In this study, the relationship between mathematics and language was examined. In the study carried out to ground the relationship between mathematics and language, which is theoretically claimed in the philosophical literature, the exam scores of the students at school were investigated. The scores used in the research were obtained randomly from seven secondary schools in three education regions in the province where the research was conducted. For this purpose, the averages of the mathematics, Turkish and English written exam scores of 1683 students who were educated in selected secondary schools were examined. The level of correlation between these averages was checked. In the study, the Pearson correlation coefficient was calculated for both mathematics-Turkish and mathematics-English relations. Then, the ratio of the scores of the mathematics course to the scores of the Turkish and English courses was examined. In addition, how the researched relationships differed in the fifth, sixth, seventh and eighth grades was examined. As a result of the analysis, a positive and high-level relationship was found between mathematics and Turkish lessons in the fifth, sixth and seventh grades, and a very high-level relationship in the eighth grade. Mathematics course was found to be a good predictor of Turkish scores. It has been observed that there is a high positive correlation between mathematics and English lessons at all grade levels. In addition, it was seen that mathematics course was a good predictor of English scores. It can be said that the results obtained can form an important basis for grounding the relationship between mathematics and language. In order to strengthen this ground, it is necessary to carry out similar studies with larger samples at all levels of education.
Keywords: Mathematics – language relationship, mathematics, Turkish, English, exam scores.
Bu çalışmada matematik ile dil arasındaki ilişki incelenmiştir. Teorik olarak felsefi literatürde iddia edilen matematik ile dil arasındaki ilişkinin temellendirilmesine yönelik olarak gerçekleştirilen çalışmada öğrencilerin okuldaki sınav puanları araştırılmıştır. Araştırmada kullanılan puanlar, araştırmanın yapıldığı ilde üç adet eğitim bölgesindeki yedi tane ortaokuldan rastlantısal olarak elde edilmiştir. Bunun için seçilen ortaokullarda öğrenim görmüş 1683 öğrencinin matematik, Türkçe ve İngilizce yazılı sınav puanlarına ait ortalamalar incelenmiştir. Bu ortalamalar arasındaki
korelasyon düzeyine bakılmıştır. Çalışmada hem matematik-Türkçe hem de matematik-İngilizce ilişkisi için pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Sonra matematik dersine
ait puanların, Türkçe ve İngilizce derslerine ait puanları yordama oranlarına bakılmıştır. Ayrıca araştırılan ilişkilerin beş, altı, yedi ve sekizinci sınıfta nasıl farklılaştığı incelenmiştir. Analiz sonucunda matematik ile Türkçe dersi arasında beş, altı ve yedinci sınıfta pozitif yönde ve yüksek düzeyli, sekizinci sınıfta ise çok yüksek düzeyli ilişki bulunmuştur. Matematik dersinin Türkçe ’ye ait puanların iyi
bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Matematik ile İngilizce dersi arasında bütün sınıf düzeylerinde pozitif yönlü yüksek bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Ayrıca matematik dersinin
İngilizce ’ye ait puanların iyi bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçların, matematik ile dil arasındaki ilişkinin temellendirilmesi açısından önemli bir
zemin oluşturabileceği söylenebilir. Bu zeminin güçlendirilebilmesi için benzer çalışmaların öğretimin her kademesinde daha büyük örneklemlerle yapılmasına ihtiyaç
duyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr