5-6 Yaş Çocuğu Bulunan Annelerin Matematik Eğitimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi
Year 2024,
Volume: 2 Issue: 1, 27 - 39, 01.06.2024
Sena Gür
,
Esra Betül Kölemen
Abstract
Bu çalışmanın amacı 5-6 yaş çocuğu bulunan annelerin matematik eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomonoloji) deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 5-6 yaş grubunda çocuğu bulunan 44 anne oluşturmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda; annelerin matematik eğitimi hakkındaki görüşlerinin, sayı ve işlem becerileri üzerine yoğunlaştığı, okul öncesi dönemde matematik eğitiminin özellikle çocukları ilkokula hazırlamada gerekli olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca anneler çocuklarının kendilerine matematik ile ilgili sorular sorduklarını ve bu sorulara yeterli cevaplar verdiklerini, bu soruların özellikle sayı ve işlemlerden oluştuğunu; ev içi matematik etkinliklerine yer verdiklerini, bu etkinliklerin çocukların ilgisini çektiğini belirtmişlerdir.
Ethical Statement
Yazarların arasında herhangi bir kişi ve/veya kurum ile ilgili çıkar çatışması bulunmamaktadır. Tüm araştırmacılar çalışmaya eşit katkı sunmuştur. Yazarlar ayrıca araştırma sürecinde tüm etik kurallara uymuştur.
References
- Akıncı Coşgun, A. (2018). Ev merkezli sayı ve işlem eğitim programının okul öncesi çocukların erken matematik yetenekleri ile anne çocuk ilişkisi üzerine etkisinin incelenmesi. [Doktora tezi], Gazi Üniversitesi.
- Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 244-248.
- Beleslin, T. P., Lepičnik-Vodopivec, J., Partalo, S., & Šindić, A. (2022). Where does mathematics education start? Connecting the preschool curriculum and the home environment. Our School: Journal for the theory and practice of education, 28(1), 119-140.
- Bulut Pedük, Ş., Tepe Kıroğlu, Ü. T., & Bektaş, E. Okul öncesi öğretmenlerinin pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile matematik etkinliklerine yer verme durumları. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2102-2117.
- Cannon, J. & Ginsburg, H. P. (2008). Doing the math: Maternal beliefs about early mathematics versus language learning. Early Education and Development, 19(2), 238–260. https://doi.org/10.1080/10409280801963913
- Casey, B. M., Lombardi, C. M., Thomson, D., Nguyen, H. N., Paz, M., Theriault, C. A., & Dearing, E. (2018). Maternal support of children's early numerical concept learning predicts preschool and first‐grade math achievement. Child development, 89(1), 156-173.
- Çakmak, Ö.Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,1(20), 1-17. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.256
- Dinçer, Ç., Erdoğan, S., Orçan, M., Yurt, Ö., Giren, S., Tarım, Ş. D., Ergül, A., & Dibek, E. (2011). Okul öncesinde matematik eğitimi İ. Ulutaş (Ed.), Okul öncesinde matematik eğitimi (s.211-232). Hedef.
- Erdoğan, S. Ç., & Baran, G. (2005). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim, 28(130), 32-40.
- Ergel, A., & Aydoğan, Y. (2021). Erken çocukluk döneminde matematik becerilerini kazandırmaya yönelik ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(77), 760-768.
- Haktanır, H. (2021). Okul öncesi dönemde matematik ve okuma yazmaya hazırlık becerilerinin evde desteklenme düzeyinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Karakuş, H. ve Akman, B. (2022). Okul öncesi matematik programının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi: Nitel bir çalışma. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 297-327. doi:10.9779.pauefd. 821103
- Kesicioğlu,O.S., & Alisinanoğlu, F. (2013). Okul öncesi dönem çocukların okul dışı (informal) matematik öğrenme süreçlerine ilişkin aile görüşleri. International Journal Of Social Science, 6(7), 671-685. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1765
- Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher" math talk.". Developmental psychology, 42(1), 59-69. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.1.59
- Kılıç, Ç., Özcan,,Z.Ç. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin okul öncesinde verilen matematik eğitimine yönelik görüşleri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 46-55.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Sage.
- Öçal, T. (2020). Okul Öncesi matematik eğitimi ile ilgili ebeveynlerin algıları ve beklentileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 217-265. https://doi:10.29299/kefad.2020.21.01.007
Pedük, Ş., Kıroğlu, Ü. T., & Bektaş, E. Okul öncesi öğretmenlerinin pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile matematik etkinliklerine yer verme durumları. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2102-2117.
- Pekince, P., & Avcı, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk matematiği ile ilgili uygulamaları: Etkinlik planlarına nitel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408.
- Skwarchuk, S. L. (2009). How do parents support preschoolers’ numeracy learning experiences at home?. Early Childhood Education Journal, 37, 189-197.
- Soysal, S. (2019). Evdeki öğrenme kaynakları ve okul öncesi eğitim almanın TIMSS 2015 matematik ve fen bilimleri performansı üzerindeki etkisi. Academy Journal of Education Sciences, 3(2), 101-113.
- Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The effective provision of preschool education (EPPE) project: Findings from pre-school to end of key stage 1. Nottingham, United Kingdom: Department for Education and Skills
- Tarım, K., & Bulut, M. S. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 152-164.
- Ülkü Yıldız, F., & Kayılı, G. (2023). Okul öncesi dönem çocuklarının temel okul becerilerinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37(1), 203-219.
- Wells, G., (1999). Dialogic inquiry: toward a sociocultural practice and theory of education. Cambridge University Press.
- Yar Yıldırım, V. (2021). Okul öncesi eğitim programı bağlamında ailelerin evde yapmış oldukları eğitim-öğretim çalışmalarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(77), 40-54. https://doi.org/10.17755/esosder.714351
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
- Yıldız, V. (1999). İşbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin okulöncesi çocuklarının temel matematik becerilerinin gelişimi üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 23(111), 42-50.
- Zippert, E. L., & Ramani, G. B. (2017). Parents' estimations of preschoolers' number skills relate to at‐home number‐related activity engagement. Infant and Child Development, 26(2), 1-24.
An Investigation of The Opinions of Mothers with 5-6 Years Old Children Towards Mathematics Education
Year 2024,
Volume: 2 Issue: 1, 27 - 39, 01.06.2024
Sena Gür
,
Esra Betül Kölemen
Abstract
The aim of this study is to examine the opinions of mothers with 5-6 year old children regarding mathematics education. The research was carried out with the phenomenology pattern, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 44 mothers with children in the 5-6 age group. In the study, data were collected with a semi-structured interview form developed by the researcher. The analysis of the data was analyzed by content analysis. As a result of the analysis; Mothers' opinions about mathematics education focused on number and operation skills, and they stated that mathematics education in the preschool period was especially necessary to prepare children for primary school. In addition, mothers stated that their children asked themselves questions about mathematics and gave adequate answers to these questions, and that these questions especially consisted of numbers and operations; They stated that they included at-home mathematics activities and that these activities attracted the attention of children.
References
- Akıncı Coşgun, A. (2018). Ev merkezli sayı ve işlem eğitim programının okul öncesi çocukların erken matematik yetenekleri ile anne çocuk ilişkisi üzerine etkisinin incelenmesi. [Doktora tezi], Gazi Üniversitesi.
- Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 244-248.
- Beleslin, T. P., Lepičnik-Vodopivec, J., Partalo, S., & Šindić, A. (2022). Where does mathematics education start? Connecting the preschool curriculum and the home environment. Our School: Journal for the theory and practice of education, 28(1), 119-140.
- Bulut Pedük, Ş., Tepe Kıroğlu, Ü. T., & Bektaş, E. Okul öncesi öğretmenlerinin pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile matematik etkinliklerine yer verme durumları. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2102-2117.
- Cannon, J. & Ginsburg, H. P. (2008). Doing the math: Maternal beliefs about early mathematics versus language learning. Early Education and Development, 19(2), 238–260. https://doi.org/10.1080/10409280801963913
- Casey, B. M., Lombardi, C. M., Thomson, D., Nguyen, H. N., Paz, M., Theriault, C. A., & Dearing, E. (2018). Maternal support of children's early numerical concept learning predicts preschool and first‐grade math achievement. Child development, 89(1), 156-173.
- Çakmak, Ö.Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,1(20), 1-17. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.256
- Dinçer, Ç., Erdoğan, S., Orçan, M., Yurt, Ö., Giren, S., Tarım, Ş. D., Ergül, A., & Dibek, E. (2011). Okul öncesinde matematik eğitimi İ. Ulutaş (Ed.), Okul öncesinde matematik eğitimi (s.211-232). Hedef.
- Erdoğan, S. Ç., & Baran, G. (2005). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim, 28(130), 32-40.
- Ergel, A., & Aydoğan, Y. (2021). Erken çocukluk döneminde matematik becerilerini kazandırmaya yönelik ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(77), 760-768.
- Haktanır, H. (2021). Okul öncesi dönemde matematik ve okuma yazmaya hazırlık becerilerinin evde desteklenme düzeyinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Karakuş, H. ve Akman, B. (2022). Okul öncesi matematik programının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi: Nitel bir çalışma. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 297-327. doi:10.9779.pauefd. 821103
- Kesicioğlu,O.S., & Alisinanoğlu, F. (2013). Okul öncesi dönem çocukların okul dışı (informal) matematik öğrenme süreçlerine ilişkin aile görüşleri. International Journal Of Social Science, 6(7), 671-685. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1765
- Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher" math talk.". Developmental psychology, 42(1), 59-69. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.1.59
- Kılıç, Ç., Özcan,,Z.Ç. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin okul öncesinde verilen matematik eğitimine yönelik görüşleri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 46-55.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Sage.
- Öçal, T. (2020). Okul Öncesi matematik eğitimi ile ilgili ebeveynlerin algıları ve beklentileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 217-265. https://doi:10.29299/kefad.2020.21.01.007
Pedük, Ş., Kıroğlu, Ü. T., & Bektaş, E. Okul öncesi öğretmenlerinin pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile matematik etkinliklerine yer verme durumları. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2102-2117.
- Pekince, P., & Avcı, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk matematiği ile ilgili uygulamaları: Etkinlik planlarına nitel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408.
- Skwarchuk, S. L. (2009). How do parents support preschoolers’ numeracy learning experiences at home?. Early Childhood Education Journal, 37, 189-197.
- Soysal, S. (2019). Evdeki öğrenme kaynakları ve okul öncesi eğitim almanın TIMSS 2015 matematik ve fen bilimleri performansı üzerindeki etkisi. Academy Journal of Education Sciences, 3(2), 101-113.
- Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The effective provision of preschool education (EPPE) project: Findings from pre-school to end of key stage 1. Nottingham, United Kingdom: Department for Education and Skills
- Tarım, K., & Bulut, M. S. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 152-164.
- Ülkü Yıldız, F., & Kayılı, G. (2023). Okul öncesi dönem çocuklarının temel okul becerilerinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37(1), 203-219.
- Wells, G., (1999). Dialogic inquiry: toward a sociocultural practice and theory of education. Cambridge University Press.
- Yar Yıldırım, V. (2021). Okul öncesi eğitim programı bağlamında ailelerin evde yapmış oldukları eğitim-öğretim çalışmalarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(77), 40-54. https://doi.org/10.17755/esosder.714351
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
- Yıldız, V. (1999). İşbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin okulöncesi çocuklarının temel matematik becerilerinin gelişimi üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 23(111), 42-50.
- Zippert, E. L., & Ramani, G. B. (2017). Parents' estimations of preschoolers' number skills relate to at‐home number‐related activity engagement. Infant and Child Development, 26(2), 1-24.