Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerine Temizlik ve Hijyen Bilincinin Kazandırılmasında Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 13 - 34, 30.06.2024

Öz

Bebeklik döneminde yalnızca aile ile etkileşim halinde olan çocuklar dört beş yaş itibariyle aile bireyleriyle iletişimin dışında sosyal yaşama dahil olarak yeni öğrenmeler gerçekleştirmektedir. Öğrenmeye açık ve hevesli olunan bu dönemde yaşamlarını nitelikli bir şekilde sürdürebilmeleri ve sosyal yaşama uyum sağlayabilmeleri için kazanılması gereken bazı alışkanlıklar bulunmaktadır. Bunların başında temizlik ve hijyen alışkanlıkları gelmektedir. Bu dönemde edindikleri temizlik ve kişisel hijyen bilincinin hem bedensel hem ruhsal gelişimlerini önemli derecede etkilediği bilinmektedir. Yapılan bu araştırma ile ortaokul öğrencilerinin temizlik ve kişisel hijyen tutumlarını ortaya çıkarma, temizlik ve hijyen alışkanlıklarının kazandırılması sürecinde aile, sosyal yaşam alanı, okul faktörlerinin etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni 2019-2020 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde öğretim gören ortaokul öğrencileri, örneklemi ise Bursa İli Osmangazi ilçesinde bir ortaokulda 5. 6. 7 ve 8. Sınıflar da öğrenim gören 500 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, kişisel bilgi formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen 45 soruluk ‘kişisel temizlik ölçeği’ ile toplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda gerekli düzeltmeler sonucunda ölçekteki ifade sayısı 34’e düşürülmüştür. Ölçek geliştirme sürecinde Açımlayıcı Faktör Analizi(AFA), KaiserMeyer-Olkin(KMO) ve Barlett küresellik testi kullanılmıştır. Verilerin analizi için t –testi Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) Bonferroni testleri kullanılmıştır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemi olan survey (tarama) yöntemi kullanılmıştır.

Etik Beyan

Araştırmanın 03.04.2024 tarihli, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinden alınmış etik kurul raporu bulunmaktadır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

Araştırma için herhangi bir proje desteği alınmamıştır

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akın, A., Hodoğluğlugil, N., Koçoğlu, G., Supramaniam, D., Aydın, Y., Bacanlı, A., ... & Çağlar, P. (2000). Altındağ merkez sağlık ocağı bölgesi'ndeki beş ilköğretim okulunda okul sağlığı uygulamalarının değerlendirilmesi. Hacettepe Toplum Hekimliği Bülteni, 9(3), 1-5. Albashtawy, M. (2015). Personal hygiene in school children aged 6–12 years in Jordan. British Journal of School Nursing, 10(8), 395-398. Anderson, J. L., Warren, C. A., Perez, E., Louis, R. I., Phillips, S., Wheeler, J., ... & Misra, R. (2008). Gender and ethnic differences in hand hygiene practices among college students. American journal of infection control, 36(5), 361-368
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynal Boynukara

Merve Tekin 0000-0001-9551-5899

Ahmet Selçuk 0000-0002-1566-6089

Proje Numarası Araştırma için herhangi bir proje desteği alınmamıştır
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boynukara, Z., Tekin, M., & Selçuk, A. (2024). Ortaokul Öğrencilerine Temizlik ve Hijyen Bilincinin Kazandırılmasında Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi. Uluslararası Eğitimde Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 4(1), 13-34.