Bu araştırma, Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı Dersinin Türkçe öğretmeni adaylarının dijital öğretim materyali geliştirme öz-yeterlilik algılarına etkisini tespit etmeyi amaçlamıştır. Araştırma, nicel yöntemlerden ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel yöntemle yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını 25 deney grubu, 28 kontrol grubu olmak üzere toplam (N=53) Türkçe öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğretmenlerin Dijital Öğretim Materyali Geliştirme Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek deney ve kontrol gruplarına ön-test ve son-test şeklinde uygulanmıştır. Bulgular, Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı dersinin, Türkçe öğretmen adaylarının dijital öğretim materyallerinden yararlanma öz yeterlilik algılarını olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Web 2.0 kullanım sıklığı ile ilgili değişken deney grubunun öz yeterlilik algılarında anlamlı bir fark oluştururken, cinsiyet, yaş, daha önceden materyal tasarımı dersi alma, teknoloji kullanım ortamları değişkenlerinde ise anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır.
This research aims to determine the effect of the Material Design Course in Turkish Teaching on the self-efficacy perceptions of Turkish teacher candidates in developing digital teaching materials. The research was carried out with a quasi-experimental method with pre-test post-test control group, which is one of the quantitative methods. The sample of the study consists of (N=53) prospective Turkish teachers, 25 of whom are in the experimental group and 28 in the control group. In the study, "Self-Efficacy Scale of Teachers’ Digital Teaching Material Development" was used as data collection tool. The scale was applied to the experimental and control groups as pre-test and post-test. The findings showed that the Material Design course in Turkish teaching positively affected the self-efficacy perceptions of Turkish teacher candidates in benefiting from digital teaching materials. While the variable related to the frequency of Web 2.0 use created a significant difference in the self-efficacy perceptions of the experimental group, it did not create a significant difference in the variables of gender, age, previous material design course, and technology usage environments.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 28, 2021 |
Acceptance Date | August 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .