Bu çalışmanın amacı dinamik yönelimli Kısa Acil Psikoterapi'nin (BEP) ergenler üzerindeki etkinliğini incelemektir. Türkiye'nin kuzeyinde bir lisede yürütülen bu çalışmaya koruyucu ve destekleyici bir aileye sahip olmayan 12 ergen katılmıştır. Bu makale nitel veri analizi ve deneysel tasarıma dayanmaktadır. Haftalık değerlendirme formu ve odak grup görüşme formu aracılığıyla elde edilen nitel veriler üzerinde tematik analiz yapılmıştır. Analizden üç tema ortaya çıkmıştır. "Geçmiş", olumsuz ve kararsız duyguları, önyargıyı ve düşük benlik saygısını içerir. "Şimdi", destek, başa çıkma, sosyal ilişki, iyi olma hali ve benlik saygısını içerir. "Gelecek", umut, kariyer hedefleri, öz güven, farklı bakış açıları ve ilişki hedeflerini içerir. Ayrıca, olumlu ve kabul görmüş duyguların ve danışan grubuna olan güvenin süreç boyunca artma eğiliminde olduğu bulunmuştur. Öte yandan, olumsuz duyguların dalgalandığı ve süreç sonunda en düşük seviyeye düştüğü bulunmuştur. Sonuç olarak dinamik psikoterapinin, koruyucu ve destekleyici bir aileden yoksun ergenlerin geçmiş-şimdi-gelecek bağlamında duygu, düşünce ve davranışları üzerinde bütünsel olumlu bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Çalışmanın bulgularına dayanarak, ruh sağlığı profesyonelleri ve araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.
This paper aimed to examine the effectiveness of dynamic oriented Brief Emergency Psychotherapy (BEP) on adolescents. This study, which was conducted in a high school in northern Turkey, included 12 adolescents who did not have a protective and supportive family. This paper is based on qualitative data analysis and experimental design.Thematic analysis was conducted on the qualitative data obtained through the weekly evaluation form and focus group interview form. Three themes emerged from the analysis. ‘Past’ includes negative and ambivalent feelings, prejudice and low self-esteem. ‘Present’ includes support, coping, social relationship, well-being and self-esteem. ‘Future’ includes hope, career goals, self-confidence, different perspectives and relationship goals. It was also found that positive and accepted emotions and trust in the client group tended to increase over the course of the process. Negative emotions, on the other hand, were found to fluctuate and decrease to the lowest level at the end of the process. As a result, dynamic psychotherapy was found to have a holistic positive effect on the emotions, thoughts and behaviours of adolescents lacking a protective and supportive family in the context of the past-present-future. Based on the findings of the study, recommendations were made for mental health professionals and researchers.
Adolescent brief emergency psychotherapy dynamic psychotherapy school counseling thematic analysis
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Supervision in Education, Child Development Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 31, 2025 |
| Publication Date | November 26, 2025 |
| Submission Date | March 3, 2025 |
| Acceptance Date | October 8, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 59 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License