Research Article
BibTex RIS Cite

Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Tercih Düzeylerinin Karşılaştırılması: İç Anadolu Bölgesinde Bir Araştırma

Year 2022, , 50 - 73, 30.06.2022
https://doi.org/10.35342/econder.1003910

Abstract

Bu çalışmada, İç Anadolu Bölgesinde faaliyet göstermekte olan katılım bankaları ve mevduat bankalarının, banka müşterileri tarafından neden tercih edildiğinin ve banka müşterilerinin katılım ve mevduat bankaları üzerindeki memnuniyet derecesi ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada kullanılan veri setine ilişkin değerlendirmelerin yapılabilmesi için frekans analizleri ve parametrik istatistiksel testlerden yararlanılmıştır. Çalışmanın ampirik sonuçlarından elde edilen bulgulara göre ise, katılım bankalarının banka müşterileri tarafından tercih edilmesinin en önemli sebebi, literatürde iddia edildiği gibi faiz hassasiyeti olmayıp, günümüzde katılım bankalarının mevduat bankaları ile eşit haklara sahip olmasından kaynaklandığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, internet bankacılığı ve mobil bankacılık işlemlerinin, katılım ve mevduat bankalarının tercih edilmesindeki en önemli iki etken olduğu ve bireylerin mevduat bankalarını katılım bankalarına kıyasla daha fazla tercih ettiği sonucuna da ulaşılmıştır.

References

  • Akbulut, O. Y. (2020). Gri Entropi Temelli PSI ve ARAS ÇKKV Yöntemleriyle Türk Mevduat Bankalarının Performans Analizi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 171-187. Doi: https://doi.org/10.29106/fesa.690432.
  • Akdağ S. ve Eki̇nci̇, M. A. (2018). Çeşitli Finansal Oranlar ile Kârlılık Arasındaki İlişki: Katılım Bankaları Üzerine Bir Uygulama. 1.baskı, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Akhan, A. (2010). Katılım ve Mevduat Bankalarının Müşteri Odaklılıklarının Karşılaştırılması. T.C. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Arabacı, H. (2018). Türkiye’de Bankacılık Sektörünün Gelişimi. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2(3), 25-42. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/meric/issue/36930/422041
  • Aşıkoğlu, R. ve Cantürk, K. (2008). Global Finansal Sistem Etkileşimiyle Türkiye’nin Türev Piyasa Görünümü. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi 10 (2), 157-179. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/akuiibfd/issue/1628/20404
  • Bilir, A. ve Özgen, H. (2010). Katılım Bankalarında Müşteri Memnuniyetinin Belirlenmesi Üzerine Hatay İlinde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(3), 39-62. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4385/60216
  • Bülbül, S. (2017). Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri Memnuniyetinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Projesi, Gebze.
  • Büyüköztürk, Ş. Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2014) Sosyal Bilimler İçin İstatistik Pegem Akademi, Trabzon.
  • Emhan, A. ve Gök, R. (2011). Bankacılık Sektöründe Personel Memnuniyeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Araştırılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 51, 157-174. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/mufad/issue/35630/396066
  • Güler, E. (2016). Türk Bankacılık Sisteminde Mevduat Faizi Değişimlerinin Katılma Fonları Üzerindeki Etkisi ve Likidite Riski Yönetimi. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 8(15), 385-412. Doi: https://doi.org/10.14784/marufacd.266072
  • Hazıroğlu, T. (2016). Türkiye'de Katılım Bankacılığı Fikrinin Doğuşu ve Kavramsal Önemi. İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi, 2(1), 119-132. Erişim Adresi: https://88.255.218.197/xmlui/handle/20.500.12436/270
  • Işık, Ö. (2019). ‘‘Türk Mevduat Bankacılığı Sektörünün Finansal Performanslarının Entropi Tabanlı Aras Yöntemi Kullanılarak Değerlendirilmesi”. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 4(1), 90-99. Doi: https://doi.org/10.29106/fesa.533997
  • Işık, Ö. (2020). SD Tabanlı MABAC ve WASPAS Yöntemleriyle Kamu Sermayeli Kalkınma ve Yatırım Bankalarının Performans Analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (29), 61-78. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ulikidince/article/705148
  • İlter, B. ve Gökmen, H. (2009). ‘Mevduat Bankalarında İlişkisel Fayda ile Müşteri Memnuniyeti Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme: İzmir İli Örneği.’ Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 1-32. Erişim Adresi: https://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12397/5323
  • Karahan, H. ve Ersoy, H. (2016). Finansın Temel Prensipleri ile Türkiye’de Reel Kesimde Kullanılması. Maliye ve Finans Yazıları Dergisi (105), 93-114. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/mfy/article/312137
  • Kartal, M, T. (2017). Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri Şikayetleri Yönetimi Üzerine Bir Değerlendirme. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (FESA). 2(4), 245-258. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/fesa/article/346300
  • Özgür, E. (2007). Katılım Bankalarının Finansal Etkinliği ve Mevduat Bankaları ile Rekabet Edilebilirliği (Doktora Tezi), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Özsoy, İ. Görmez, B. ve Mekik, S. (2013). Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik, Yönetim ve Ekonomi Dergisi 20(1), 187-206. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/yonveek/issue/13698/165803
  • Pehlivan, P. (2016). Türkiye’ de Katılım Bankacılığı ve Bankacılık Sektöründeki Önemi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 296-324. Doi: https://doi.org/10.30976/susead.302169
  • Sarı, B. (2010). “Türkiye’de Faizsiz Bankacılık Sektöründe Müşteri Memnuniyeti ve Banka Tercihleri Üzerine Bir Uygulama”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Sümer, G. (2016). Türk Bankacılık Sektörünün Tarihsel Gelişimi ve AB Bankacılık Sektörü ile Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 485-508. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/gaziuiibfd/issue/28287/300473
  • Şendoğdu, A. (2014). Özel Kamu ve Katılım Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakatine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 91-106. Erişim Adresi: https://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=7eff3651-a04b-4670-a334-c99af3c614ab%40sessionmgr102
  • Uzunoğlu, S. (2014). Bankacılığa Giriş, Literatür Yayınları. Birinci Basım: İstanbul.
  • Yetiz, F. (2016). Bankacılığın Doğuşu ve Türk Bankacılık Sistemi. Niğde Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 107-117. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/niguiibfd/issue/19762/211698

Comparison of Customer Satisfaction and Preference Levels in Participation and Deposit Banks: A Study in Central Anatolia Region

Year 2022, , 50 - 73, 30.06.2022
https://doi.org/10.35342/econder.1003910

Abstract

In this study, it is aimed to determine the reasons why the participation banks and deposit banks operating in the Central Anatolia Region are preferred by the bank customers and to measure the satisfaction level of the bank customers on the participation and deposit banks. For this purpose, frequency analyzes, and parametric statistical tests were used to evaluate the data set used in the study. According to the findings obtained from the empirical results of the study, the reason why participation banks are preferred by bank customers is that they do not have interest rate sensitivity as claimed in the literature, and that these banks have equal rights with deposit banks. In addition, it was concluded in the study that internet banking and mobile banking transactions are the two most important factors in the preference of participation and deposit banks, and individuals prefer deposit banks more than participation banks.

References

  • Akbulut, O. Y. (2020). Gri Entropi Temelli PSI ve ARAS ÇKKV Yöntemleriyle Türk Mevduat Bankalarının Performans Analizi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 171-187. Doi: https://doi.org/10.29106/fesa.690432.
  • Akdağ S. ve Eki̇nci̇, M. A. (2018). Çeşitli Finansal Oranlar ile Kârlılık Arasındaki İlişki: Katılım Bankaları Üzerine Bir Uygulama. 1.baskı, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Akhan, A. (2010). Katılım ve Mevduat Bankalarının Müşteri Odaklılıklarının Karşılaştırılması. T.C. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Arabacı, H. (2018). Türkiye’de Bankacılık Sektörünün Gelişimi. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2(3), 25-42. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/meric/issue/36930/422041
  • Aşıkoğlu, R. ve Cantürk, K. (2008). Global Finansal Sistem Etkileşimiyle Türkiye’nin Türev Piyasa Görünümü. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi 10 (2), 157-179. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/akuiibfd/issue/1628/20404
  • Bilir, A. ve Özgen, H. (2010). Katılım Bankalarında Müşteri Memnuniyetinin Belirlenmesi Üzerine Hatay İlinde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(3), 39-62. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4385/60216
  • Bülbül, S. (2017). Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri Memnuniyetinin Katılım ve Mevduat Bankalarında Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Projesi, Gebze.
  • Büyüköztürk, Ş. Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2014) Sosyal Bilimler İçin İstatistik Pegem Akademi, Trabzon.
  • Emhan, A. ve Gök, R. (2011). Bankacılık Sektöründe Personel Memnuniyeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Araştırılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 51, 157-174. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/mufad/issue/35630/396066
  • Güler, E. (2016). Türk Bankacılık Sisteminde Mevduat Faizi Değişimlerinin Katılma Fonları Üzerindeki Etkisi ve Likidite Riski Yönetimi. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 8(15), 385-412. Doi: https://doi.org/10.14784/marufacd.266072
  • Hazıroğlu, T. (2016). Türkiye'de Katılım Bankacılığı Fikrinin Doğuşu ve Kavramsal Önemi. İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi, 2(1), 119-132. Erişim Adresi: https://88.255.218.197/xmlui/handle/20.500.12436/270
  • Işık, Ö. (2019). ‘‘Türk Mevduat Bankacılığı Sektörünün Finansal Performanslarının Entropi Tabanlı Aras Yöntemi Kullanılarak Değerlendirilmesi”. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 4(1), 90-99. Doi: https://doi.org/10.29106/fesa.533997
  • Işık, Ö. (2020). SD Tabanlı MABAC ve WASPAS Yöntemleriyle Kamu Sermayeli Kalkınma ve Yatırım Bankalarının Performans Analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (29), 61-78. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ulikidince/article/705148
  • İlter, B. ve Gökmen, H. (2009). ‘Mevduat Bankalarında İlişkisel Fayda ile Müşteri Memnuniyeti Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme: İzmir İli Örneği.’ Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 1-32. Erişim Adresi: https://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12397/5323
  • Karahan, H. ve Ersoy, H. (2016). Finansın Temel Prensipleri ile Türkiye’de Reel Kesimde Kullanılması. Maliye ve Finans Yazıları Dergisi (105), 93-114. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/mfy/article/312137
  • Kartal, M, T. (2017). Türk Bankacılık Sektöründe Müşteri Şikayetleri Yönetimi Üzerine Bir Değerlendirme. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (FESA). 2(4), 245-258. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/fesa/article/346300
  • Özgür, E. (2007). Katılım Bankalarının Finansal Etkinliği ve Mevduat Bankaları ile Rekabet Edilebilirliği (Doktora Tezi), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Özsoy, İ. Görmez, B. ve Mekik, S. (2013). Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik, Yönetim ve Ekonomi Dergisi 20(1), 187-206. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/yonveek/issue/13698/165803
  • Pehlivan, P. (2016). Türkiye’ de Katılım Bankacılığı ve Bankacılık Sektöründeki Önemi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 296-324. Doi: https://doi.org/10.30976/susead.302169
  • Sarı, B. (2010). “Türkiye’de Faizsiz Bankacılık Sektöründe Müşteri Memnuniyeti ve Banka Tercihleri Üzerine Bir Uygulama”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Sümer, G. (2016). Türk Bankacılık Sektörünün Tarihsel Gelişimi ve AB Bankacılık Sektörü ile Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 485-508. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/gaziuiibfd/issue/28287/300473
  • Şendoğdu, A. (2014). Özel Kamu ve Katılım Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakatine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 91-106. Erişim Adresi: https://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=7eff3651-a04b-4670-a334-c99af3c614ab%40sessionmgr102
  • Uzunoğlu, S. (2014). Bankacılığa Giriş, Literatür Yayınları. Birinci Basım: İstanbul.
  • Yetiz, F. (2016). Bankacılığın Doğuşu ve Türk Bankacılık Sistemi. Niğde Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 107-117. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/niguiibfd/issue/19762/211698
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Articles
Authors

Ebrar Kılınç 0000-0002-0224-408X

Yüksel Aydın 0000-0001-8966-7781

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Kılınç, E., & Aydın, Y. (2022). Katılım ve Mevduat Bankalarında Müşteri Memnuniyeti ve Tercih Düzeylerinin Karşılaştırılması: İç Anadolu Bölgesinde Bir Araştırma. Econder Uluslararası Akademik Dergi, 6(1), 50-73. https://doi.org/10.35342/econder.1003910

"Econder International Academic Journal"  Ekonomi ve İşletmenin tüm yönleriyle ilgili bilimsel makaleler yayınlamaya adanmış uluslararası hakemli bir multidisipliner dergidir. Yılda iki kez çevrimiçi olarak sunulan ve yayınlanan dergide, Ekonomi ve İşletmenin tüm alanlarındaki yeni bulgular ve tartışmalar için dünyanın önde gelen platformlarından biri olmayı hedefliyoruz.


Ä°lgili resim14357143581435914360 14364 

   logo_224x57_white.gifResearchBib ile ilgili görsel sonucu