The main aim of this study was to determine the attitudes of secondary school students towards physical education and sports lessons by making comparisons according to settlement and school types. In selecting the study group, the stratified purposeful sampling method, which is a type of purposive sampling method and one of the non-random sampling methods, was adopted. The data were collected and evaluated using a personal information form and BES course attitude scale. SPSS statistical program was used to analyze the data and the significance value was accepted as .05. As a result of the analysis, it was determined that the data were normally distributed and t-test was used for pairwise comparisons, Post-Hoc Tukey and One-Way Variance Analysis (ANOVA) were used for more than two comparisons. According to the results of the research, no significant differences were found in the mean scores of the students' attitudes towards the BES course according to variables such as gender, residence in the city center or rural area, mother's occupation, father's education level, school type and place of residence. However, significant differences were found in the mean scores of the students' attitudes towards the BES course in terms of factors such as being on the school team, gym status, class levels, transportation to school, location of the school, father's occupation, mother's education level.
Araştırmamızda ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının yerleşim yeri ve okul türlerine göre karşılaştırmalar yapılarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunun saptanmasında seçkisiz olmayan örnekleme metotlarından amaçsal örnekleme yöntemi çeşitlerinden olan tabakalı amaçsal örnekleme yöntemi benimsenmiştir. Veriler kişisel bilgi formu ve BES dersi tutum ölçeği ile toplanarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılmış olup, anlamlılık değeri .05 olarak kabul edilmiştir. Yapılan analizler sonucu verilerin normal dağıldığı saptanmış ve ikili karşılaştırmalar için t testi, ikiden fazla karşılaştırmalar için Post-Hoc Tukey ve Tek Yönlü Varyans analizi kullanılmıştır.Bu çalışmanın sonucunda; öğrencilerin cinsiyet, kent merkezi ve kırsal alanda ikamet etmeleri, anne mesleği, baba eğitim düzeyi okul türü ve yerleşim yeri açısından değerlendirildiğinde BES dersine yönelik tutum puan ortalamalarında anlamlı farklar görülmemiştir. Okul takımında yer alma, spor salonu durumu, sınıf düzeyleri, okul türü, okula ulaşım, okulun bulunduğu yer, baba mesleği, anne eğitim düzeyi okul türü ve yerleşim yeri açısından BES dersine yönelik tutum puan ortalamalarında anlamlı farklar tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Development of Physical Education and Education Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 2, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | July 6, 2024 |
Acceptance Date | October 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License