Topluma
dönük eleştiri kuramları içerisinde kabul edilen Marksist eleştiri bünyesindeki
yazarlar, ekonomik koşulları ve buna bağlı olarak sınıf çatışmalarını Sosyalist
bir dünya görüşüyle algılayarak eserlerini bu minvalde vermeye çalışırlar.
Marksist eleştiri, temelini Marx ve Engels’in görüşlerine dayandırsa da zamanla
kendi içerisinde farklı yaklaşımları barındırmıştır. Söz gelimi Toplumcu
gerçekçi anlayış, Üretim olarak sanat ve Frankfurt Okulu bu anlamda örnek
olarak gösterilebilir. G.Lukacs, klasik Marksist anlayışın dışında estetik
konusuna eğilerek Frankfurt Okulu’nun da temelini oluşturur. Lenin ve daha
sonra Stalin’in edebiyatı parti anlayışına uydurma çabaları angaje edilmiş
sanatçıları ortaya çıkarmış ve bu anlayışa uymayan sanatçılar maddi-manevi
yaptırımlara maruz kalmıştır. Bu yüzden Modernist yazarlar, Frankfurt Okuluna
kadar ciddi anlamda eleştiri almışlardır. Frankfurt Okuluyla birlikte asıl
ideolojinin bahsedilen sanatçıların elinde yansıtıldığı fikri ortaya
atılmıştır. 1960’lı yıllarda Althusser’in öğrencisi olan Pierre Macherey,
Marksist ideolojinin aslında angaje edilen sanatçının düşüncesini yansıttığını
iddia etmiş bu yüzden de ideolojinin, sanatçının eserde bıraktığı boşluklarda aranması
gerektiğini belirtmiştir. Bu yönüyle Marksist eleştiri, Macherey’de ideolojinin
ayıklama bir şekilde yansıtılmasından çıkarak yazarın eserde sustuğu
boşluklarda arandığı bir eleştiriye dönüşmüştür. Bu çalışmada Öncelikle Marksist eleştirinin
kısaca gelişim süreci anlatılacak, daha sonra Pierre Macherey’nin Edebî Üretim
Teorisi eserinden yola çıkılarak Birhan Keskin’in Çimenlerin Efendisi şiiri
tahlil edilmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Theory |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 3 |
Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.