Bu araştırma ile, mizah ve karikatür çizme yeteneği ile üstün zekâlılık arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma, üstün zekâlı ve tipik gelişim gösteren öğrencilerin mizah ve karikatür çizme becerilerinin üstün zekâlılıkla ilişkisini belirleyerek mizah ve karikatür çizme yeteneğinin üstün zekâlılığın bir belirtisi olduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, nicel yaklaşımla korelasyonel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 2023- 2024 öğretim yılında 6. sınıfta bulunan 102 üstün zekâlı olarak tanılanmış öğrenci ile 6. sınıfta eğitim gören 101 üstün zekâlı olarak tanılanmamış olmak üzere toplam 203 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklemin oluşturulmasında amaçlı örnekleme yöntemlerinden, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak "Karikatür Değerlendirme Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, fıkraya dayalı karikatürlerde mizah yeteneğinin, üstün yetenekli olma olasılığı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca, duruma dayalı karikatürlerde hem mizah hem de çizim becerilerinin belirleyici faktörler olduğu bulunmuştur. Lojistik regresyon analizi sonuçları, mizah becerisinin üstün zekâlı olma olasılığı ile büyük bir ilişki içine olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma, mizah ve karikatür çizme yeteneğinin, üstün yetenekli öğrencilerin tanılanmasında etkili bir araç olarak kullanılabileceğini önermektedir. Bu bağlamda, öğretmenler öğrencilerin mizah ve karikatür çizme yeteneğini tanılama süreçlerinde öğrencileri üstün zekâlı olarak aday gösterirken dikkate alabilir. Öğrencilerin mizah becerilerinin karikatür dışında ortaya çıkarmayı sağlayan farklı uygulamaların mizahı ortaya çıkarmadaki etkisi araştırılabilir.
Üstün zekâ mizah yeteneği karikatür çizme yeteneği zekâ mizah ilişkisi üstün zekâlı öğrencilerin tanılanması
Bu çalışmada tüm bilimsel yayın etik ilkelerine uyduğumu beyan ve taahhüt ederim.
Destekleyen bir kurum yoktur.
1
Süreçte katkı sağlayan dergi kuruluna teşekkür ederim.
This research examines the relationship between humour, cartoon drawing ability, and the likelihood of being gifted. It aims to determine how humour and cartoon drawing skills of gifted and typically developing students relate to giftedness. The study used a quantitative approach within a correlational survey model, with a sample of 203 students (102 gifted, 101 non-gifted) during the 2023–2024 academic year. The sample was selected using purposive sampling, specifically convenience sampling. Data were collected using the "Cartoon Evaluation Scale." The findings show that humour ability in joke-based cartoons significantly affects the likelihood of being gifted. Both humour and drawing skills were determining factors in situation-based cartoons. Logistic regression analysis revealed a strong relationship between humour ability and giftedness (χ²(2) = 46.83, p < .001, Nagelkerke R² = .482). Humour ability significantly predicted giftedness (B = 2.10, SE = .42, p < .001, OR = 8.17), while drawing skill also predicted giftedness, though to a lesser extent (B = 0.87, SE = .35, p = .013, OR = 2.39). These results suggest that humour and cartoon drawing abilities can be effective tools in identifying gifted students. Teachers may consider these abilities when nominating students as gifted. Additionally, exploring activities beyond cartoons, such as creating funny videos or writing humorous stories, could also help identify giftedness.
Giftedness humour ability cartoon drawing ability intelligence-humour relationship identification of gifted students.
I declare and undertake that I have complied with all scientific publication ethical principles in this study.
No
1
Thank you for Journal editorial board.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1 |
Early Pub Date | October 1, 2025 |
Publication Date | October 12, 2025 |
Submission Date | February 1, 2025 |
Acceptance Date | July 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 59 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License