23(6), 610-612.
  • Wang, H. (1992). A descriptive study of learning styles of Chinese and American graduate students and teaching styles of professors (Unpublished Doctoral Dissertation). Mississippi State University. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9312056)
  • Whittington, M. S., & Raven, M. R. (1995). Learning and teaching styles of student teachers in the Northwest. Journal of Agricultural Education, 36(4), 10-17.
  • Wilson, S. L. (1997). The effect of two teaching styles on children’s skill performance and task analysis ability (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Virginia. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9820274).
  • Wing-yin, T. (2012). The impact of teaching styles on students' learning styles and career interests (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Hong Kong.
  • Yangarber-Hicks, N., & Grasha, A. F. (2000). Integrating teaching styles and learning styles with instructional technology, College Teaching, 48(1), 2-9.

Teaching Styles of Science Teachers1, 2

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 95 - 111, 01.10.2016

Abstract

This survey study was undertaken in order to research the teaching styles of science teachers in terms of teachers’ gender, professional seniority and their students’ learning styles. With this aim, a study group was formed from 32 science teachers and 1,494 secondary school students. The Teaching Style Inventory, Grasha-Riechman Learning Style Questionnaire and Individual Information Form were used as data collection tools. As a result of this current study, conducted with a view to examining the teaching styles of science teachers, it was determined that science teachers mostly preferred G3 (Facilitator/Personal model/Expert) and G4 (Representative/Facilitator/Expert) teaching styles, and that teachers' teaching styles did not show significant differences for either gender or professional seniority, but that there was a significant and weak relationship between science teachers' teaching styles and their students' learning styles

References

  • Altay, S. (2009). Beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersindeki öğretme stillerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ardakani, R. G., Alikhani, M., Shafayi, S., Soltan, F., & Ravangard, Z. (2012). The relationship between teaching style and students’ satisfaction of Isfean City. International Journal of Science and Technology, 1(11), 622-630.
  • Artvinli, E. (2010). Teaching styles of geography teachers. Electronic Journal of Social Sciences, 9(33), 387-408.
  • Barrett, K. R. (2004). A comparison of online teaching styles in Florida Community College (Unpublished Doctoral Dissertation). Florida State University, Tallahassee, Florida. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No: 3160545).
  • Bilgin, İ., & Bahar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin öğretme ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 19-38.
  • Bilgin, İ., Uzuntiryaki, E., & Geban, Ö. (2002). Kimya öğretmenlerinin öğretim yaklaşımlarının lise 1 ve 2. Sınıf öğrencilerinin kimya dersi başarı ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Paper presented at V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara.
  • Blanch-Payne, E. (2000). Teaching styles of faculty and learning styles of their students: Congruent versus incongruent teaching styles with regards to academic disciplines and gender. (Unpublished Doctoral Dissertation). Kent State University. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9991695)
  • Dunn, R., & Griggs, S. A. (1998). Learning styles and the nursing profession. New York: NLN Press.
  • Dunn, R., Ingham, J., & Deckinger, L. (1995). Effects of matching and mismatching corporate employees’ perceptual preferences and instructional strategies on training achievement and attitudes. Journal of Applied Business Research, 11(3), 30-37.
  • Grasha, A. F. (1994). Discovering your best teaching styles. College Teaching, 42(4), 122-123.
  • Grasha, A. F.(1995-96). Teaching with style: The integration of teaching and learning styles in the classroom. Essays on Teaching Excellence, 7(5).
  • Grasha, A. F. (2002). Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. San Bernadio: Alliance Publishers.
  • Grasha, A. F. (2003). The Dynamics of one-on-one teaching. The Social Studies, 94(4), 179-187.
  • Gülten, D. Ç., & Özkan, E. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 193-218.
  • Işıkoğlu, N., Baştürk, R., & Karaca, F. (2009). Assessing in-service teachers’ instructional beliefs about student-centered education: A Turkish Perspective. Teaching and Teacher Education, 25(2), 350-356.
  • Johnson, C. S. (1999). A comparison of the teaching styles full-time and part-time community college faculty (Unpublished Doctoral Dissertation). Florida Atlantic University. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9950468)
  • Kılıç, F., & Dilbaz, G. A. (2013). Fen lisesi öğretmenlerinin öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(6), 715-738.
  • Pallant, J. (2001). SPSS Survival manual. Buckingham: Open University Press.
  • Sert, N. (2008). Constructivism in the elementary school curricula. Journal of Theory and Practice in Education, 4(2), 291-316.
  • Sutton, S. E. (2003). A Study Of Elementary School Teachers' Perceptions Regarding The Match Between Teachers' Teaching Styles And Students' Learning Styles (Unpublished Doctoral Dissertation). Seton Hall University.
  • Ünal, G., & Akpınar, E. (2006). To what extent science teachers are constructivist in their classrooms? Journal of Baltic Science Education, 2, 40-50.
  • Üredi, F. (2011). İlköğretim öğretmenlerin öğretim stili tercihleri ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy. 6(1), 1129-1141.
  • Üredi, I. T., & Üredi, L. (2009). Yapılandırmacı öğrenme ortamı üzerinde etkili olabilecek bir değişken: Öğretim stili tercihi. E-Journal of New Sciences Academy, 4(4), 1171-1185.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim I. Ve II. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi (Yayımlanmamış Doktota Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Üredi, L., & Güven, Y. (2007). İlköğretim I. ve II. Kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26), 163-179.
  • Üredi, L., & Üredi, I. (2007). Sınıf öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretim stillerinin yordayıcısı olarak öğretmenlik mesleğine ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 133-144.
  • Vaughn, L., & Baker, R. (2008). Do different pairings of teaching styles and learning styles make a difference? Preceptor and resident perceptions, Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 20(3), 239-247.
  • Vaughn, L., & Baker, R. (2001). Teaching in the medical setting: Balancing teaching styles, learning styles and teaching methods. Medical Teacher, 23(6), 610-612.
  • Wang, H. (1992). A descriptive study of learning styles of Chinese and American graduate students and teaching styles of professors (Unpublished Doctoral Dissertation). Mississippi State University. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9312056)
  • Whittington, M. S., & Raven, M. R. (1995). Learning and teaching styles of student teachers in the Northwest. Journal of Agricultural Education, 36(4), 10-17.
  • Wilson, S. L. (1997). The effect of two teaching styles on children’s skill performance and task analysis ability (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Virginia. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No: 9820274).
  • Wing-yin, T. (2012). The impact of teaching styles on students' learning styles and career interests (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Hong Kong.
  • Yangarber-Hicks, N., & Grasha, A. F. (2000). Integrating teaching styles and learning styles with instructional technology, College Teaching, 48(1), 2-9.
There are 33 citations in total.

Details

Other ID JA62PA45CR
Journal Section Research Article
Authors

Hasan Mete This is me

Selda Bakır This is me

Publication Date October 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Mete, H., & Bakır, S. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim stilleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 95-111.
AMA Mete H, Bakır S. Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim stilleri. EBAD - JESR. October 2016;6(2):95-111.
Chicago Mete, Hasan, and Selda Bakır. “Fen Bilimleri öğretmenlerinin öğretim Stilleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6, no. 2 (October 2016): 95-111.
EndNote Mete H, Bakır S (October 1, 2016) Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim stilleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6 2 95–111.
IEEE H. Mete and S. Bakır, “Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim stilleri”, EBAD - JESR, vol. 6, no. 2, pp. 95–111, 2016.
ISNAD Mete, Hasan - Bakır, Selda. “Fen Bilimleri öğretmenlerinin öğretim Stilleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6/2 (October 2016), 95-111.
JAMA Mete H, Bakır S. Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim stilleri. EBAD - JESR. 2016;6:95–111.
MLA Mete, Hasan and Selda Bakır. “Fen Bilimleri öğretmenlerinin öğretim Stilleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 2, 2016, pp. 95-111.
Vancouver Mete H, Bakır S. Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim stilleri. EBAD - JESR. 2016;6(2):95-111.