Research Article
BibTex RIS Cite

Attitude for Digital Technology and Movie Motivation via Structural Equation Modeling

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 26 - 46, 30.06.2020
https://doi.org/10.35342/econder.678149

Abstract

For reach the masses, the issues such as screening and distribution of the film have been the subject of the filmmakers’ marketing activities in the post-production stage. With the spread of digitilization,it became easier to reach films,and with the other entertainment oppurtunities offered by digital technology , there was a change in the motivation of the masses to go to the cinema. This study was conducted on 402 university students studying in Istanbul. Structural equality modeling and mediation effect were examined in the study. It is understood that artistic-cultural activities have a positive and effect on social interaction with a coefficient of 0.46. It is understood that artistic-cultural activities have a positive and impact on technology interest with a coefficient of 0.51. When the interest in technology was examined as mediator effect in the sem model, it was found that the coefficient of 0.19 had a negative effect

References

  • Prof.Dr.Mehmet Tığlı Marmara Üniversitesi 05324366397
  • Prof.Dr.Figen Yıldırım İstanbul Ticaret Üniversitesi 05322371417

Dijital Teknolojiye Yönelik Tutum ile Sinemaya Gitme Motivasyonlarının Yapısal Eşitlik Modellemesi ile İncelenmesi

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 26 - 46, 30.06.2020
https://doi.org/10.35342/econder.678149

Abstract

Filmlerin kitlelere ulaşması için filmin gösterim ve dağıtım gibi konuları da filmin yapım sonrası aşmasında film yapımcılarının pazarlama faaliyetlerine konu olmuştur. Dijitalleşmenin yaygınlaşması ile filmlere ulaşmak kolaylaşmış, dijital teknolojinin diğer sunduğu eğlence olanakları ile kitlelerin sinemaya gitme motivasyonunda değişiklikler olmuştur. Bu çalışma İstanbul ilinde eğitim gören 402 üniversite öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yapısal eşitlik modellemesi ve aracılık etkisine bakılmıştır. Sanatsal- kültürel aktivitelerin 0.46 katsayısı ile sosyal etkileşim üzerinde olumlu ve etkiye sahip olduğu anlaşılmaktadır. Sanatsal-kültürel aktivitelerin 0.51 katsayısı ile teknolojiye ilgi üzerinde olumlu ve etkiye sahip olduğu anlaşılmaktadır. Sem modelinde teknolojiye ilgi aracılık etki olarak incelendiğinde 0.19 katsayısı negatif bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.

References

  • Prof.Dr.Mehmet Tığlı Marmara Üniversitesi 05324366397
  • Prof.Dr.Figen Yıldırım İstanbul Ticaret Üniversitesi 05322371417
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Nurdan Tekeoglu 0000-0002-6837-9649

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Tekeoglu, N. (2020). Dijital Teknolojiye Yönelik Tutum ile Sinemaya Gitme Motivasyonlarının Yapısal Eşitlik Modellemesi ile İncelenmesi. Econder International Academic Journal, 4(1), 26-46. https://doi.org/10.35342/econder.678149

Econder International Academic Journal is  an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.


Ä°lgili resim14357143581435914360 14364 

 logo_224x57_white.gif ResearchBib ile ilgili görsel sonucu