BibTex RIS Cite

Bitmeyen Bir Tartışmaya Edebiyatçıların Bakışı: "Dil Öğretiminde Gramere Lüzum Var mı?"

Year 2016, Volume: 16 Issue: 1, 99 - 106, 01.05.2016

Abstract

Dil, bireyin ve milletlerin kimlik inşasında kültürün taşıyıcısı, devamlılığın vazgeçilemez unsuru olarak her devir ve millette aynı değeri haizdir. Kurallarını kendi gelişim sürecinde oluşturan dilin değişimini tespit etmek ve bu kuralları öğretebilme metotları üzerine her zaman öneriler sunulmuş, bunun geliştirilmesi için de çalışmalar yapılmıştır. Dil eğitimi üzerine fikir üretenlerin karşı karşıya geldiği durumlarla da sıklıkla karşılaşılır. Özellikle alfabe değişimi ve dile yabancı dillerden giren kelimelere karşı sergilenen tavır da dil ve dil öğretimi üzerine ortaya konulan fikirlerde farklılıklara sebep olmuştur. Dil öğretiminde esas alınan unsurlardan biri de öğretimin yapılacağı kişi ya da grupların eğitim düzeyleri ve yaş aralıklarıdır. Bu çalışmada dil ve gramer eğitimi üzerine kısaca değerlendirme yapılmış, Resimli Ay dergisinin 1929 yılında devrin önde gelen öğretmen, edip ve muharrirlerine yönelttiği “lisan öğrenmek için gramere lüzum var mı?” sorusuna verdiği cevaplar değerlendirilmîş olup, katılımcıların çoğunlukla kendi öğrenim tecrübelerini de dikkate alarak dil öğrenimi için gramer kurallarının öğrenilmesine ihtiyaç olmadığı sonucuna ulaştıkları görülmüştür

Viewpoints of Literature Teachers to an Unending Discussion: "Is Grammer Essential for Language Teaching?

Year 2016, Volume: 16 Issue: 1, 99 - 106, 01.05.2016

Abstract

Language has the same value in every age and nation for individuals and construction of nations as a bearer of culture and irreplaceable factor of continuity. Suggestions are all the time  made on defining the change of language, cunstructing its rules in its own development process, and methods of teaching these rules and also studies are made on developing these methods.  It is mostly faced situation that ideogenetics of language pedagogy bring up against. Especially the attitudes to the change of alphabet and words transferred from other languages have caused discrepancies on language and language teaching. Other elements grounded on language teaching are person or groups’ educational levels and age ranges. In this study, short evaluation on language and grammar education is made, answers given for the question “Is grammar is essential for language learning?” which was asked to prominent teachers, scholars and authors of the age by Resimli Ay in 1929 are evaluated and it is concluded that there is no need to learn grammar rules for language learning

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA47KD23BF
Journal Section Research Article
Authors

Yrd. Doç. Dr. Emine Bilgehan Türk This is me

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Türk, Y. D. D. E. B. (2016). Bitmeyen Bir Tartışmaya Edebiyatçıların Bakışı: "Dil Öğretiminde Gramere Lüzum Var mı?". Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 16(1), 99-106.

by-nc.png  Journal of Turkish World Studies is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International license.