Artificial neural networks have nonlinear structures, therefore they are used in many areas such as engineering, defense industry, data analysis, where such problems are frequently involved. Since artificial neural networks are non-linear structures, they offer more accurate solutions in the solution of real-life examples that are clogged in solving computers. Recently, there has been a significant increase in the number of users playing games on the international network through game providers, regardless of age. With this increase, an increase is observed in game providers. However, for these providers to survive financially, the number of active players using the games they offer is important. Developed by Valve Corporation, Steam is a digital distribution, digital rights management, multiplayer gameplay and communication platform. It is used for the wide distribution of games and the distribution of the multimedia associated with them over the internet. In this study, the general number of active users of Steam is estimated by artificial neural networks over the number of active users in the specified hours of the 5 games selected from the games it offers. In the prediction application, NnTool developed for the artificial neural networks of the Matlab application was used in the training of the artificial neural network we designed.
Yapay sinir ağları, doğrusal olmayan yapılara sahiptir. Dolayısıyla bu tip problemlerin sıkça yer aldığı mühendislik, savunma, sanayi, veri analizi gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Yapay sinir ağları lineer olmayan yapılar olduğundan bilgisayarların çözümünde tıkandığı gerçek yaşamdan alınan örneklerin çözümünde daha doğru çözümler sunmaktadır. Son zamanlarda yaş gözetmeksizin uluslararası ağ üzerinden oyun sağlayıcılar vasıtasıyla oyun oynayan kullanıcılar sayısında belirgin artış gözlenmektedir. Bu artış ile oyun sağlayıcılarında da artış gözlenmektedir. Ancak bu sağlayıcıların finansal açıdan ayakta kalabilmesi için sundukları oyunları kullanan aktif oyuncuların sayısı önem arz etmektedir. Valve Corporation tarafından geliştirilen Steam, bir dijital dağıtım, dijital hak yönetimi, çok oyunculu oynayış ve iletişim sunan platformdur. Oyunların geniş çapta dağıtımı ve onlarla ilgili çoklu ortamların tamamen internet ağı üzerinden yayılımı için kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Steam’in genel aktif kullanıcı sayısı, sunduğu oyunlardan seçilen 5 oyunun bir gündeki belirlenen saatlerdeki aktif kullanıcı sayısı üzerinden yapay sinir ağları ile tahmin edilmektedir. Tahmin uygulamasında, tasarladığımız yapay sinir ağ yapısının eğitiminde MATLAB uygulamasının yapay sinir ağları için geliştirilmiş olan NNTool kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | October 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |