The aim of this study is to present the views of the prospective teachers who are studying in the field of
classroom education in a State University in Turkey regarding open and distance learning. The study adopted
a qualitative research pattern. The participants of the study are 32 candidates of primary teachers who are
determined on a voluntary basis in the third year of education in the 2019-2020 academic year. These
participants took the” Open and Distance Learning " Course in the previous academic year. The participants '
views on the course were collected by the semi-structured interview form developed by the researchers and
analyzed by creating code and themes. The study's findings revealed that the majority of teacher candidates
had a positive view of open and Distance Learning, found the lesson beneficial and were willing to take the
course. Teacher candidates also stated that distance learning environments can be advantageous and
disadvantaged situations. When their views on open and distance learning environments for the future were
examined, the results were reached that the majority of teacher candidates expressed positive views.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de bir devlet
üniversitesinde sınıf eğitimi alanında öğrenim görmekte olan öğretmen
adaylarının açık ve uzaktan öğrenmeye ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır.
Nitel araştırma deseninin benimsendiği çalışmanın katılımcılarını, kayıtlı
oldukları sınıf öğretmenliği lisans programı kapsamında bir önceki
eğitim-öğretim yılında “Açık ve Uzaktan Öğrenme” dersini almış ve çalışma
verilerinin toplandığı 2019-2020 eğitim-öğretim yılında üçüncü sınıfta öğrenim
görmekte olan gönüllülük esasına göre belirlenmiş 32 sınıf öğretmeni adayı
oluşturmaktadır. Katılımcıların söz konusu derse ilişkin görüşleri,
araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmış, kod ve temalar oluşturularak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları
öğretmen adaylarının çoğunluğunun açık ve uzaktan öğrenme hakkında olumlu
görüşe sahip olduğu, dersi faydalı bulduğu ve dersi almaya istekli olduğunu
ortaya çıkarmıştır. Öğretmen adayları uzaktan öğrenme ortamlarının avantajlı ve
dezavantajlı oldukları durumların olabildiğini de belirtmişlerdir. Geleceğe
yönelik açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri incelendiğinde
öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun olumlu görüşler belirttiği sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Acceptance Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |