In this study, vocational school students hopelessness levels towards mathematics were examined in terms of gender, school type, mother’s and father’s educational situation, socio economic level and mathematics success. The sample of the study consists of 265 students who were enrolled in 2011-2012 academic year in Ataturk University Erzurum Vocational School. Data were collected by adapted Beck Hopelessness Scale to mathematics with demographical information form. Data analyses were carried out by using frequencies, percentages, the Kruskal-Wallis and the Mann-Whitney-U tests. Results show that hopelessness levels towards mathematics of students don’t differ by gender, school type, mother’s and father’s educational situation, socio economic level but differ by mathematics success in terms of the sub-scales of Beck Hopelessness Scale. Yorgancı, Kolçak, Terzioğlu, Kartal, Bilici
Son yıllarda “bilişsel zekânın” (IQ=Intelligence Quotient) tek başına insan zekâ düzeyini yansıtmadığı ileri sürülmüş, başkalarını anlayabilme ve insan ilişkilerinde akılcı davranmayı kapsayan “duygusal zekâ” (EQ) kavramı ortaya atılmıştır. Duygusal zekâ, kişinin kendi duygularını bilmesi, anlaması, yönetebilmesi ve diğerlerinin de duygularını anlayabilmesi ve onlarla etkili ilişkiler kurabilmesi olarak tanımlanmaktadır.
Öfke, bireyin kendisine yönelik bir tehlike nedeniyle karşısındakini uyarması sonucu ortaya çıkan etkili bir yaşam olarak tanımlanabilir. Öfke incindiğimiz, haklarımızın çiğnendiği, istek ve gereksinimlerimizin engellendiği ve bir şeyin doğru olmadığı konusunda verilen mesajdır. Tüm duygularda olduğu gibi öfke ve öfke kontrolü de duygusal zekâ ile bağlantılıdır. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, meslek yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile sürekli öfke düzeyleri ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 1 |