Bu araştırmada, okul öncesi sanat eğitimi bağlamında müze tabanlı sanat eğitiminin çocukların bilişsel, sosyo-duyuşsal gelişimine katkıları araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 57-68 ay aralığındaki çocuklardan oluşmakta olup, veriler günlük planlar, gözlem formları ve video kayıtları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmacı, bir sanat eğitimcisi olarak okul öncesi eğitim kurumunda etkinlikleri uygulamış ve sürece rehberlik etmiştir. Araştırma kapsamında çocuğa yarı yapılandırılmış görüşme soruları uygulanmıştır. Araştırma, derinlemesine bir inceleme yapılacağı için ulaşılabilir evren üzerinde, amaçlı örneklem türlerinden biri olan 'ölçüt örneklem' esas alınarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 57-68 aylık okul öncesi 28 çocuk oluşturmuştur. Deney ve kontrol grubu olmak üzere iki sınıf belirlenmiştir. Araştırma kapsamında, deney grubundaki öğrenciler için müze eğitimi gezisi öncesi ve müzesi sonrasında Milli Eğitim Bakanlığı öğrenci gelişim kazanım planına uygun sanat eğitimi etkinlik planları hazırlanmış ve çalışama grubundaki öğrencilerle uygulanmıştır. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde Kocaeli'nin İzmit ilçesinde bulunan Arkeoloji Müzesi'nde, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okul öncesi eğitim veren devlet anaokulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, Anaokulunda bulunan A grubu (deney grubu – müze tabanlı sanat eğitimi alan grup) ve B grubu (kontrol grubu – okul öncesi MEB sanat eğitimi programı) olmak üzere toplam 28 öğrenciden oluşmaktadır. Gruplar seçkisiz biçimde atanmıştır. Araştırmanın veri toplama süreci 13 hafta sürmüştür. Nitel veri analizinde, veri toplama araçlarından elde edilen veriler, MAXQDA 2020 programı ile analiz edilmiştir. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre, müzelerde düzenlenen etkinlikler ve interaktif sergiler, çocukların görsel algılarını uygulamalı olarak geliştirmelerine yardımcı olmaktadır.
Bu çalışma için, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Alt Kurul’ndan 15.08.2022 ve 16/225 ile etik kurul onayı alınmıştır. Çalışmaya katılan tüm birey velilerinden gönüllü onam alınmıştır.
Bu çalışmanın uygulama kısmı Kocaeli Arkeoloji Müzesi ve Kocaeli Ali Kahya Fatih Anaokulu ile ortak çalışılarak yürütülmüştür.
Bu çalışmanın müze eğitimini çalışmalarında destek veren, Kocaeli Arkeoloji Müzesi Müdürü, Arkeoloğu ve personeline teşekkür ederim. Bu çalışmanın okul öncesi sanat eğitimi çalışmalarında ortak çalışmaya destek veren Ali Kahya Fatih Anaokulu Müdürü ve Okul öncesi öğretmenlerine teşekkür ederim.
In this study, the effect of museum-based art education on children's cognitive and socio-sensory development levels in the context of preschool art education was examined. The study sample consisted of 28 preschool children aged 57-68 months. As an art educator, the researcher implemented the activities in the preschool education institution and guided the process. The research was conducted using the descriptive analysis method and qualitative data. The research was designed on the accessible universe, based on purposeful sampling, 'criterion sampling'. Two classes were determined: experimental and control groups. Within the scope of the research, art education activity plans by the Ministry of National Education's student development and achievement plan were prepared for the students in the experimental group before and after the museum education trip and were implemented with the students in the study group. The research was carried out in the fall semester of the 2023-2024 academic year at the Archeology Museum in the Izmit district of Kocaeli, and in the public kindergarten providing preschool education affiliated with the Kocaeli Provincial Directorate of National Education. The data collection process of the research lasted 13 weeks. Findings reveal that museum education practices enrich children's learning experiences and change their developmental levels. Artworks, sculptures, historical art, and other objects exhibited in museums enrich children's visual experiences, enabling them to become acquainted with different environments and works. In addition, according to the research results, activities and interactive exhibitions held in museums help children improve their developmental levels practically.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Museum Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | September 5, 2025 |
| Publication Date | September 8, 2025 |
| Submission Date | January 27, 2025 |
| Acceptance Date | September 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 58 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License