Research Article
BibTex RIS Cite

DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI

Year 2017, Volume: 6 Issue: 8, 54 - 68, 01.12.2017

Abstract

Probleme dayalı öğrenme bir sorunun
anlaşılmasına veya çözümlenmesine y
önelik çalışma sürecinden çıkan sonuçların
öğrenilmesidir ve günümüzde sağlık alanlarının eğitiminde de kullanılmaktadır. Probleme
dayalı öğrenme bir grup öğrencinin ders içinde ve ders dışında pek çok
aktiviteye dahil olduğu bir eğitim yaklaşımı olarak diş hekimliği eğitiminde
öğrenme sürecini daha etkili hale getirmektedir. Bu makalede problem dayalı
öğretim yaklaşımı tanıtılmış ve diş hekimliği eğitiminde kullanılmasına ilişkin
bir durum çalışması (case study)
sunulmuştur. 2016-2017 akademik döneminde Yeditepe Üniversitesi Diş hekimliği
Yüksek Lisans programında yürütülen Probleme Dayalı Öğrenme dersi uygulamaları
değerlendirilerek öneriler getirilmiştir. 

References

  • 1. Spaulding WB. The Undergraduate Medical Curriculum (1969 Model) McMaster University. Can J Med Assoc. 1969;100:659–664.
  • 2. Barrows HS, Tamblyn RM. Problem-based learning. An approach to medical education. New York: Springer Publishing Co, 1980.
  • 3. Barrows HS, A specific problem-based, self-directed learning method designed to teach medical problem-solving skills, and enhance knowledge retention and recall. In Schmidt HG and de Volder ML (eds.), Tutorials in Problem-Based Learning, Van Gorcum, Assen, the Netherlands. 1984:16-32.
  • 4. Barrett T. What is problem-based learning? In: Emerging Issues in the Practice of University Teaching and Learning. O'Neill G. Moore S. and McMullin B. (eds.) All Ireland Society for Higher Education (AISHE), Dublin. 2005:55-66.
  • 5. Rohlin M, Petersson K, Svensater G. The Malmo model: a problem-based learning curriculum in undergraduate dental education. Eur J Dent Educ 1998;2(3):103-14.
  • 6. Inman D. “So by false learning is good sense defac’d”: can the academy tolerate a new methodological orthodoxy? Address, McMaster University, 1994. (Cited by Fincham and Shuler, 2001.)
  • 7. Fincham AG, Shuler CF. The changing face of dental education: the impact of PBL. J Dent Educ 2001;65:406-421.
  • 8. Biggs J. Teaching for quality learning at university. 2nd edn. Buckingham: SRHE and Open University Press, 2003.
  • 9. Winning T. Townsend G. Problem-based learning in dental education: what’s the evidence for and against…and is it worth the effort? Australian Dental Journal 2007;52(1):2-9.
  • 10. Bassir SH. Sadr-Eshkevari P. Amirikhorheh S. Karimbux NY. Education: A Systematic Review of the Literature. Journal of Dental Education. 2013;78(1):98-109.
  • 11. Polyzois I., Claffey N., Mattheos N. Problem-based learning in academic health education. A systematic literature review. Eur. J. Dent. Educ. 2010;14(1):55–64.
  • 12. Dennick R., Exley K. Routledge. Small Group Teaching: Tutorials, Seminars and Beyond. London and New York: Taylor&Francis Group, 2004.
  • 13. Alrahlah A. How effective the problem-based learning (PBL) in dental education: A critical review. Saudi Dent J. 2016 Oct;28(4):155–161.
  • 14. Flemmig, Thomas. “Problem-based Learning in Dentistry; An introduction to undergraduate problem-based learning (PBL) at the HKU Faculty of Dentistry.” 1 Temmuz 2014 tarihinde erişildi. http://facdent.hku.hk/docs/PBL_FacDentHKU_2008.pdf.
  • 15. Kemertaş İ. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. İstanbul: Birsen Yayınevi, 2003.
  • 16. Gürol M. Bilgi Toplumunun Eğitim Sistemi ve Bu Sisteme Eğiticilerin Yetiştirilmesi. 1. Sistem Mühendisliği ve Savunma Uygulamaları Sempozyumu. Ankara: Kara Harp Okulu, 1995.
  • 17. Saban A. Öğrenme-Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayınları, 2000.
  • 18. Erbaş E. Çoklu Gösterimlerle Problem Çözme ve Teknolojinin Rolü. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2005:4(4);12.
  • 19. Hung W. Jonassen D. H. ve Liu R. Problem - Based Learning. Handbook of research on educational communications and technology. Taylor & Francis Group Pub, 2008:485 - 506.
  • 20. Torp, L. ve Sage, S. Problems as possibilities: problem - based learning for k-16 education. Alexandria Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development, 2002.
  • 21. Kaptan F. ve Korkmaz H. Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2001:185 - 192.
  • 22. Akgöz S. Ercan İ. ve Kan İ. Meta-Analizi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi.2004: 30(2);107-112.
  • 23. Aytaçlı, B. Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran 2012, 3 (1), 1-9.
  • 24. Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2005.
  • 25. Buzan T, Buzan B. The Mind Map Book: Unlock Your Creativity, Boost Your Memory, Change Your Life. London: Pearson Edu, 2010.
Year 2017, Volume: 6 Issue: 8, 54 - 68, 01.12.2017

Abstract

Problem based learning is the kind of learning
method that the outcome of the study process towards understanding or resolving
a problem. Today, it is also used in the education of health fields.

PBL
makes the learning process in dental education more
effective as an educational approach in which a group of learners are involved
in many activities in and out of the classroom.
In this study problem-based teaching approach is
introduced and a case study is presented for use pbl in dental education.
During the 2016-2017 academic year, Problem Based Learning course conducted in
Yeditepe University Dentistry Master Program. That couse applications were
examined, evaluated and recommendations were presented. 

References

  • 1. Spaulding WB. The Undergraduate Medical Curriculum (1969 Model) McMaster University. Can J Med Assoc. 1969;100:659–664.
  • 2. Barrows HS, Tamblyn RM. Problem-based learning. An approach to medical education. New York: Springer Publishing Co, 1980.
  • 3. Barrows HS, A specific problem-based, self-directed learning method designed to teach medical problem-solving skills, and enhance knowledge retention and recall. In Schmidt HG and de Volder ML (eds.), Tutorials in Problem-Based Learning, Van Gorcum, Assen, the Netherlands. 1984:16-32.
  • 4. Barrett T. What is problem-based learning? In: Emerging Issues in the Practice of University Teaching and Learning. O'Neill G. Moore S. and McMullin B. (eds.) All Ireland Society for Higher Education (AISHE), Dublin. 2005:55-66.
  • 5. Rohlin M, Petersson K, Svensater G. The Malmo model: a problem-based learning curriculum in undergraduate dental education. Eur J Dent Educ 1998;2(3):103-14.
  • 6. Inman D. “So by false learning is good sense defac’d”: can the academy tolerate a new methodological orthodoxy? Address, McMaster University, 1994. (Cited by Fincham and Shuler, 2001.)
  • 7. Fincham AG, Shuler CF. The changing face of dental education: the impact of PBL. J Dent Educ 2001;65:406-421.
  • 8. Biggs J. Teaching for quality learning at university. 2nd edn. Buckingham: SRHE and Open University Press, 2003.
  • 9. Winning T. Townsend G. Problem-based learning in dental education: what’s the evidence for and against…and is it worth the effort? Australian Dental Journal 2007;52(1):2-9.
  • 10. Bassir SH. Sadr-Eshkevari P. Amirikhorheh S. Karimbux NY. Education: A Systematic Review of the Literature. Journal of Dental Education. 2013;78(1):98-109.
  • 11. Polyzois I., Claffey N., Mattheos N. Problem-based learning in academic health education. A systematic literature review. Eur. J. Dent. Educ. 2010;14(1):55–64.
  • 12. Dennick R., Exley K. Routledge. Small Group Teaching: Tutorials, Seminars and Beyond. London and New York: Taylor&Francis Group, 2004.
  • 13. Alrahlah A. How effective the problem-based learning (PBL) in dental education: A critical review. Saudi Dent J. 2016 Oct;28(4):155–161.
  • 14. Flemmig, Thomas. “Problem-based Learning in Dentistry; An introduction to undergraduate problem-based learning (PBL) at the HKU Faculty of Dentistry.” 1 Temmuz 2014 tarihinde erişildi. http://facdent.hku.hk/docs/PBL_FacDentHKU_2008.pdf.
  • 15. Kemertaş İ. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. İstanbul: Birsen Yayınevi, 2003.
  • 16. Gürol M. Bilgi Toplumunun Eğitim Sistemi ve Bu Sisteme Eğiticilerin Yetiştirilmesi. 1. Sistem Mühendisliği ve Savunma Uygulamaları Sempozyumu. Ankara: Kara Harp Okulu, 1995.
  • 17. Saban A. Öğrenme-Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayınları, 2000.
  • 18. Erbaş E. Çoklu Gösterimlerle Problem Çözme ve Teknolojinin Rolü. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2005:4(4);12.
  • 19. Hung W. Jonassen D. H. ve Liu R. Problem - Based Learning. Handbook of research on educational communications and technology. Taylor & Francis Group Pub, 2008:485 - 506.
  • 20. Torp, L. ve Sage, S. Problems as possibilities: problem - based learning for k-16 education. Alexandria Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development, 2002.
  • 21. Kaptan F. ve Korkmaz H. Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2001:185 - 192.
  • 22. Akgöz S. Ercan İ. ve Kan İ. Meta-Analizi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi.2004: 30(2);107-112.
  • 23. Aytaçlı, B. Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran 2012, 3 (1), 1-9.
  • 24. Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2005.
  • 25. Buzan T, Buzan B. The Mind Map Book: Unlock Your Creativity, Boost Your Memory, Change Your Life. London: Pearson Edu, 2010.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Büşra Yörük This is me

İzim Türker This is me

Elifnaz Özen This is me

Dila Özbozdoğanlı This is me

Müge Müezzinoğlu This is me

Deniz Fındık This is me

Alpcan Bilecen This is me

Yelkin Diker Coşkun

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 8

Cite

APA Yörük, B., Türker, İ., Özen, E., Özbozdoğanlı, D., et al. (2017). DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(8), 54-68.
AMA Yörük B, Türker İ, Özen E, Özbozdoğanlı D, Müezzinoğlu M, Fındık D, Bilecen A, Diker Coşkun Y. DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI. EDU7. December 2017;6(8):54-68.
Chicago Yörük, Büşra, İzim Türker, Elifnaz Özen, Dila Özbozdoğanlı, Müge Müezzinoğlu, Deniz Fındık, Alpcan Bilecen, and Yelkin Diker Coşkun. “DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no. 8 (December 2017): 54-68.
EndNote Yörük B, Türker İ, Özen E, Özbozdoğanlı D, Müezzinoğlu M, Fındık D, Bilecen A, Diker Coşkun Y (December 1, 2017) DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 8 54–68.
IEEE B. Yörük, İ. Türker, E. Özen, D. Özbozdoğanlı, M. Müezzinoğlu, D. Fındık, A. Bilecen, and Y. Diker Coşkun, “DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI”, EDU7, vol. 6, no. 8, pp. 54–68, 2017.
ISNAD Yörük, Büşra et al. “DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/8 (December 2017), 54-68.
JAMA Yörük B, Türker İ, Özen E, Özbozdoğanlı D, Müezzinoğlu M, Fındık D, Bilecen A, Diker Coşkun Y. DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI. EDU7. 2017;6:54–68.
MLA Yörük, Büşra et al. “DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 8, 2017, pp. 54-68.
Vancouver Yörük B, Türker İ, Özen E, Özbozdoğanlı D, Müezzinoğlu M, Fındık D, Bilecen A, Diker Coşkun Y. DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KULLANILMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI. EDU7. 2017;6(8):54-68.

EDU7 dergisinde araştırma makaleleri, düşünce yazıları ve kitap analiz olmak üzere üç bölüm yer almaktadır.

Gizlilik

EDU7 dergi yönetim sistemine girilen isim ve elektronik posta adresleri gibi kişisel bilgiler, yalnızca bu derginin amaçları doğrultusunda kullanılacaktır. Bu bilgiler başka bir amaç için kullanılmayacak olup, üçüncü taraflarla paylaşılmayacaktır.

Arşivleme

EDU7 dergisinde yayınlan tüm makalelere ait üst veriler ve tam metinler TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal Bilimler Veritabanı aracılığıyla ULAKBİM sunucularında saklanmakta ve sunulmaktadır.