Today, individuals can earn income by opening an account on the YouTube platform or just watch the uploaded videos. While users offer the channel owner the opportunity to earn income through the videos they watch, they can influence both the channel owner and other users with their comments. As in other social media platforms, people who reach a certain audience on YouTube are influencers. Influencers are individuals who have the power to influence people. Murat Soner, a YouTube influencer, reviews series/movies on his channel. The aim of the research is to determine the direction of comments on Murat Soner's videos. Based on this, it will be predicted whether the comments will have a role in determining the audience's opinions. For this, the five most popular videos of Murat Soner YouTube channel were taken and 5000 comments from each video were analyzed by content analysis method. As a result, it was seen that generally neutral comments came to the videos, followed by positive and negative comments, respectively. It was also concluded that the comments coincided with Murat Soner's general attitude about the series in the video. In the light of research results and data in the literature, it can be said that comments have a role in determining the opinions of the audience.
Günümüzde bireyler YouTube platformunda hesap açarak gelir elde edebilmekte veya yalnızca yüklenen videoları izleyebilmektedir. Kullanıcılar izlediği videolar aracılığıyla, kanalın sahibine gelir elde etme fırsatı sunarken yorumlarıyla da hem kanal sahibini hem de diğer kullanıcıları etkileyebilmektedirler. Diğer sosyal medya platformlarında olduğu gibi YouTube’da da belirli bir kitleye ulaşan kişiler influencer olmaktadır. Influencerlar kişileri etkileme gücüne sahip bireylerdir. Bir YouTube influencerı olan Murat Soner, kanalında dizi/film incelemeleri yapmaktadır. Araştırmanın amacı, Murat Soner’in videolarına gelen yorumların yönünü tespit etmektir. Buradan yola çıkarak, yorumların izleyici kanaatlerini belirlemede rolü olup olmayacağı öngörülecektir. Bunun için Murat Soner YouTube kanalının en popüler beş videosu alınmış ve her videodan 5000 yorum içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak, genel anlamda videolara nötr yorumların geldiği bunu sırasıyla pozitif ve negatif yorumların takip ettiği görülmüştür. Ayrıca yorumların, Murat Soner’in videodaki dizi ile ilgili genel tutumu ile örtüştüğü sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuçları ve literatürdeki veriler ışığında yorumların, izleyicilerin kanaatlerini belirlemede rolü olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2022 |
Submission Date | August 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 11 |