Ad text is an important information and persuasion tool. Advertising texts can be found in traditional or digital media such as newspapers, magazines, radio, e-mail, and social media. Advertising texts are not only a means of promoting a product or service, but also a means of conveying cultural and social messages. Elements such as text, icons, images, and music in the ad text complement each other and create a meaning. Combining these elements to attract the target audience's attention and effectively convey the message plays a critical role in the advertisement's success. Thus, it takes its place in the universe of meaning of the listener/viewer. Especially considering the increasing advertising intensity in the recent period when technology has developed, it is a fact that children are exposed to advertising messages. This situation further increases the importance of creating a critical perspective and media literacy skills. Ad text is a type of text that is used in both listening/monitoring and writing skills in the Turkish Curriculum (2019). This study aims to show that advertising texts can provide a theoretical framework for the acquisition of critical listening/watching and creative writing skills, based on the achievements in Turkish language lessons. In the study, theoretical information about the advertisement text was presented and activities suitable for listening/watching and writing skills were designed in the light of this information. As a result of the study, some suggestions were made for the effective and active use of advertising text in Turkish lessons.
Reklam metni, önemli bir bilgi verme ve ikna etme aracıdır. Reklam metinlerine gazete, dergi, radyo, e-posta, sosyal medya gibi geleneksel veya dijital ortamlarda rastlanabilir. Reklam metnindeki yazı, simge, görsel, müzik gibi unsurlar birbirini tamamlar ve bir anlam oluşturur. Böylece dinleyicinin/izleyicinin anlam evreninde yer edinir. Özellikle teknolojinin geliştiği son dönemde artan reklam yoğunluğu düşünüldüğünde çocukların reklam iletilerine maruz kaldığı bir gerçektir. Reklam metni, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (2019) hem dinleme/izleme hem de yazma becerilerinde yararlanılan bir metin türüdür. Bu çalışmanın amacı, programdaki kazanımlardan hareketle Türkçe dersinde reklam metinleri aracılığıyla eleştirel dinleme/izleme ve yaratıcı yazma becerilerinin etkin ve uygulamalı olarak kazandırılabileceğini göstermektir. Çalışmada, reklam metni ile ilgili teorik bilgiler sunulmuş ve bu bilgiler ışığında dinleme/izleme, yazma becerilerine uygun etkinlikler tasarlanmıştır. Çalışmanın sonucunda Türkçe dersinde reklam metninin etkin ve aktif kullanımına yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Systematic Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | January 31, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 19, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License