The aim of the research is to examine the awareness of social studies teacher candidates' awareness of global climate change and to determine their views on the subject. For this reason, the research was conducted using explanatory sequential design from mixed research methods. Convenience sampling method was used in determining the participants. Accordingly, quantitative data was collected from 357 social studies teacher candidates, and after the quantitative data were analyzed, 20 teacher candidates were selected on a voluntary basis and interviews were conducted. In this context, "Global Climate Change Awareness Scale", "Semi-Structured Interview" and "Personal Information Form" were used as data collection tools. Quantitative and qualitative data were analyzed by descriptive statistical methods and content analysis respectively and the collected data were combined and interpreted. As a result of the research, it was determined that social studies teacher candidates' awareness of global climate change was at a high level. While it was determined that there was no statistically significant difference in the global climate change awareness levels of social studies teacher candidates in terms of gender, grade, taking courses on environmental education and being a member of environmental protection organizations variables, a statistically significant difference was found between global climate change awareness levels and the variable of following visual publications on the environment. It was determined that the results obtained from the qualitative findings of the research were similar to the results obtained from the quantitative findings.
Araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel iklim değişikliği farkındalıklarını incelenmesi ve konuya yönelik görüşlerini tespit etmektir. Bu nedenle araştırma karma araştırma yöntemlerinden birleştirme deseni kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, nicel bölümde uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 357 sosyal bilgiler öğretmen adayı, nitel bölümde ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yoluyla belirlenen 20 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmuştur. Bu kapsamda veri toplama aracı olarak “Küresel İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği”, “Yarı Yapılandırılmış Görüşme” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Nicel veriler betimsel istatistik yöntemleriyle nitel veriler ise içerik analiziyle çözümlenmiş ve toplanan veriler birleştirilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel iklim değişikliği farkındalıklarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel iklim değişikliği farkındalık düzeylerinin cinsiyet, sınıf, çevre eğitimi ile ilgili ders alma ve çevre koruma amaçlı kuruluşlara üye olma değişkenlerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı belirlenirken küresel iklim değişikliği farkındalık düzeyleri ile çevre konulu görsel yayınları takip etme değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel bulgularından elde edilen sonuçların nicel bulgulardan elde edilen sonuçlarla benzerlik gösterdiği belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Development of Environmental Education and Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 10, 2025 |
Publication Date | March 11, 2025 |
Submission Date | April 13, 2024 |
Acceptance Date | October 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License