ADALET AĞAOĞLU’NUN FİKRİMİN İNCE GÜLÜ ROMANININ YOLCULUK/AŞAMA ARKETİPİ BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ
ÖZ
Destan döneminden başlayarak
anlatılar; tanrılar, yarı tanrılar, yüce varlıklar ya da üstün insanların
maceralarını konu etmiştir. Sıradan olmayan bu kahramanların daha doğumlarından
itibaren diğerlerinden farklı oldukları, bir amacı gerçekleştirmek üzere
dünyaya geldikleri belli edilir. Bu hedefi gerçekleştirmek üzere yola çıkarlar
ve kimi zaman olağanüstü özellikler taşıyan yardımcıların da desteğiyle
güçlükleri yenerek önceden belirli kaderlerini gerçekleştirirler. Ayrıldıkları
topraklara sembolik bir yeniden doğuşla yeni kimlik ve kişiliklerini kazanmış
olarak dönerler. Daha sonraları bu
anlayış değişmiş, özellikle 20. yüzyıldan itibaren sıradan insanlar edebi
metinlerin kahramanları arasına girmiştir. 20. yüzyıl sonlarında postmodernist
anlayışın da etkisiyle klasik kahraman anlayışında bütünüyle bir değişiklik
yaşanmış ve anti-kahramanlar ortaya çıkmıştır. Geleneksel metinlerin idealize
edilmiş üstün kahramanlarının da modern-postmodern metinlerin
anti-kahramanlarının da maceraları aslında bir yolculuk hikâyesidir. Joseph
Campbell’in “ayrılma, erginlenme ve dönüş” olarak ifade ettiği bu yolculuk
sonunda kahraman büyük bir değişim geçirir. Kahramanlardan farklı olarak
anti-kahramanların yazgısı kazanmaya değil kaybetmeye doğru ilerler. Adalet Ağaoğlu’nun Fikrimin
İnce Gülü adlı romanının başkişisi Bayram da bu aşamaları yaşamış bir
anti-kahraman olarak karşımıza çıkar.
Anahtar Kelimeler:
Adalet Ağaoğlu, Fikrimin İnce Gülü, arketip, anti-kahraman, yolculuk/aşama
arketipi.
AN
ANALYSIS OF ADALET AĞAOĞLU’S FİKRİMİN
İNCEGÜLÜ NOVEL IN THE CONTEXT OF TRAVEL/STAGE
ARCHETYPE
ABSTRACT
Beginning from the period of sagas, the narratives include the
adventures of gods, demigods, sacred creatures or superhumans. It is made clear that, these extraordinary
heroes are different since their birth and they come into the world to fulfill
a specific goal. To achieve that goal, they depart and sometimes with the help
of supernatural proponents, overcome with the challenges they encounter and
fulfill their preordained destiny. They return to the lands they have left with
a symbolic rebirth, a new identity and a new character. Later on, this concept
has altered by the time and especially by the 20th century, ordinary
people started to participate in the protagonists of the literary works. At the
end of the 20th century, with the effect of the postmodernism trend,
the ordinary hero perception has totally changed, and
antiheroes showed up. Both the adventures of the idealized heroes of
traditional works and the antiheroes of the adventures of modern/postmodern
works are in fact a travel story. At the end of this story, which Joseph
Campbell describes as “seperation- progress and return”, the hero experiences a great alteration. In
contradiction to the hero, antihero’s destiny advances not to the achievement
but to failure. The protagonist of Adalet Ağaoğlu’s Fikrimin İnce Gülü novel, Bayram, is an antihero who lived through
all of these periods above.
Key Words: Adalet Ağaoğlu, Fikrimin İnce Gülü, archetypes,
anti-hero, travel/stage archetype.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | March 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.