Research Article
BibTex RIS Cite

Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve “Dora’nın Portresi” Adlı Eserlerinin Yapısökümü

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 26 - 37, 23.03.2020
https://doi.org/10.31465/eeder.693385

Abstract

Hélène Cixous yirminci yüzyılın ikinci yarısında postyapısalcı feminizmin merkezi bir figürü olarak politik ve edebi alanı son derece etkilemiş, sayısız edebi ve eleştirel çalışmanın odağında olmuştur. Bunun yanında o sadece birçok kurgunun yazarı değil, aynı zamanda bir deneme yazarı, eleştirmen ve oyun yazarıdır. Hélène Cixous dişil yazıyı, dişil arzuyu, beden yazısı üzerinden oluşturulan dişil kaydı; eril kaydın ve yapının hareketini temel alan bir yazı kavramı ile kuşatılmış tarihsel alana karşı bir model olarak sunar. “Medusa’nın Kahkahası” adlı eserinde Medusa imgesini kullanarak batı düşüncesinin eril bakış açısını yapısöküme uğratır. Bu çalışmada Hélène Cixous’un eserlerindeki dişil öznelliğin ve dilde, metinde olduğu kadar edebi yaratımda dişil arzunun kaydının okumasının yapılması amaçlanmaktadır. Yapılmak istenen, bir bilimsel yaklaşım olarak Jacques Derrida tarafından ortaya konan yapısöküm tekniğinin Hélène Cixous’un “Oidipus’un Adı- Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve “Dora’nın Portresi” adlı eserlerinde nasıl kullanıldığını, sembolik düzen tarafından egemen kılınan eril sistemin yazınsal söylemde nasıl eleştirildiğini ortaya koymaktır. Cixous’a ait bu dişil yazının ve öznelliğinin temel bileşenleri üretken bir dişil yazı, ataerkil öznenin dramı, dişil öznelik ve zihin/beden ikileminin yapısökümü gibi izlekler üzerinden ele alınmıştır. Çalışma dişil bir yazın potansiyeli, sembolik dilde hiyerarşik düzen, cinsel fark, beden, dil, yazıya ilişkin bir dizi soruyu cevaplamakla kalmayıp aynı zamanda Cixous’un zengin ve üretken söyleminin geniş bir okumasını ve incelenerek değerlendirilmesini kapsar.

References

  • Alexander, L. (2004) Hélène Cixous and the rhetoric of feminine desire: rewriting the Medusa, Mode Literary Journal.Vol: 1, Cornell. (2004)
  • Aydınalp,E. B. (2018)L’écriture féminine dans l’oeuvre d’Hélène Cixous, une lecture de déconstruction, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi,
  • Barthes, R. (1953) Le degrée zero de l’écriture.Paris: Seuil.
  • Barthes, R. (1970) S/Z. Paris: Seuil
  • Cixous, H. (1982) Limonade tout était si infini. Paris: des femmes.
  • Cixous, H. ve Clement,C.(1975). La jeune née, Paris: Union Générale d’éditions, Cixous, H. (1976) Le livre de Promethéa. Paris: Gallimard
  • Cixous, H.(1978) Le Nom D’Oedipe, chant du corps interdit, Paris: des femmes.
  • Cixous, H. (1980) Illa. Paris: des femmes
  • Cixous, H. (2010) Le Rire de Meduse et autres ironies. Paris: Galilée.
  • Cixous, H.(1976) Portrait de Dora, Paris: des femmes
  • Cremenose, L. (1997) Dialectique du masculin et du féminin dans l’œuvre d’Hélène Cixous. Paris: Schena Didier Eruption.
  • Derrida, J. (1967) De La Grammatologie. Paris: Minuit.1967
  • Jaggar M. A. & Bordo. S. R. (1989) Gender Body Knowledge Feminist reconstructions of being and knowing. Rutgers University Press.
  • Juncker, C. (1988) Writing (With) Cixous College English, Vol. 50, No. 4 (April), National Council of Teachers of English, pp. 424-436
  • Mounsef, D. (2000) A corp(u)s perdus: corporalité et spatialité dans le théâtre de Bernard Marie Koltès et d’Hélène Cixous. University of British Colombia.
  • Sarup, M.(2010) Postyapısalcılık ve postmodernizm. İstanbul: Kırk Gece yay.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 26 - 37, 23.03.2020
https://doi.org/10.31465/eeder.693385

Abstract

References

  • Alexander, L. (2004) Hélène Cixous and the rhetoric of feminine desire: rewriting the Medusa, Mode Literary Journal.Vol: 1, Cornell. (2004)
  • Aydınalp,E. B. (2018)L’écriture féminine dans l’oeuvre d’Hélène Cixous, une lecture de déconstruction, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi,
  • Barthes, R. (1953) Le degrée zero de l’écriture.Paris: Seuil.
  • Barthes, R. (1970) S/Z. Paris: Seuil
  • Cixous, H. (1982) Limonade tout était si infini. Paris: des femmes.
  • Cixous, H. ve Clement,C.(1975). La jeune née, Paris: Union Générale d’éditions, Cixous, H. (1976) Le livre de Promethéa. Paris: Gallimard
  • Cixous, H.(1978) Le Nom D’Oedipe, chant du corps interdit, Paris: des femmes.
  • Cixous, H. (1980) Illa. Paris: des femmes
  • Cixous, H. (2010) Le Rire de Meduse et autres ironies. Paris: Galilée.
  • Cixous, H.(1976) Portrait de Dora, Paris: des femmes
  • Cremenose, L. (1997) Dialectique du masculin et du féminin dans l’œuvre d’Hélène Cixous. Paris: Schena Didier Eruption.
  • Derrida, J. (1967) De La Grammatologie. Paris: Minuit.1967
  • Jaggar M. A. & Bordo. S. R. (1989) Gender Body Knowledge Feminist reconstructions of being and knowing. Rutgers University Press.
  • Juncker, C. (1988) Writing (With) Cixous College English, Vol. 50, No. 4 (April), National Council of Teachers of English, pp. 424-436
  • Mounsef, D. (2000) A corp(u)s perdus: corporalité et spatialité dans le théâtre de Bernard Marie Koltès et d’Hélène Cixous. University of British Colombia.
  • Sarup, M.(2010) Postyapısalcılık ve postmodernizm. İstanbul: Kırk Gece yay.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Literary Theory
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Authors

Esra Başak Aydınalp

Publication Date March 23, 2020
Submission Date February 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Aydınalp, E. B. (2020). Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve “Dora’nın Portresi” Adlı Eserlerinin Yapısökümü. Edebi Eleştiri Dergisi, 4(1), 26-37. https://doi.org/10.31465/eeder.693385
AMA Aydınalp EB. Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve “Dora’nın Portresi” Adlı Eserlerinin Yapısökümü. EEDER. March 2020;4(1):26-37. doi:10.31465/eeder.693385
Chicago Aydınalp, Esra Başak. “Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” Ve ‘Dora’nın Portresi’ Adlı Eserlerinin Yapısökümü”. Edebi Eleştiri Dergisi 4, no. 1 (March 2020): 26-37. https://doi.org/10.31465/eeder.693385.
EndNote Aydınalp EB (March 1, 2020) Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve “Dora’nın Portresi” Adlı Eserlerinin Yapısökümü. Edebi Eleştiri Dergisi 4 1 26–37.
IEEE E. B. Aydınalp, “Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve ‘Dora’nın Portresi’ Adlı Eserlerinin Yapısökümü”, EEDER, vol. 4, no. 1, pp. 26–37, 2020, doi: 10.31465/eeder.693385.
ISNAD Aydınalp, Esra Başak. “Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” Ve ‘Dora’nın Portresi’ Adlı Eserlerinin Yapısökümü”. Edebi Eleştiri Dergisi 4/1 (March 2020), 26-37. https://doi.org/10.31465/eeder.693385.
JAMA Aydınalp EB. Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve “Dora’nın Portresi” Adlı Eserlerinin Yapısökümü. EEDER. 2020;4:26–37.
MLA Aydınalp, Esra Başak. “Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” Ve ‘Dora’nın Portresi’ Adlı Eserlerinin Yapısökümü”. Edebi Eleştiri Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 26-37, doi:10.31465/eeder.693385.
Vancouver Aydınalp EB. Hélène Cixous’ta Dişil Yazı: “Oidipus’un Adı-Yasaklanmış Bedenin Şarkısı” ve “Dora’nın Portresi” Adlı Eserlerinin Yapısökümü. EEDER. 2020;4(1):26-37.

Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.