İŞLETMELERİN FİNANSAL PERFORMANS VE MARKA DEĞERİNİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Year 2020,
Volume: 12 Issue: 2, 210 - 232, 31.12.2020
Hasan Uygurtürk
,
Merve Yılmaz
Abstract
Sürekli büyüyen ve gelişen ekonomik yapı içinde faaliyet gösteren işletmelerin marka değerlerinin ve finansal performanslarının tespiti önem arz etmektedir. Bu çalışmada Borsa İstanbul’da işlem gören ve Tekstil, Giyim Eşyası ve Deri sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin marka değeri ile finansal performanslarının belirlenmesi ve sonuçların karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada işletmelerin 2014-2018 dönemindeki finansal tablolarından elde edilen verilerle ilk önce finansal oran analizi gerçekleştirilmiştir. Daha sonra işletmelerin marka değerinin hesaplanmasında ise Hirose yönteminden yararlanılmıştır. Sonuç olarak işletmelerin analiz dönemindeki finansal performansını yansıtan oran ortalamalarının sıralamaları ile marka değeri sıralamasının benzerlik göstermediği belirlenmiştir.
References
- Akbulut, R. & Paksoy, M. “Marka Değerini Etkileyen Faktörler: Seçilmiş Bazı Küresel İşletmelerde Marka Değeri ile Finansal Göstergeler Arasındaki İlişki”, İktisat İşletme ve Finans, 2007, 22(251), 123-132.
- Alper, D. & Aydoğan, E. “Finansal Bazlı Marka Değerinin Firma Performansı Üzerine Etkisi” International Journal of Academic Value Studies, 2017, 3(16), 141-155.
- Aydın, G. & Ülengin, B. “Tüketici Temelli Marka Değerinin Finansal Performans Üzerine Etkisi”, İTÜ Dergisi/d, 2011, 10(2), 58-68.
- Bayrakdaroğlu, A. & Mirgen, Ç. “Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST’de Bir Araştırma”, Business and Economics Research Journal, 2016, 7(3), 111-123.
- Hiroshi, T. The Empirical Analysis Via The Corporate Brand Power Evaluation Model. SCIS-ISIS 2012, Kobe, Japan, November 20-24, 2012, 157-162.
- İnce, M & Uygurtürk, H. “Marka Kimliği, Marka Kişiliği, Marka İmajı ve Marka Konumlandırma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İnceleme”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019, 9(1), 224-240.
- KAP (2019). Finansal Tablolar. Erişim adresi: https://www.kap.org.tr/ Erişim Tarihi: 05.06.2019.
- Kim, H.-B., Kim, W. G. & An, J. A. “The Effect of Consumer- Based Brand Equity on Firms’ Financial Performance”, Journal of Consumer Marketing, 2003, 20(4), 335-351.
- Kim, H. & Kim, W. G. “The Relationship Between Brand Equity and Firms’ Performance in Luxury Hotels and Chain Restaurants”, Tourism Management, 2005, 26, 549-560.
- Manoliadis, O. & Tsolas, I. “Financial Performance Indicators of Listed Greek Construction Firms”, Studies in Regional & Urban Planning, 2008, 11a, 39-52.
- METI. Ministry of Economy, Trade and Industry, The Government of Japan. The Report of the Committee on Brand Valuation, 24 June. 2002.
- Rasti, P. & Gharibvand, S. “The Influence of Brand Value on Selected Malaysian’s Companies Book Value and Shareholders”, Review of Contemporary Business Research, 2013, 2(1), 12-19.
- Şenol, Z., Koç, S. & Ünlü, U. “Marka Değeri ile Firma Değeri Arasındaki İlişki: Borsa İstanbul Örneği”, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2019, 12(3), 338-350.
- Uygurtürk, H. & Aksoy, R. “Marka Değerini Oluşturan Faktörlerin Analizi: A Grubu Seyahat Acentaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 2019, 11(2), 379-406.
- Yeung, M. & Ramasamy, B. “Brand Value and Firm Performance Nexus: Further Empirical Evidence”, Brand Management Journal, 2008, 15(5), 322-335.
- Zengin, B. & Güngördü, A. “Marka Değerinin Hesaplanması Üzerine Ampirik Bir Çalışma: Finans ve Pazarlama Boyutu”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2015, 17(2), 282-298.
Year 2020,
Volume: 12 Issue: 2, 210 - 232, 31.12.2020
Hasan Uygurtürk
,
Merve Yılmaz
References
- Akbulut, R. & Paksoy, M. “Marka Değerini Etkileyen Faktörler: Seçilmiş Bazı Küresel İşletmelerde Marka Değeri ile Finansal Göstergeler Arasındaki İlişki”, İktisat İşletme ve Finans, 2007, 22(251), 123-132.
- Alper, D. & Aydoğan, E. “Finansal Bazlı Marka Değerinin Firma Performansı Üzerine Etkisi” International Journal of Academic Value Studies, 2017, 3(16), 141-155.
- Aydın, G. & Ülengin, B. “Tüketici Temelli Marka Değerinin Finansal Performans Üzerine Etkisi”, İTÜ Dergisi/d, 2011, 10(2), 58-68.
- Bayrakdaroğlu, A. & Mirgen, Ç. “Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST’de Bir Araştırma”, Business and Economics Research Journal, 2016, 7(3), 111-123.
- Hiroshi, T. The Empirical Analysis Via The Corporate Brand Power Evaluation Model. SCIS-ISIS 2012, Kobe, Japan, November 20-24, 2012, 157-162.
- İnce, M & Uygurtürk, H. “Marka Kimliği, Marka Kişiliği, Marka İmajı ve Marka Konumlandırma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İnceleme”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019, 9(1), 224-240.
- KAP (2019). Finansal Tablolar. Erişim adresi: https://www.kap.org.tr/ Erişim Tarihi: 05.06.2019.
- Kim, H.-B., Kim, W. G. & An, J. A. “The Effect of Consumer- Based Brand Equity on Firms’ Financial Performance”, Journal of Consumer Marketing, 2003, 20(4), 335-351.
- Kim, H. & Kim, W. G. “The Relationship Between Brand Equity and Firms’ Performance in Luxury Hotels and Chain Restaurants”, Tourism Management, 2005, 26, 549-560.
- Manoliadis, O. & Tsolas, I. “Financial Performance Indicators of Listed Greek Construction Firms”, Studies in Regional & Urban Planning, 2008, 11a, 39-52.
- METI. Ministry of Economy, Trade and Industry, The Government of Japan. The Report of the Committee on Brand Valuation, 24 June. 2002.
- Rasti, P. & Gharibvand, S. “The Influence of Brand Value on Selected Malaysian’s Companies Book Value and Shareholders”, Review of Contemporary Business Research, 2013, 2(1), 12-19.
- Şenol, Z., Koç, S. & Ünlü, U. “Marka Değeri ile Firma Değeri Arasındaki İlişki: Borsa İstanbul Örneği”, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2019, 12(3), 338-350.
- Uygurtürk, H. & Aksoy, R. “Marka Değerini Oluşturan Faktörlerin Analizi: A Grubu Seyahat Acentaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 2019, 11(2), 379-406.
- Yeung, M. & Ramasamy, B. “Brand Value and Firm Performance Nexus: Further Empirical Evidence”, Brand Management Journal, 2008, 15(5), 322-335.
- Zengin, B. & Güngördü, A. “Marka Değerinin Hesaplanması Üzerine Ampirik Bir Çalışma: Finans ve Pazarlama Boyutu”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2015, 17(2), 282-298.