Bu araştırma, eğitim alanında beyin fırtınası tekniğinin uygulanması, kullanımı veya kullanımını analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, beyin fırtınası tekniği ile ilgili yayınlanmış çalışmaları bibliyometrik analiz ile incelemek ve bu alanda takip edilen yayınları, eğilimleri, atıf ilişkilerini vb. belirlemek ve değerlendirmektir. Bibliyometrik analiz, araştırmaların mevcut durumunu belirlemek için kullanılır ve bibliyometrik veri haritalamasındaki kritik noktalar gelecekteki araştırma eğilimlerini tahmin etmeye yardımcı olabilir, böylece bu alanlarda araştırma yapan bilim insanlarına fayda sağlamak ve yayın, yazar, kaynak, kurum ve ülke bazında istatistiksel bilgi sağlayarak kullanılabilir veri üretmek hedeflenmektedir. Bu nedenle çalışmada beyin fırtınası tekniğinin genel, kavramsal, düşünsel ve toplumsal yapısı verilmiştir. Bu bağlamda, 1981-2022 yılları arasında WoS veri tabanında yayınlanmış beyin fırtınası tekniği ile ilgili 305 makale R programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre 218 farklı dergide 803 yazar araştırmalarında beyin fırtınası tekniğini kullanmıştır. Ek olarak, yılda ortalama 9.06 yayın yapılmış ve bu yayınlara yılda makale başına 15.14 atıf yapılmıştır. Bu çalışmalar arasında beyin fırtınası tekniği üzerine en çok yayın yapan yazar Paulus PB olmuştur. Creativity Research Journal, 14 yayınla en çok makale yayınlamıştır. Ülkelere göre en çok yayın Amerika Birleşik Devletleri'nde yapılmıştır.
This research was conducted to analyze the application, utilization or use of brainstorming technique in the education field. The aim of this study is to examine the studies published on the brainstorming technique with bibliometric analysis and to determine and evaluate the publications, trends, citation relationships etc. followed in this field. Bibliometric analysis is used to identify the current status of research and the critical points in bibliometric data mapping can help predict future research trends so it is aimed to benefit scientists doing research in these fields and to produce usable data by providing statistical information on the basis of publications, authors, sources, institutions and countries. Therefore, it is given the general, conceptual, intellectual and social structure of brainstorming technique in the study. In this context, 305 articles on the brainstorming technique published in the WoS database between 1981 and 2022 were analyzed through the R program. According to the analysis results, 803 authors used the brainstorming technique in their research in 218 different journals. Additionally, an average of 9.06 publications were made annually and 15.14 citations per article were made to these publications annually. Among these studies, the author who published the most on the brainstorming technique was Paulus PB. Creativity Research Journal has the most articles published, with 14 publications. In terms of countries, the most publications were made in the United States of America.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Learning Theories, Instructional Design, Psychological Foundations of Education, Teacher Education and Professional Development of Educators, Classroom Education, Basic Training (Other), Educational Technology and Computing |
Journal Section | Systematic Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | October 1, 2025 |
Publication Date | October 12, 2025 |
Submission Date | January 21, 2025 |
Acceptance Date | August 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 59 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License