Mevcut çalışmada, eğitim alanında uzamsal yetenek ile ilgili yayınlanmış bilimsel belgelerin bibliyometrik olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında Web of Science (WoS) veri tabanında -“spatial abil*” and “educat*”- formülü kullanılarak tarama gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde VOSviewer programı kullanılmıştır. Analiz sonucunda 1975-2022 yılları arasında yayınlanmış 1317 bilimsel çalışmaya ulaşılmıştır. İlgili konu alanında WoS’ta yayınlanan ilk çalışma
1984 yılına aittir. 2000’li yıllar itibari ile popülerlik kazanmaya başlayan uzamsal yetenek kavramı ile ilgili en fazla yayın 2020 yılında üretilmiştir. En fazla yayın üretilen, ilişki ağı en güçlü olan ve en fazla atıf alan ülke Amerika’dır. İlişki ağı en güçlü olan kurum Tomsk Devlet Üniversitesi, en fazla yayın yapan kurum La Laguna Üniversitesi, en fazla atıf alan kurum ise Vanderbilt Üniversitesi’dir. İlişki ağı en güçlü olan ve en fazla atıf alan bilimsel belge Wai vd. (2009)’dir. Atıf ilişkisi en güçlü olan ve en fazla atıf alan bilimsel kaynak Journal of Educational Psychology (Eğitim Psikolojisi Dergisi)’dir.
In the current study, it is aimed to bibliometrically examine the published scientific documents on spatial ability in the field of education. Within the scope of the research, a scan was performed using the formula -“spatial abil*” and “educat*”- in the Web of Science (WoS) database. VOSviewer program has been used in the analysis of the data. As a result of the analysis, 1317 scientific studies published between 1975-2022 were reached. The first study published in WoS in the related subject area belongs to the year 1984. The most publications on the concept of spatial ability, which began to gain popularity as of the 2000s, were produced in 2020. The country that produces
the most publications, has the strongest relationship network and receives the most citations is the USA. The organization with the strongest relationship network is Tomsk State University, the organization with the most publications is La Laguna University, and the organization with the most citations is Vanderbilt University. The scientific document with the strongest relationship network and the most cited is Wai et al. (2009). The scientific resource with the strongest citation relationship and the highest number of citations is the Journal of Educational Psychology
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 53 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License