Dissertation
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerine Temizlik ve Hijyen Bilincinin Kazandırılmasında Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 13 - 34, 30.06.2024

Abstract

Bebeklik döneminde yalnızca aile ile etkileşim halinde olan çocuklar dört beş yaş itibariyle aile bireyleriyle iletişimin dışında sosyal yaşama dahil olarak yeni öğrenmeler gerçekleştirmektedir. Öğrenmeye açık ve hevesli olunan bu dönemde yaşamlarını nitelikli bir şekilde sürdürebilmeleri ve sosyal yaşama uyum sağlayabilmeleri için kazanılması gereken bazı alışkanlıklar bulunmaktadır. Bunların başında temizlik ve hijyen alışkanlıkları gelmektedir. Bu dönemde edindikleri temizlik ve kişisel hijyen bilincinin hem bedensel hem ruhsal gelişimlerini önemli derecede etkilediği bilinmektedir. Yapılan bu araştırma ile ortaokul öğrencilerinin temizlik ve kişisel hijyen tutumlarını ortaya çıkarma, temizlik ve hijyen alışkanlıklarının kazandırılması sürecinde aile, sosyal yaşam alanı, okul faktörlerinin etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni 2019-2020 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde öğretim gören ortaokul öğrencileri, örneklemi ise Bursa İli Osmangazi ilçesinde bir ortaokulda 5. 6. 7 ve 8. Sınıflar da öğrenim gören 500 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, kişisel bilgi formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen 45 soruluk ‘kişisel temizlik ölçeği’ ile toplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda gerekli düzeltmeler sonucunda ölçekteki ifade sayısı 34’e düşürülmüştür. Ölçek geliştirme sürecinde Açımlayıcı Faktör Analizi(AFA), KaiserMeyer-Olkin(KMO) ve Barlett küresellik testi kullanılmıştır. Verilerin analizi için t –testi Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) Bonferroni testleri kullanılmıştır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemi olan survey (tarama) yöntemi kullanılmıştır.

Ethical Statement

Araştırmanın 03.04.2024 tarihli, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinden alınmış etik kurul raporu bulunmaktadır.

Supporting Institution

-

Project Number

Araştırma için herhangi bir proje desteği alınmamıştır

Thanks

-

References

  • Akın, A., Hodoğluğlugil, N., Koçoğlu, G., Supramaniam, D., Aydın, Y., Bacanlı, A., ... & Çağlar, P. (2000). Altındağ merkez sağlık ocağı bölgesi'ndeki beş ilköğretim okulunda okul sağlığı uygulamalarının değerlendirilmesi. Hacettepe Toplum Hekimliği Bülteni, 9(3), 1-5. Albashtawy, M. (2015). Personal hygiene in school children aged 6–12 years in Jordan. British Journal of School Nursing, 10(8), 395-398. Anderson, J. L., Warren, C. A., Perez, E., Louis, R. I., Phillips, S., Wheeler, J., ... & Misra, R. (2008). Gender and ethnic differences in hand hygiene practices among college students. American journal of infection control, 36(5), 361-368
Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 13 - 34, 30.06.2024

Abstract

Project Number

Araştırma için herhangi bir proje desteği alınmamıştır

References

  • Akın, A., Hodoğluğlugil, N., Koçoğlu, G., Supramaniam, D., Aydın, Y., Bacanlı, A., ... & Çağlar, P. (2000). Altındağ merkez sağlık ocağı bölgesi'ndeki beş ilköğretim okulunda okul sağlığı uygulamalarının değerlendirilmesi. Hacettepe Toplum Hekimliği Bülteni, 9(3), 1-5. Albashtawy, M. (2015). Personal hygiene in school children aged 6–12 years in Jordan. British Journal of School Nursing, 10(8), 395-398. Anderson, J. L., Warren, C. A., Perez, E., Louis, R. I., Phillips, S., Wheeler, J., ... & Misra, R. (2008). Gender and ethnic differences in hand hygiene practices among college students. American journal of infection control, 36(5), 361-368
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Zeynal Boynukara

Merve Tekin 0000-0001-9551-5899

Ahmet Selçuk 0000-0002-1566-6089

Project Number Araştırma için herhangi bir proje desteği alınmamıştır
Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 8, 2024
Acceptance Date May 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Boynukara, Z., Tekin, M., & Selçuk, A. (2024). Ortaokul Öğrencilerine Temizlik ve Hijyen Bilincinin Kazandırılmasında Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi. Uluslararası Eğitimde Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 4(1), 13-34.