Research Article
BibTex RIS Cite

Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 17 - 29, 01.05.2014

Abstract

In this study, vocational school students hopelessness levels towards mathematics were examined in terms of gender, school type, mother’s and father’s educational situation, socio economic level and mathematics success. The sample of the study consists of 265 students who were enrolled in 2011-2012 academic year in Ataturk University Erzurum Vocational School. Data were collected by adapted Beck Hopelessness Scale to mathematics with demographical information form. Data analyses were carried out by using frequencies, percentages, the Kruskal-Wallis and the Mann-Whitney-U tests. Results show that hopelessness levels towards mathematics of students don’t differ by gender, school type, mother’s and father’s educational situation, socio economic level but differ by mathematics success in terms of the sub-scales of Beck Hopelessness Scale. Yorgancı, Kolçak, Terzioğlu, Kartal, Bilici

References

  • based subtype of depression. Psychological Review, 96(2), 358 - 372. Ağır, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin bilişsel çarpıtma düzeyleri ile problem çözme
  • becerileri ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi,
  • İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akalın, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki algıları ile geleceğe yönelik
  • umut düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul:
  • Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics.
  • Educational Studies in Mathematics, 52(3), 215-241. Au, C., & Watkins, D. (1997). Towards a causal model of learned hopelessness for hong kong
  • adolescents, Educational Studies, 23(3). Beck AT (1963). Thinking and depression. Arch. Gen. Psychiatr., 9, 326-333. Beck, A.T., Weissman, A., Lester, D., & Trexler, L. (1974). The measurement of pessimism:
  • The hopelessness scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 12 (6), 861- 865. Bonner , R. L., & Rich, A. (1988). Negative life stress, social problem-solving self
  • appraisaland hopelessness: implications for suicide research. Cognitive Therapy and
  • Research, 12(6), 549 - 556. Büyüköztürk, Ş.(2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cantoral, R., & Farfan, R. (2003). Mathematics education: a vision of its evolution.
  • Educational Studies in Mathematics, 53, 255-270. Çetintürk, H. (2001). Yatılı ilköğretim bölge okulu 2. kademe öğrencileriyle normal ilköğretim
  • okulu kademe öğrencilerin depresyon ve umutsuzluk düzeyleri açısından
  • karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü. Dereli F., Kabataş S. (2009). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin iş bulma endişeleri
  • ve umutsuzluk düzeylerinin belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 26, 31-36. Deveci, S. E., Ulutaşdemir, N. & Açık Y. (2011). Bir mesleki eğitim merkezi öğrencilerinde
  • umutsuzluk düzeyi ve etkileyen faktörler. Dicle Tıp Dergisi, 38(3), 312-317. Dreger, R. M., & Aiken, L. R. (1957). The identification of number anxiety in a college
  • population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351. Durak A, ve Palabıyıkoğlu R. (1994). Beck umutsuzluk ölçeği geçerlilik çalışması. Kriz, 2, 311-319. Ehtiyar, R. ve Üngüren, E. (2008). turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı
  • seviyeleri le eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir
  • York: Academic Press. İşgör, İ. Y. (2003). Bir işte çalışan ve çalışmayan lise öğrencilerinin bazı psikolojik
  • özelliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi,
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Jensen, S. K. (2006). An investigation of the relationship among attitudes toward
  • cooperation, math anxiet, and mathematics performance in vocational education
  • courses with an enhanced mathematics curriculum. Unpublished Doctoral Dissertation,
  • Minnesota University. UMI Number: 3230216 Johnson, C. E. (1997). Attitude or anxiety: mathematics disposition of high school algebra I
  • students. Unpublished Master Dissertation, Friends University. UMI Number:1443950 Just, G. A. (2010). The effect of online interactive visuals on undergraduate mathematics
  • learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Northern Illinois University. Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler ve teknikler. Ankara:
  • Nobel yayıncılık. Karataş, Z. ve Gökçakan, N. (2005). Lise öğrencilerinin umutsuzluk duygularının bazı
  • değişkenler açısından incelenmesi. VIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik
  • Kongresi, Bildiri Özetleri Kitapçığı. Marmara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İstanbul. Kashani, J. H., Soltys, M. S., Dandoy, A. C., Vaidya, A. F., & Reid, J. C. (1991). Correlates
  • of hopelessness in psychiatrically hospitalized children. Comprehensive Psychiatry,
  • 32(4), 330-337. Marciano, P. L., & Kazdin, A. E. (1994). Self-esteem, depression, hopelessness and suicidal
  • intent among psychiatrically disturbed inpatient children. Journal of Clinical Child
  • Psychology, 23(2), 151 - 160. Meece,J. L., Wigfield, A., & Eccles, J.S. (1990). Predictors of math anxiety and its influence
  • on young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics.
  • Journal of Educational Psychology, 82(1), 60-70. Oğuztürk, Ö., Akça, F., ve Şahin, G. (2011). Üniversite öğrencilerinde umutsuzluk düzeyi ile
  • problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin bazı değişkenler üzerinden incelenmesi.
  • Klinik Psikiyatri, 14, 85-93. Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale:
  • Psychometric data. Journal of Counselling Psychology, 19(551-554). Seber, G. (1991). Beck umutsuzluk ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği üzerine bir çalışma.
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: .Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ottekin N (2009) Ailelerinden ayrı olarak öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin
  • benlik saygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Upmanyu, V. V., & Upmanyu, S. (1994). Depression in relation to sex role identity and
  • hopelessness among male and female indian adolescents. Journal of Social Psychology,
  • 134(4), 551 – 553. Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik umutsuzluk
  • düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317. Yıldırım, S. (2007). Anaokulu öğretmenlerinde tükenmişlik düzeyi ve umutsuzluk düzeyleri
  • arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 17 - 29, 01.05.2014

Abstract

Son yıllarda “bilişsel zekânın” (IQ=Intelligence Quotient) tek başına insan zekâ düzeyini yansıtmadığı ileri sürülmüş, başkalarını anlayabilme ve insan ilişkilerinde akılcı davranmayı kapsayan “duygusal zekâ” (EQ) kavramı ortaya atılmıştır. Duygusal zekâ, kişinin kendi duygularını bilmesi, anlaması, yönetebilmesi ve diğerlerinin de duygularını anlayabilmesi ve onlarla etkili ilişkiler kurabilmesi olarak tanımlanmaktadır.
Öfke, bireyin kendisine yönelik bir tehlike nedeniyle karşısındakini uyarması sonucu ortaya çıkan etkili bir yaşam olarak tanımlanabilir. Öfke incindiğimiz, haklarımızın çiğnendiği, istek ve gereksinimlerimizin engellendiği ve bir şeyin doğru olmadığı konusunda verilen mesajdır. Tüm duygularda olduğu gibi öfke ve öfke kontrolü de duygusal zekâ ile bağlantılıdır. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, meslek yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile sürekli öfke düzeyleri ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkiyi incelemektir.

References

  • based subtype of depression. Psychological Review, 96(2), 358 - 372. Ağır, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin bilişsel çarpıtma düzeyleri ile problem çözme
  • becerileri ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi,
  • İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akalın, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki algıları ile geleceğe yönelik
  • umut düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul:
  • Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics.
  • Educational Studies in Mathematics, 52(3), 215-241. Au, C., & Watkins, D. (1997). Towards a causal model of learned hopelessness for hong kong
  • adolescents, Educational Studies, 23(3). Beck AT (1963). Thinking and depression. Arch. Gen. Psychiatr., 9, 326-333. Beck, A.T., Weissman, A., Lester, D., & Trexler, L. (1974). The measurement of pessimism:
  • The hopelessness scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 12 (6), 861- 865. Bonner , R. L., & Rich, A. (1988). Negative life stress, social problem-solving self
  • appraisaland hopelessness: implications for suicide research. Cognitive Therapy and
  • Research, 12(6), 549 - 556. Büyüköztürk, Ş.(2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cantoral, R., & Farfan, R. (2003). Mathematics education: a vision of its evolution.
  • Educational Studies in Mathematics, 53, 255-270. Çetintürk, H. (2001). Yatılı ilköğretim bölge okulu 2. kademe öğrencileriyle normal ilköğretim
  • okulu kademe öğrencilerin depresyon ve umutsuzluk düzeyleri açısından
  • karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü. Dereli F., Kabataş S. (2009). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin iş bulma endişeleri
  • ve umutsuzluk düzeylerinin belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 26, 31-36. Deveci, S. E., Ulutaşdemir, N. & Açık Y. (2011). Bir mesleki eğitim merkezi öğrencilerinde
  • umutsuzluk düzeyi ve etkileyen faktörler. Dicle Tıp Dergisi, 38(3), 312-317. Dreger, R. M., & Aiken, L. R. (1957). The identification of number anxiety in a college
  • population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351. Durak A, ve Palabıyıkoğlu R. (1994). Beck umutsuzluk ölçeği geçerlilik çalışması. Kriz, 2, 311-319. Ehtiyar, R. ve Üngüren, E. (2008). turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı
  • seviyeleri le eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir
  • York: Academic Press. İşgör, İ. Y. (2003). Bir işte çalışan ve çalışmayan lise öğrencilerinin bazı psikolojik
  • özelliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi,
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Jensen, S. K. (2006). An investigation of the relationship among attitudes toward
  • cooperation, math anxiet, and mathematics performance in vocational education
  • courses with an enhanced mathematics curriculum. Unpublished Doctoral Dissertation,
  • Minnesota University. UMI Number: 3230216 Johnson, C. E. (1997). Attitude or anxiety: mathematics disposition of high school algebra I
  • students. Unpublished Master Dissertation, Friends University. UMI Number:1443950 Just, G. A. (2010). The effect of online interactive visuals on undergraduate mathematics
  • learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Northern Illinois University. Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler ve teknikler. Ankara:
  • Nobel yayıncılık. Karataş, Z. ve Gökçakan, N. (2005). Lise öğrencilerinin umutsuzluk duygularının bazı
  • değişkenler açısından incelenmesi. VIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik
  • Kongresi, Bildiri Özetleri Kitapçığı. Marmara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İstanbul. Kashani, J. H., Soltys, M. S., Dandoy, A. C., Vaidya, A. F., & Reid, J. C. (1991). Correlates
  • of hopelessness in psychiatrically hospitalized children. Comprehensive Psychiatry,
  • 32(4), 330-337. Marciano, P. L., & Kazdin, A. E. (1994). Self-esteem, depression, hopelessness and suicidal
  • intent among psychiatrically disturbed inpatient children. Journal of Clinical Child
  • Psychology, 23(2), 151 - 160. Meece,J. L., Wigfield, A., & Eccles, J.S. (1990). Predictors of math anxiety and its influence
  • on young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics.
  • Journal of Educational Psychology, 82(1), 60-70. Oğuztürk, Ö., Akça, F., ve Şahin, G. (2011). Üniversite öğrencilerinde umutsuzluk düzeyi ile
  • problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin bazı değişkenler üzerinden incelenmesi.
  • Klinik Psikiyatri, 14, 85-93. Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale:
  • Psychometric data. Journal of Counselling Psychology, 19(551-554). Seber, G. (1991). Beck umutsuzluk ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği üzerine bir çalışma.
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: .Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ottekin N (2009) Ailelerinden ayrı olarak öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin
  • benlik saygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Upmanyu, V. V., & Upmanyu, S. (1994). Depression in relation to sex role identity and
  • hopelessness among male and female indian adolescents. Journal of Social Psychology,
  • 134(4), 551 – 553. Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik umutsuzluk
  • düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317. Yıldırım, S. (2007). Anaokulu öğretmenlerinde tükenmişlik düzeyi ve umutsuzluk düzeyleri
  • arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Semra Tetik This is me

Mustafa Ökmen This is me

Vedat Bal This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Tetik, S., Ökmen, M., & Bal, V. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, 2(1), 17-29.
AMA Tetik S, Ökmen M, Bal V. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi. May 2014;2(1):17-29.
Chicago Tetik, Semra, Mustafa Ökmen, and Vedat Bal. “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri Ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi 2, no. 1 (May 2014): 17-29.
EndNote Tetik S, Ökmen M, Bal V (May 1, 2014) Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi 2 1 17–29.
IEEE S. Tetik, M. Ökmen, and V. Bal, “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, vol. 2, no. 1, pp. 17–29, 2014.
ISNAD Tetik, Semra et al. “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri Ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi 2/1 (May 2014), 17-29.
JAMA Tetik S, Ökmen M, Bal V. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi. 2014;2:17–29.
MLA Tetik, Semra et al. “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri Ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, vol. 2, no. 1, 2014, pp. 17-29.
Vancouver Tetik S, Ökmen M, Bal V. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Öfke Düzeyleri ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi. 2014;2(1):17-29.