This study aims to analyze the level of digital transformation readiness of product manufacturing companies, determine and evaluate the current use of technology, address sectoral problems and develop solution proposals. Data was prepared using qualitative methods and in-depth interviews with 41 company representatives using the collection tool, and the data was analyzed through thematic analysis. Product and production technologies, technology utilization potential, human resources, marketing and evaluations were made in the areas of legislation. Findings show interest in technology in the sector, but low-tech production, insufficient R&D and high investment costs are obstacles to digital transformation. SMEs face financial inadequacy, a lack of qualified labour force and adaptation problems. Customer demands in product development and while environmental approaches come to the forefront in raw material R&D. awareness of sustainability is limited. Automation, computer-aided Digital marketing, and foreign trade practices with technologies are not widespread. Therefore, incentives to facilitate access to technology, digital competence training, R&D support, and dissemination of marketing strategies are proposed to simplify the legislation. The study aims to raise awareness of digital transformation in the sector and contribute to increasing global competitiveness.
Digital Transformation Technology Readiness Wood Products Manufacturing Content Analysis Qualitative Analysis
Bu çalışma, Kastamonu’daki ahşap ürünleri imalat firmalarının dijital dönüşüme hazır bulunuşluk düzeylerini belirlemek, mevcut teknoloji kullanımını değerlendirmek ve sektörel sorunlara çözüm önerileri geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Nitel yöntemle hazırlanan veri toplama aracıyla 41 firma temsilcisiyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiş, veriler tematik analizle incelenmiştir. Ürün ve üretim teknolojileri, teknoloji kullanım potansiyeli, insan kaynakları, pazarlama ve mevzuat alanlarında değerlendirmeler yapılmıştır. Bulgular, sektörde teknolojiye ilgi olduğunu ancak düşük teknolojili üretim, yetersiz Ar-Ge ve yüksek yatırım maliyetlerinin dijital dönüşümün önünde engel oluşturduğunu göstermektedir. KOBİ’ler finansal yetersizlik, nitelikli iş gücü eksikliği ve adaptasyon sorunları yaşamaktadır. Ürün geliştirmede müşteri talepleri ve çevreci yaklaşımlar ön plana çıkarken, hammadde Ar-Ge'sinde çevresel sürdürülebilirlik bilinci sınırlıdır. Otomasyon ve bilgisayar destekli teknolojiler ile dijital pazarlama ve dış ticaret uygulamaları yaygın değildir. Bu nedenle, teknolojiye erişimi kolaylaştıracak teşvikler, dijital yetkinlik eğitimleri, Ar-Ge desteği, pazarlama stratejilerinin yaygınlaştırılması ve mevzuat sadeleştirilmesi önerilmektedir. Çalışma, sektörde dijital dönüşüm farkındalığı oluşturmayı ve küresel rekabet gücünü artırmaya katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Bu çalışma Kastamonu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü (BAP) tarafından desteklenmiştir
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Business Administration |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 22, 2025 |
| Acceptance Date | June 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.