İnsanların ihtiyaçlarını doğrudan veya dolaylı olarak karşılamak amacı ile işletilen iktisadi birim ya da organizasyon olarak tanımlanan işletmeler, ticaret hayatının önemli unsurlarından birini oluştururlar. Özellikle hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelere diğer işletmelerden ayırt edilmeleri ve tanınmışlıklarını arttırmak amacıyla, işletenleri tarafından bir işletme adı koyulduğu görülmektedir. Ticaret hayatında, işletmeye konulan adların genellikle ayrı bir kavram
şeklinde değerlendirilmeyip, ticaret yapılırken kullanılan ad olan ticaret unvanı olarak algılandığı tespit edilmiştir. İşletme adı, marka ile de sıklıkla karışıklığa yol açacak şekilde kullanılmaktadır. Anglo - Sakson hukuk sistemi incelendiğinde “işletme adı” olarak kullanılan, sadece işletmeye özgülenmiş bir kavram ve buna ilişkin yasal düzenleme tespit edilememiştir. Türk Ticaret Kanunu’nun mehaz Kanunu olan 2007 tarihli Alman Ticaret Kanunu (Handelsgesetzbuch) içerisinde işletme
adını düzenleyen bir maddeye rastlanılmamış olup, İsviçre Borçlar Kanunu (Federal Act on the Amendment of the Swiss Civil Code, Part Five: The
Code of Obligations) da işletme adına ilişkin bir madde içermemektedir. Ticari işletme esasına dayalı modern sistemin kabul edildiği 6102 Sayılı
Türk Ticaret Kanunu, işletmeler için isim seçilmesine ve seçilen ismin işletmeye özgülenmesine imkân tanımıştır. TTK’nın 53. maddesinde yer alan, işletme adına ilişkin yapılmış olan düzenlemeye göre, işletme sahibi, işletmesi için bir ad seçip kullanmak zorunda olmamasına rağmen, işletme sahibinin işletmesi için bir ad seçip kullanmaya başlaması halinde, Kanunun işletme adını düzenlemek için öngördüğü düzenlemeler uygulanacaktır (TTK 53, 38, 45, 47, 50, 51,52).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: XVIII Issue: 1-2 |