Rekabet
üstünlüğü elde edebilmek için günümüz dünyası işletmeleri inovasyon yapmaya
zorlamaktadır. İnovasyon rakiplerden farklılaşmak için yeni stratejiler
geliştirmektir. İnovasyon stratejilerinin farklı sektörlerde farklı etkileri
olabilmektedir. Özellikle ticaretin önemli bir parçası olan ihracat yapan
firmalarda inovasyon stratejilerinin etkilerini ölçmek ülke ekonomisine fayda
sağlayabilir. Araştırmanın amacı ihracat yapan işletmelerin uyguladıkları
inovasyon stratejilerinin işletme performansına etkilerini incelemektir. Yazın
incelendiğinde inovasyon stratejileri ve işletme performansı arasındaki
ilişkiyi inceleyen sınırlı sayıda çalışma olduğu görülmüştür. Çalışmanın bu
yönü ile yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma evrenini
Kayseri’de faaliyet gösteren ve ihracat yapan firmalar oluşturmaktadır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış, veriler anket aracılığıyla toplanmıştır.
74 geçerli geri dönüş elde edilmiştir. Veriler SPSS 23.0 programında analiz
edilmiştir. Sonuç olarak agresiflik, gelecek odaklılık ve proaktiflik ile
işletme performansı arasında anlamlı bir ilişki varken, analiz, savunmacılık ve
risk alma ile işletme performansı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
Today's
world enterprises are forced to innovate to gain competitive
advantage. Innovation is developing new strategies to differentiate
from competitors. Innovation strategies can have different effects in
different sectors. Measuring the effects of innovation strategies in
exporting firms can benefit the country's economy. The purpose of the
study is to examine the effects of innovation strategies applied by
exporting enterprises on business performance. When the literature is
examined, it is seen that there are a limited number of studies
examining the relationship between innovation strategies and business
performance. It is thought that this study will contribute to the
writing in this direction. The research universe constitutes
exporting firms operating in Kayseri. Quantitative research method
was used in the research and data were collected through
questionnaires. 74 valid return has been obtained. The data were
analyzed in the SPSS 23.0 program. As a result, aggressiveness,
future orientation and proactivity have a meaningful relationship
between business performance, there was no significant relationship
between analysis, defense and risk taking and business performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.