Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Education on Financial Literacy Level: An Analysis Among University Departments

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 36 - 62, 23.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12370012

Abstract

Purpose – The level of financial literacy varies depending on the education individuals receive. Financial literacy levels are expected to be different between individuals who are partially uneducated or partially educated in financial matters and individuals who have taken theoretical finance courses. The purpose of this study is to measure the financial literacy knowledge levels of students who have taken finance courses and those who have taken fewer finance courses.

Design/data/methodology – The research was conducted with a total of 134 students from Recep Tayyip Erdoğan University, Fındıklı School of Applied Sciences, Department of Finance and Banking and International Trade and Logistics. In addition to demographic questions, the survey form consists of questions about basic economics and finance, individual banking, financial statements and investment issues, which are financial literacy components. Chi-Square and T-Test were used in the analysis of these questions.

Findings – In the analyzes made according to the status of taking a finance course, significant differences were obtained between the Finance and Banking and International Trade and Logistics departments. The research results reveal that the financial literacy level of Finance and Banking Department students is significantly higher.

Originality/value – It is thought that the study will fill the gap in the literature and contribute to policy makers by clearly showing the impact of the finance courses taken by undergraduate students in similar departments on their financial literacy.

References

  • Aba Şenbayram, E. (2019). Finansal Okuryazarlık: Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Econharran, 3(3), 1-21.
  • Alkaya, A., & Yağlı, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık - Finansal Bilgi, Davranış Ve Tutum: Nevşehir Hacı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 585-599.
  • Biçer, E. B., & Altan, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1501-1517.
  • Çam, A. V., & Barut, A. (2015). Finansal Okuryazarlık Düzeyi Ve Davranışları: Gümüşhane Üniversitesi Önlisans Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Global Journal Of Economics And Business Studies, 4(7), 63-72.
  • Dalma, N., Çifçi, G., & Ekşi, İ. H. (2022). Finansal Okur-Yazarlik Ve Kripto Para Okur-Yazarlik Düzeyi Ile Mobil Bankacilik Kullanimi Arasindaki İlişki. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 71-84. https://Doi.Org/10.46482/Ebyuiibfdergi.1214920
  • Engels, C., Kumar, K. & Philip, D. (2020). Financial Literacy And Fraud Detection. The European Journal Of Finance, 26(4-5), 420-442.
  • Er, F., Temizel, F., Özdemir, A., & Sönmez, H. (2014). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 113-125. https://Doi.Org/10.18037/Ausbd.00957
  • Ergün B., Şahin A., & Ergin E. (2014). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34).
  • Gümüş, U.T. & Pailer, K. M. (2019). Öğrencilerin finans dersialma durumunun finansal okur yazarlık seviyesine etkisi: Bir Nazilli örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1495-1516. DOI: 10.26466/opus.553171
  • Güvenç, H. (2017). Öğretim Programlarımızda Finansal Okuryazarlık. İlköğretim Online, 16(3), 935-948. https://Doi.Org/10.17051/İlkonline.2017.330233
  • Kavas, Y. B., & Erkan, M. K. (2022). Bireysel Yatirimcilarin Finansal Okuryazarlik ve Finansal Risk Alma Toleransi. Ekev Akademi Dergisi, (89), 379-399.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., & H.Seyrek, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, (66), 129-150. https://doi.org/10.25095/mufad.396535
  • Kocabıyık, T., & Teker, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144. https://Doi.Org/10.30692/Sisad.440645
  • Öztürk, E., & Demir, Y. (2015). Finansal Okuryazarlık Ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, (68), 113-134. https://Doi.Org/10.25095/Mufad.396629
  • Pilatin, A. (2021). Tüketicilerin kredi kartı kullanımını etkileyen faktörler: Ordu ili örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1400-1426. https://doi.org/10.33437/ksusbd.739952.
  • Pilatin, A. (2022). In The Context of Behavioral Finance, Do Investor Characteristics Affect Stock Holding Period?. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), 244-266. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.011
  • Pilatin, A. (2023). The Impact of Political and Economic Developments on Stock Investors Decisions: Evidence from Turkey. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 511-538. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1179683
  • Sumer, S., & Gövdeli, T. (2020). Finansal Okuryazarlık Ve Finansal Davranış Üzerine Bir Çalışma. Oltu Beşeri Ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 86-98.
  • Tekin Turhan, G. (2020). Finansal Okuryazarlık İle İlgili Tutum Ve Davranışların Üniversite Öğrencilerine Yönelik Değerlendirilmesi. Maliye Ve Finans Yazıları, (114), 375-400. https://doi.org/10.33203/mfy.711089
  • Temizel F., & Bayram F. (2011). Finansal okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İBBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1). https://hdl.handle.net/11421/18940
  • Tetik, N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi: İnönü Üniversitesi Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2755-2774. https://doi.org/10.33206/mjss.498767
  • Tüfekçi, M. T., & Dilek, Ö. (2022). Finansal Okuryazarlık Düzeyi Üzerine Bir Araştırma: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Örneği. The Journal Of International Scientific Researches, 7(1), 99-113. Https://Doi.Org/10.23834/İsrjournal.1038112
  • Xu, L. & Zia, B. (2012). Financial Literacy Around The World: An Overview Of The Evidence With Practical Suggestions For The Way Forward. World Bank Policy Research Working Paper(6107).
  • Yürük, M. F. (2023). Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 426-452. https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1262291

Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 36 - 62, 23.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12370012

Abstract

Amaç – Finansal okuryazarlık düzeyi, bireylerin aldıkları eğitimle bağlantılı olarak değişmektedir. Finansal konularda kısmen eğitim almamış veya kısmen eğitim almış bireylerle teorik finans dersleri almış bireyler arasında finansal okuryazarlık seviyelerinin farklı olması beklenir. Bu çalışmanın amacı, finans dersleri almış öğrenciler ile daha az finans dersi almış öğrencilerin finansal okuryazarlık bilgi düzeylerini ölçmektir.

Tasarım/veri/metodoloji – Araştırma Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fındıklı Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Finans ve Bankacılık ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümü toplam 134 öğrenciyle yapılmıştır. Anket formu, demografik sorularının yanı sıra finansal okuryazarlık bileşenlerinden temel düzeyde ekonomi ve finans, bireysel bankacılık, finansal tablolar, yatırım konuları hakkında sorulardan oluşmaktadır. Bu soruların analizlerinde Ki-Kare ve T-Test’inden yararlanılmıştır.

Bulgular – Finans dersi alma durumuna göre yapılan analizlerde, Finans ve Bankacılık ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümleri arasında anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, Finans ve Bankacılık Bölümü öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyinin daha anlamlı şekilde daha yüksek olduğunu ortaya koymaktadır.

Özgünlük/değer – Çalışmanın benzer bölümlerdeki lisans öğrencilerinin aldıkları finans derslerinin finansal okuryazarlıklarına etkisini net olarak göstermesi bakımından literatürdeki boşluğu doldurmaya ve politika yapıcılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Aba Şenbayram, E. (2019). Finansal Okuryazarlık: Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Econharran, 3(3), 1-21.
  • Alkaya, A., & Yağlı, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık - Finansal Bilgi, Davranış Ve Tutum: Nevşehir Hacı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 585-599.
  • Biçer, E. B., & Altan, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1501-1517.
  • Çam, A. V., & Barut, A. (2015). Finansal Okuryazarlık Düzeyi Ve Davranışları: Gümüşhane Üniversitesi Önlisans Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Global Journal Of Economics And Business Studies, 4(7), 63-72.
  • Dalma, N., Çifçi, G., & Ekşi, İ. H. (2022). Finansal Okur-Yazarlik Ve Kripto Para Okur-Yazarlik Düzeyi Ile Mobil Bankacilik Kullanimi Arasindaki İlişki. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 71-84. https://Doi.Org/10.46482/Ebyuiibfdergi.1214920
  • Engels, C., Kumar, K. & Philip, D. (2020). Financial Literacy And Fraud Detection. The European Journal Of Finance, 26(4-5), 420-442.
  • Er, F., Temizel, F., Özdemir, A., & Sönmez, H. (2014). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 113-125. https://Doi.Org/10.18037/Ausbd.00957
  • Ergün B., Şahin A., & Ergin E. (2014). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34).
  • Gümüş, U.T. & Pailer, K. M. (2019). Öğrencilerin finans dersialma durumunun finansal okur yazarlık seviyesine etkisi: Bir Nazilli örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1495-1516. DOI: 10.26466/opus.553171
  • Güvenç, H. (2017). Öğretim Programlarımızda Finansal Okuryazarlık. İlköğretim Online, 16(3), 935-948. https://Doi.Org/10.17051/İlkonline.2017.330233
  • Kavas, Y. B., & Erkan, M. K. (2022). Bireysel Yatirimcilarin Finansal Okuryazarlik ve Finansal Risk Alma Toleransi. Ekev Akademi Dergisi, (89), 379-399.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., & H.Seyrek, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, (66), 129-150. https://doi.org/10.25095/mufad.396535
  • Kocabıyık, T., & Teker, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144. https://Doi.Org/10.30692/Sisad.440645
  • Öztürk, E., & Demir, Y. (2015). Finansal Okuryazarlık Ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, (68), 113-134. https://Doi.Org/10.25095/Mufad.396629
  • Pilatin, A. (2021). Tüketicilerin kredi kartı kullanımını etkileyen faktörler: Ordu ili örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1400-1426. https://doi.org/10.33437/ksusbd.739952.
  • Pilatin, A. (2022). In The Context of Behavioral Finance, Do Investor Characteristics Affect Stock Holding Period?. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), 244-266. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.011
  • Pilatin, A. (2023). The Impact of Political and Economic Developments on Stock Investors Decisions: Evidence from Turkey. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 511-538. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1179683
  • Sumer, S., & Gövdeli, T. (2020). Finansal Okuryazarlık Ve Finansal Davranış Üzerine Bir Çalışma. Oltu Beşeri Ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 86-98.
  • Tekin Turhan, G. (2020). Finansal Okuryazarlık İle İlgili Tutum Ve Davranışların Üniversite Öğrencilerine Yönelik Değerlendirilmesi. Maliye Ve Finans Yazıları, (114), 375-400. https://doi.org/10.33203/mfy.711089
  • Temizel F., & Bayram F. (2011). Finansal okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İBBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1). https://hdl.handle.net/11421/18940
  • Tetik, N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi: İnönü Üniversitesi Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2755-2774. https://doi.org/10.33206/mjss.498767
  • Tüfekçi, M. T., & Dilek, Ö. (2022). Finansal Okuryazarlık Düzeyi Üzerine Bir Araştırma: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Örneği. The Journal Of International Scientific Researches, 7(1), 99-113. Https://Doi.Org/10.23834/İsrjournal.1038112
  • Xu, L. & Zia, B. (2012). Financial Literacy Around The World: An Overview Of The Evidence With Practical Suggestions For The Way Forward. World Bank Policy Research Working Paper(6107).
  • Yürük, M. F. (2023). Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 426-452. https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1262291
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Household Finance and Financial Literacy
Journal Section Research Articles
Authors

Murat Bakır This is me 0009-0006-5341-5439

Yasemin Abdi This is me 0009-0009-5122-5617

Publication Date June 23, 2024
Submission Date March 30, 2024
Acceptance Date June 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Bakır, M., & Abdi, Y. (2024). Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz. Journal of Economics, Finance and Sustainability, 2(1), 36-62. https://doi.org/10.5281/zenodo.12370012
AMA Bakır M, Abdi Y. Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz. EFS. June 2024;2(1):36-62. doi:10.5281/zenodo.12370012
Chicago Bakır, Murat, and Yasemin Abdi. “Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz”. Journal of Economics, Finance and Sustainability 2, no. 1 (June 2024): 36-62. https://doi.org/10.5281/zenodo.12370012.
EndNote Bakır M, Abdi Y (June 1, 2024) Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz. Journal of Economics, Finance and Sustainability 2 1 36–62.
IEEE M. Bakır and Y. Abdi, “Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz”, EFS, vol. 2, no. 1, pp. 36–62, 2024, doi: 10.5281/zenodo.12370012.
ISNAD Bakır, Murat - Abdi, Yasemin. “Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz”. Journal of Economics, Finance and Sustainability 2/1 (June 2024), 36-62. https://doi.org/10.5281/zenodo.12370012.
JAMA Bakır M, Abdi Y. Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz. EFS. 2024;2:36–62.
MLA Bakır, Murat and Yasemin Abdi. “Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz”. Journal of Economics, Finance and Sustainability, vol. 2, no. 1, 2024, pp. 36-62, doi:10.5281/zenodo.12370012.
Vancouver Bakır M, Abdi Y. Eğitimin Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi: Üniversite Bölümleri Arasında Bir Analiz. EFS. 2024;2(1):36-62.