This study aims to determine the problem behaviours observed by teachers working with children in different developmental periods, their reasons, and their strategies against problem behaviours. In this study, which is a phenomenological study, a semi-structured interview form, one of the qualitative research methods, was used as a data collection tool. The research study group consists of 19 preschool teachers, 30 primary school teachers and 37 secondary school teachers. As a result of the research, teachers stated that they frequently encountered externalized behaviour problems, that these problems mainly stemmed from family-related reasons, and that they often used the method of breaking the behaviour chain in preventive strategies for problem behaviours. As a result, it can be said that behavioural problems are many and diverse, and it is essential to increase teachers' knowledge and awareness of this issue.
The authors declare that there is no conflict of interest between them or any person and/or institution and that all researchers contributed equally to the study. The authors also state that they followed all ethical rules during the research process.
Bu çalışmanın amacı, farklı gelişim dönemlerindeki çocuklarla çalışan öğretmenlerin gözlemlediği problem davranışları, nedenlerini ve problem davranışlara karşı kullandıkları stratejileri belirlemektir. Fenomenolojik bir çalışma olan bu çalışmada veri toplama aracı olarak nitel araştırma yöntemlerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 19 okul öncesi öğretmeni, 30 ilkokul öğretmeni ve 37 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmenler dışsallaştırılmış davranış sorunlarıyla sıklıkla karşılaştıklarını, bu sorunların çoğunlukla aileden kaynaklanan nedenlerden kaynaklandığını, problem davranışları önleyici stratejilerde davranış zincirini kırma yöntemini sıklıkla kullandıklarını belirtmişlerdir. Sonuç olarak davranış sorunlarının çok ve çeşitli olduğu, öğretmenlerin bu konudaki bilgi ve farkındalıklarının artırılmasının önemli olduğu söylenebilir.
Yazarlar, aralarında ya da herhangi bir kişi ve/veya kurum ile ilgili çıkar çatışması bulunmadığını, tüm araştırmacıların çalışmaya eşit katkı sunduğunu beyan eder. Yazarlar ayrıca araştırma sürecinde tüm etik kurallara uyduklarını belirtir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Child Development Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | February 5, 2024 |
Publication Date | June 1, 2024 |
Submission Date | October 16, 2023 |
Acceptance Date | February 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |