Bu araştırmanın amacı Türkiye’de phubbing ile ilgili yapılan çalışmaların belirli ölçütlerle incelenmesidir. Araştırmada 2019-2023 yılları arasında YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlanan ve erişime açık olan phubbing ile ilgili 25 tez, doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda phubbing araştırmalarının sosyotelizm ve tele-hiçleme kavramlarıyla da incelendiği görülmüştür. İlk tez çalışmasının 2019 yılında yayımlandığı ve 2023 yılında çalışmaların büyük bir artış gösterdiği, en az 148 kişilik en fazla 1050 kişilik örneklem grubuyla, en fazla üniversite öğrencileriyle, en az öğretmenlerle çalışıldığı ayrıca çalışmaların tümünün nicel yöntemlerle yapıldığı saptanmıştır. Araştırmalardan elde edilen sonuçlardan biri, phubbinge yönelik nitel tez çalışmasının bulunmamasıdır. Çalışmada ulaşılan bir diğer sonuç ise deneysel yöntemlerin phubbing araştırmalarında uygulanmadığı yönündedir. Araştırmalardan elde edilen bulgular doğrultusunda ilkokul ve ortaokul düzeyinde phubbing üzerine çalışmaların yapılmadığı, ortaöğretim düzeyinde çalışmaların az yapıldığı tespit edilmiştir. Farklı yaş gruplarında etkinliklerle, farklı araştırma yöntemleriyle; öğrenci, veli, öğretmen ve yetişkin örneklem gruplarında araştırmalar yapılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Çalışmada etik kurallara dikkat edilmiştir.
The aim of this study is to examine the studies on phubbing in Turkey with certain criteria. In the study, 25 theses on phubbing, which were published in the YÖK National Thesis Center between 2019-2023 and open to access, were examined by document analysis method. SPSS 25 package program was used to analyze the data. As a result of the research, it was seen that phubbing research was also examined with the concepts of sociotelism and tele-hiçleme. It was determined that the first thesis was published in 2019 and the studies showed a great increase in 2023, with a sample group of at least 148 people and at most 1050 people, with university students at most, with teachers at least, and all of the studies were conducted with quantitative methods. One of the results obtained from the studies is that there is no qualitative thesis study on phubbing. Another conclusion reached in the study is that experimental methods are not applied in phubbing studies. In line with the findings obtained from the studies, it was determined that there were no studies on phubbing at the primary and secondary school level, and few studies were conducted at the secondary education level. It was concluded that research can be conducted with activities in different age groups, with different research methods; in student, parent, teacher and adult sample groups.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Systematic Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | October 1, 2025 |
Publication Date | October 12, 2025 |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | March 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 59 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License