Beslenme okul başarısını doğrudan etkilemektedir. Okul çocuklarında doğru beslenme; çocuğun gereksinim duyduğu besin ögelerinin alımı ile istenilen büyüme ve gelişmeyi sağlar, kazandırılan sağlıklı beslenme alışkanlığı ile ileride karşılaşabileceği kalp damar hastalıkları, obezite, diabet, kanser gibi kronik hastalıkların riskini azaltır ve akademik performansı arttırırken okula devamsızlığı azaltır. Çalışmanın amacı; dünya ülkelerinde uygulanan okullarda beslenme eğitimi programlarını özetleyerek ülkemizde yaygınlaşmasını sağlamaktır. Yöntem; mevcut literatürler taranarak “dünyada uygulanan okul beslenme eğitimi programları” derleme şeklinde özetlenmiştir. Sonuç; “Okulda beslenme programları”, okul çağı çocuklarında büyüme, gelişme ve öğrenmeyi olumlu yönde etkilemesinin yanı sıra, doğru beslenme alışkanlıklarının kazandırılmasını da sağlar. Programlarda öğrencilere verilen bilgilerin çocuklar yoluyla ebeveynlere aktarımı sağlanmış, bu eğitim metodu ile toplum bilinçlendirilmiş olur. Öğrencilerin sağlıklı beslenmesi, sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanımı ve akademik performanslarının arttırılması için “Ulusal Beslenme Eğitimi Programı” na ihtiyaç duyulmaktadır. Dünyada bir çok ülkede uzun yıllardır “Ulusal Okul Beslenme Eğitimi Programları” uygulanmaktadır. “Okul Beslenme Eğitimi Projeleri” ile bu programa destek verilmektedir. Ülkemizde ise henüz ulusal düzeyde okul beslenme programı başlamamış olmasına rağmen, ulusal veya bölgesel anlamda kısa süreli uygulanan bazı projeler bulunmaktadır. Çalışmanın sonunda; sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanımının okul çağı çocukluk döneminde kazanıldığı, bunun da okul beslenme eğitimi programları sayesinde gerçekleştiği tespit edilmiştir
Nutrition affects directly the success in school. Proper nutrition in school children; proper nutrition, with the intake of nutrients that are required by the child provides growth and development, with healthy nutritional habit adopted reduce the risk of chronic diseases to be met in the future such as cardiovascular diseases, obesity, diabetes and cancer and while increasing academical performance minimizes absence to school. Objective of the study: by summarizing dietetics programs in schools that are being applied all over the world, to provide it become popular in our country. Method; by searching existing literature “school dietetics programs applied throughout the world” have been summarized as compilation. Conclusion: “Nutrition programs in school”, as well as influencing growth, development and learning positively in school-age children also get them adopt proper nutrition. By this way enabling of information transfer through children to parents has been provided and with said training method society has been structured. In order to have children feed healthy, getting addicted to habit of healthy nutrition and increasing their academical performances we need “National Dietetics Program”. These mentioned “National Dietetics Programs” have for many years been applied in many countries over the world. This program is being supported by “School Dietetics Projects”. In our country although school nutrition program in national level is yet not being started, there exists some short term applied projects in national or regional sense. As final of the study it has been ascertained that addiction of healthy nutrition habit is being actualized in school-age childhood by virtue of school dietetics programs.
Other ID | JA44RM69TH |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 3 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.