Fuat Sevimay’ın Kapalıçarşı isimli eseri, İstanbul’un önemli ticaret merkezlerinden olan Kapalıçarşı’nın inşasından başlayarak yaklaşık beş yüz elli yıllık tarihini ele alan bir romandır. Ancak metin, tarihsel bir zemin üzerine otursa da tarihî bir roman olma iddiasında değil. Yazar, tarihî kahramanlar ve olaylar arasında anlamlı bir bağ kurmayı hedeflemiyor, tarihî hadiseleri bilinçli olarak anakronik bir tavırla ele alıyor, mitleştirilmiş tarihî şahısları sıradan insani özellikleriyle sunuyor; büyük ve ciddi sebeplere bağlanan meşhur olayları basit ve komik nedenlerle ilişkilendiriyor. Eserde postmodern romanlara özgü üstkurmaca tekniği yoğun biçimde kullanılıyor. Yazar anlatıcı romanın birçok yerinde okura seslenerek kimi kahramanların akıbetlerini birtakım hadiselerin varacağı sonucu, romanın ilerleyen satırlarında karşılaşılacak olayları önceden ifade ediyor. Olay akışına müdahale etmek, okura seslenmek, zamansal kırılmalar yaratmak, büyülü gerçekçi bir tavır takınmak gibi yollar deneyerek metnin nesnel gerçeklikle arasındaki mesafeyi her fırsatta belirginleştiriyor. Kapalıçarşı’nın insan çeşitliliğine vurgu yapmak; farklı medeniyetlere merkez olmuş İstanbul’un palimpsest yapısını hissettirmek, romanın ironik yapısını güçlendirmek gibi amaçlarla birbirinden farklı zaman ve şartlarda oluşmuş metinler / tablolar arasında ilişkiler kuruyor. Bu makalede, birçok bakımdan postmodern özellikler taşıyan Kapalıçarşı’nın tarihle ilişkisini, üstkurmaca tekniğini kullanış biçimini ve metinler arası göndermelerini ele aldım. Metnin yapısını, arka planındaki felsefi, düşünsel birikimi değerlendirdim.
Fuat Sevimay's Kapalıçarşı (Grand Bazaar) is a novel that deals with the five hundred and fifty-year history of the Grand Bazaar, one of the most important commercial centers of Istanbul, starting with its construction. However, although the text is based on a historical background, it does not claim to be a historical novel. The author does not aim to establish a meaningful connection between historical heroes and events; he deliberately treats historical events in an anachronistic manner; he presents mythologized historical figures with ordinary human characteristics; he associates famous events that are attributed to great and serious reasons with simple and funny reasons. The metafictional technique characteristic of postmodern novels is used extensively in the work. The author narrator addresses the reader in many parts of the novel, predicting the fate of some characters, the outcome of certain events, and the events to be encountered in the following lines of the novel. By intervening in the flow of events, addressing the reader, creating temporal breaks, and adopting a magical realist attitude, he emphasizes the distance between the text and objective reality at every opportunity. In order to emphasize the human diversity of the Grand Bazaar, to make us feel the palimpsest structure of Istanbul, which has been the center of different civilizations, and to strengthen the ironic structure of the novel, he establishes relationships between texts / tables formed in different time conditions. In this article, I have discussed the relationship between the Grand Bazaar, which has postmodern characteristics in many respects, and its relationship with history, its use of metafiction and intertextual references. I have evaluated the structure of the text and the philosophical and intellectual background behind it.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
| Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
| Authors | |
| Publication Date | October 27, 2025 |
| Submission Date | June 10, 2025 |
| Acceptance Date | October 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.